برنامه یاد بعضی نفرات
 
توسط نزدیکان خسرو آواز ایران
وخامتِ حال استاد شجریان تکذیب شد
موسیقی ما - از آن روزی که «محمدرضا شجریان»‌ با سری تراشیده خبر از مهمانی ناخوانده داد، تقریبا دو سالی است که می‌گذرد. روزهایی که برای خیلی از علاقه‌مندان ایشان با بیم گذشته است و امید. گاهی خبر از بهبودِ سلامتی آمد و گاه شایعه‌ای شکل گرفت که از وخامتِ اوضاع می‌گفت. نمونه‌اش؟ همین دیروز بود که یک‌باره فضای مجازی پر شد از شایعه‌ای دیگر و نکته‌ی تاسف‌بارتر آنکه تعدادی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نیز به این ماجرا دامن زدند و فضا را به اندازه‌ای ملتهب کردند که تکذیبِ «آوا مشکاتیان» - نوه‌ی دختری استاد- و روابط عمومی دل‌آواز نیز جدی گرفته نشد.
  • پرده‌ی اول
عادت کرده بودیم او را با آن چهره همیشگی ببینیم. با چشم‌هایی که بیش‌‌تر از لب‌هایش می‌خندیدند. شاید به خاطر همین بود که وقتی با آن سر تراشیده و صدای رنجور جلوی دوربین نشست تا  از رفاقتی پانزده ساله بگوید، این جور شوکه شدیم. «محمدرضا شجریان» با همه‌ی بزرگی‌اش، چندان اهل هیاهو نیست؛ از آنهایی نیست که زندگی‌اش در فضای مجازی بگذرد و از هر روزش، خبری بگذارد. او اما این‌بار آمد و از بیماری‌اش گفت. به نظر می‌رسید نگران است؛ نه نگرانِ خودش، نگران مردمی که دوستش دارند. نگران آنهایی که روزشان را با صدای او شب کرده‌اند. نگران نسل‌هایی که وقتی می‌خواستند خودشان را برای دیگران تعریف کنند یکی از نخستین جملات‌شان این بود:‌«من عاشق شجریانم.» اسطوره‌ی آواز، سال‌هاست که با فعالیت‌های مستمرش به آواز سنتی ایران تشخص داده و وقتی موسیقی پاپ و غربی می‌رفتند تا حافظه موسیقایی‌مان را پر کنند یک تنه ایستاد و خواند تا میراث پدران فراموش‌شان نشود. تا به یاد بیاوریم که چطور ابوالحسن خان صبا مضراب می‌گرفت و چطور درویش خان سنت را به امروز گره می‌زد. به اوج رفتن در هنر یک چیز است و در اوج ماندن یک چیزِ دیگر و عجیب آنکه «محمدرضا شجریان» توانسته است سال‌ها ودهه‌ها در این اوج بماند و هر روز هم فراتر رود. دلیلش؟  صدای آسمانی‌اش؛لابد مهارتِ بی‌مثالش در خواندن، تلاش و هنرآموزی‌اش که همچنان و همچنان ادامه داشت؛ اما این خصوصیات نمی‌توانست کسی را «شجریان» کند با این جایگاه؛ چنان که او را کرد؛ پس رازِ مانایی او را باید در چیزهای دیگر هم جست وجو کرد؛ در اخلاق و منشی یکتا و در احترامی که او برای موسیقی و هنرش قایل بود. در این مدت، اخبار ضد و نقیضِ بسیاری منتشر شد تا اینکه «همایون شجریان» همین چند وقتِ پیش در یکی از مصاحبه‌هایش زمانی که مورد این پرسش قرار گرفت که آیا حاضر است همراه پدر بارِ دیگر روی صحنه برود؟ گفت: «اگر شرایط ایشان (محمدرضا شجریان) به گونه‌ای باشد که بتوانند و بخواهند که به صحنه بازگردند، من در مقابل ایشان و روی صحنه خاک‌ پای ایشان را تمیز می‌کنم. در کنار ایشان نشستن همیشه افتخار من بوده است.»

او همچنین در خصوص آخرین وضعیت جسمی پدرش اینطور گفت: «سال گذشته و به دلیل بیماری که پدر دچارش بودند، مجبور شدند که پرتو درمانی را در ناحیه سر داشته باشند که این باعث می‌شود بافت‌های سالم هم آسیب ببیند. پرتو درمانی ضمن اینکه مریضی را کنترل می‌نماید موجب یکسری اشکالات می‌شود. الان نسبت به آن روزهای اول وضعیت ایشان خیلی بهتر شده است.»‌

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از ثابت شدن شرایط جسمی پدرش (محمدرضا شجریان) در مقطعی قرار گرفتند که دو راه بیشتر پیش روی نداشتند در توضیح شرایط گفت: «یا اینکه ایشان باید با فیزیوتراپی به سمت بهتر شدن شرایط جسمی می‌رفتند یا اینکه مریضی پیشرفت کند و ایشان را به سمت بدتر شدن پیش ببرد. متاسفانه به سمت بهبود نرفته‌ایم اما در عین حال خوشبختانه الان ۷-۸ ماه است وضعیت بدتر نشده و ما هنوز سر آن دوراهی مانده‌ایم. یعنی وضعیت ایشان نه بدتر شده است و نه بهتر.»

همایون با ابراز نگرانی از اینکه ممکن است بیماری دوباره فعالیتش را در بدن پدرش آغاز کند گفت: «بخشی که ما دوست داشتیم با فیزیوتراپی بهتر شود، متاسفانه برای ۷-۸ ماه هست که در همان مرحله‌ مانده و ما را مقداری ناامید کرده است. اما حضور ایشان و وجود ایشان برای ما نعمت است و هنوز ایشان مثل همیشه هوشیاری‌های خاص خودشان را دارند و گاهی اوقات سوالاتی از من می‌کنند که با خودم می‌گویم بابا چطور این‌ها را هنوز به خاطر دارند. آرزو می‌کنیم و امیدواریم که ایشان (محمدرضا شجریان) بهتر شوند و مردم هم همواره لطف دارند و دعا می‌کنند.»

روز گذشته اما دوباره شایعه‌ها شروع شد. هنوز مدت زمانِ زیادی از این ماجرا نگذشته بود که روابط عمومی شرکتِ دل‌آواز – ندا انتظامی- این مساله را تکذیب کرد؛ اما همچنان شایعه‌ها ادامه داشت تا اینکه «آوا مشکاتیان» - نوه‌ی دختری استاد- نیز در اینستاگرامش این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «به شایعات توجه نکنید.» حالا چند روزی به عید مانده و آرزوی خیلی‌هاست که این عید، از سلامتی استاد بشنوند.   
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1396 - 14:02

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود وخامتِ حال استاد شجریان تکذیب شد | موسیقی ما