برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور «محمد ملاآقایی»‌ و «علی عظیمی‌نژادان»
نخستین نشست «آیین آواز» در سال ٩٧ برگزار شد
موسیقی ما - نخستین نشست «آیین آواز» در سال جدید با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی با حضور «محمد ملاآقایی»‌ و «علی عظیمی نژادان» در حالی برگزار شد که این دو آوازخوان به این نکته اشاره داشتند که هم‌اکنون زیبایی‌شناسی آواز با تغییراتی نسبت به گذشته روبه‌رو شده است. همچنین تاریخچه و اوضاع نقد آواز ملی و دستگاهی نیز بررسی شد. در این نشست همچنین گروه موسیقی محلی لری به اجرای برنامه پرداختند و آوازهایی را با گویشِ محلی‌شان اجرا کردند. آواز خوانی مسعود میرزاحیدر خواننده و مدرس پیشکسوت آواز نیز دیگر بخشِ این برنامه بود.

در ابتدای این نشست «محمد ملاآقایی» -خواننده و مدرس پیشکسوت موسیقی- به این مساله اشاره کرد که در گذشته زیبایی‌شناسی آواز ایرانی و امتیاز بزرگ یک خواننده بر داشتن صدای قدرتمند و رسا بنا شده بود؛ اما امروز می‌بینیم به این مقوله دیگر به عنوان یک امتیاز نگاه نمی‌کنند و صداهای ظریف هم در مقوله زیبایی‌شناسی خوانندگان قرار می‌گیرند. البته برای آسیب‌شناسی هنر آواز در چهار دهه اخیر وجود منِ خواننده، مدرس و شمای آهنگساز و نوازنده کافی نیست. به این منظور و در چنین محافل و جمع‌هایی نیاز به حضور طیف متنوعی از گروه‌های اجتماعی و علمی شامل استادان دانشگاه، جامعه‌شناسان، روزنامه‌نگاران و بقیه هم هست. در واقع لازمه آسیب‌شناسی آواز، دارا بودن دید وسیع اجتماعی و هنری و غیر از آن است.»

ملاآقایی سپس از گروه موسیقی محلی لری که برای همراهی صدایش از استان لرستان به «آیین آواز» آمده بودند، دعوت کرد که روی صحنه بیایند و بهاریه‌ای را به گویش زادگاهش برای حاضران خواند. این در حالی است که «حماد ملاآقایی» نوازنده کمانچه، «رضا بیرانوند» نوازنده تار، «مهدی بیرانوند» نوازنده کمانچه، «داود بیرانوند» نوازنده سرنا و «حسن سپهوند» نوازنده تمبک گروه اجرایی این بخش از برنامه را تشکیل می دادند.

علی عظیمی نژادان جامعه شناس و علی شیرازی کارشناس مجری مجموعه برنامه های «آیین آواز» نیز در این نشست با موضوع «نقد در آواز ایرانی» به تاریخچه و اوضاع نقد آواز ملی و دستگاهی پرداختند. اجرای محمدفرزین ذوالقدر به همراه سه‌تار بهرام آذرشب، اجرای امیرعلی هاشمی با همراهی عمران قربانی نوازنده تار، علی اصغر عاطفی نوازنده تمبک و خشایار اشکوری نوازنده کمانچه، آواز خوانی مسعود میرزاحیدر خواننده و مدرس پیشکسوت آواز به همراه سه تار حسن علی نژاد، اجرای گروه خانوادگی مظلوم به خوانندگی مسعود مظلوم، سه تار نوازی و همخوانی مهرداد مظلوم و دف مژگان مظلوم از بخش های مختلف اولین نشست «آیین آواز» بودند.
تاریخ انتشار : جمعه 31 فروردین 1397 - 12:27

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نخستین نشست «آیین آواز» در سال ٩٧ برگزار شد | موسیقی ما