برنامه یاد بعضی نفرات
 
صحبت های وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران موسیقی
سیدعباس صالحی: تصمیم گرفتیم جشنواره موسیقی فجر را به شکل غیر رقابتی حفظ کنیم و بخش رقابتی را به بخش خصوصی بدهیم
موسیقی ما - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته و در حاشیه جشن صد سالگی هنرستان موسیقی تهران در جمع خبرنگاران حوزه موسیقی درباره برخی موضوعات روز این حوزه سخن گفت.

به گزارش «موسیقی ما»، سیدعباس صالحی درباره حذف جایزه باربد از جشنواره موسیقی فجر گفت: بنده در فضای جشنواره موسیقی بلکه در همه جشنواره‌ها به مسیری که دبیرخانه حرکت می‌کند احترام می‌گذاریم. سعی کردم به عنوان وزیر دخالت حداقلی را در این حوزه داشته باشم تا به نظر نرسد که مسیر با یک نگاه دستوری از بالا حرکت می‌کند، البته استدلال دبیرخانه موسیقی بر این بود که جشنواره موسیقی ما غیر رقابتی است. من قضاوتی درباره این استدلال ندارم. وی افزود: برخی جشنواره‌ها رقابتی هستند که در یک فضای رقابتی آثار در کنار هم قرار می‌گیرد اما در جشنواره موسیقی فجر دوستان تاکید داستند فضای غیر رقابتی حفظ شود و فضای رقابتی را به بخش خصوصی بدهیم. حوزه رقابتی حوزه سلیقه‌ها است. جشنواره‌ها متفاوتند برخی رقابتی تعریف می‌شوند برخی هم غیر رقابتی. جشنواره موسیقی غیر رقابتی تعریف شده است. اجمالا استدلال به این شکل بود که ما جشنواره موسیقی فجر را به شکل غیر رقابتی حفظ کنیم و بخش رقابتی را به بخش خصوصی بدهیم. عملا در هر گونه انتخابی، نوعی سلیقه و داوری وجود دارد. استدلال ما این بود فضای دولتی را از نمره دادن در حوزه موسیقی دور کنیم.

وزیر ارشاد درباره مقوله آموزش در حوزه موسیقی نیز بیان کرد: به نظر می‌رسد در حوزه آموزش‌های پایه موسیقی که می‌تواند مبنایی برای موسیقی آینده ایران باشد باید بیش از آن چه الان هست، جدی عمل کنیم. اگر دنبال یک موسیقی قوی و ناب ایرانی هستیم، حتما از پایه آغاز می‌شود، پس باید روی پایه کار کنیم. سابقه صد سالگی هنرستان موسیقی ایران اعتباری به موسیقی کلاسیک و آموزشی ما داده که حتما می‌توان روی این اعتبار حساب کرد و نباید آن را دست کم بگیریم و تداوم این موضوع را داشته باشیم. ما گفت‌وگوهایی را با آموزش و پرورش آغاز کرده‌ایم. هنرستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایگاه قابل توجهی برای هنر متعالی و متفاوت ایرانی بوده‌اند. وقتی به سابقه‌ها نگاه می‌کنیم هنرستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از انقلاب اسلامی یک پایگاه جدی برای رشد موسیقی ایرانی در شاخه‌ها متنوع بوده است، همچنین بخشی از هنر معاصر ایرانی مدیون هنرستانهایی است که برخی با قدمت صد ساله و برخی با قدمت کمتر وجود دارند.

صالحی گفت: متاسفانه به نظر می‌آید به خاطر پاره‌ای از ناهماهنگی‌هایی که بین وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش وجود دارد، نقطه‌های تلاقی خوبی برقرار نشده است. اخیرا نامه‌نگاری‌ها و صحبت‌های مقدماتی انجام شده است با این نگاه که چگونه می‌توانیم هنرستان‌ها را به عنوان یک پایگاه جدی هنر ایرانی قرار بدهیم. امیدواریم گفت‌وگوهایی که با وزارت آموزش و پرورش داریم فرصتی را ایجاد کند تاتوجه مضاعفی به هنرستان‌های موسیقی داشته باشیم.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره نبود و ایجاد فضای شغلی برای هنرجویان و دانشجویان رشته موسیقی نیز اظهار کرد: این موضوع شاید با آن چیزی که باید وجود داشته باشد، فاصله داریم اما ما یک گردش نسبتا رو به رشد را در فضای موسیقی ایرانی داریم. ممکن است بگوییم همه گروه‌ها و افراد یکسان از این فضا استفاده نمی‌کنند، امروز مبلغی بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان گردش سالانه موسیقی ایرانی است. نمی‌خواهم بگویم به همه به یک شکل برمی‌گردد اما به هر حال گردش مالی را در فضای موسیقی داریم. آن چه به نظر می‌آید ما باید برای آن تلاش کنیم در دو قسمت است، گردش مالی در موسیقی باید ارتقا پیدا کند یعنی مصرف ما در موسیقی باید به نحوی باشد که این گردش مالی را ارتقا بدهد، بخش دیگر این است که باید فضاهای متفاوتی را برای عرضه موسیقی که بتواند گردش مالی را بالا برد باید فراهم شود. یکی از حوزه‌های آن هم بحث پردیس‌های مجازی و فرصت‌های مجازی حضور گروه‌های موسیقی است. ما تا بخواهیم به سمت احداث سالن‌ها برویم زمان خواهد برد. فضایی که بتواند سریعا فرصتی را ایجاد کند تا گروه‌های موسیقی به گردش مالی برسند استفاده از پردیس‌ها و فضاهای مجازی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار «موسیقی ما» که چرا در برنامه‌های موسیقایی حضور کمرنگ‌تری دارد و آیا امسال در اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا می‌کند، گفت: من سال گذشته در جشنواره حضور داشتم و امسال هم حضور خواهم داشت و امسال حتما به کنسرت های جشنواره موسیقی فجر می آیم.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : جمعه 28 دی 1397 - 14:05

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سیدعباس صالحی: تصمیم گرفتیم جشنواره موسیقی فجر را به شکل غیر رقابتی حفظ کنیم و بخش رقابتی را به بخش خصوصی بدهیم | موسیقی ما