برنامه یاد بعضی نفرات
 
اجرای گروه «اوبد» در جشنواره موسیقی فجر
چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی
موسیقی ما - گروه «اوبد» و «کوارتت آمل» قطعاتشان را در قالب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در سالن برج آزادی روی صحنه بردند.
 
نخستین اجرا به گروه «اوبد» اختصاص داشت. گروهی که مدتی است اجراهایش در سالن‌های مختلف شهر تهران با استقبال علاقه‌مندان موسیقی جَز مواجه شده است. در این گروه متفاوت که در زیرگونه‌های جز تجربی طبقه‌بندی می‌شود، نوازنده گیتار الکتریک سیاوش کریم، نوازنده درامز فرید فرزیان‌پور، نوزانده گیتار باس کیارش رادمهر و نوازنده ساکسیفون و سرپرست گروه حمیدرضا کشورپژوه است.
 
نخستین قطعه‌ای که «اُوبد» برای حاضران اجرا کرد، قطعه «خیره» بود که با اجرای استاندارد و صدای مناسب در اولین ترک توانست تمرکز تماشاگران را به‌خوبی معطوف صحنه کند.
 
قطعه دوم با اجرای اینترویی کانکریت توسط حمیدرضا کشورپژوه روی بدنه ساز ساکسفون و فرید فرزیان‌پور روی درامز آغاز شد. نام این قطعه «معلق» بود و فضای آن تاحدودی ملهم از جز آزاد و موسیقی معاصر است.
 
حمیدرضا کشورپژوه، سرپرست این گروه پس از اجرای «معلق» گروه نوازندگان و قطعات را به تماشاگران معرفی و اضافه کرد: «نام قطعات را به شما گفتم اما شما خیلی به این نام‌ها توجه نکنید چرا که خود ما نوازندگان گروه هم به این موضوع خیلی توجه نمی‌کنیم و فقط برای این‌که هر قطعه نامی داشته باشد برای آنها اسم گذاشته‌ایم.»
 
«بلوک» نام ترک سوم گروه بود که طی آن تم‌ها و موتیف‌هایی با رگه‌های شرقی بسط و گسترش می‌یافتند و همچنین تنوع ریتم‌ها در این قطعه چشمگیر بود.
 
«اوبد» اجرای خود را با قطعه جالب «بندر» به پایان برد؛ قطعه‌ای که با فرمی مدور ابتدا از ضدضرب‌ها و تم‌های جنوب ایران آغاز شد اما برخلاف انتظار با مایه‌های اسیدجز و موسیقی تجربی ادامه پیدا کرده و سبب غافلگیری تماشاگران شد.
 
  • آنچه در پرده گیتار همایون گفتی!
اما کوارتت آمل به سرپرستی فرزین زاهدی دومین گروهی بود که در برج آزادی روی صحنه رفت. کوارتتی که با رپرتوار متنوعی از آثار کلاسیک و رمانتیک خود علاقه‌مندان به موسیقی حاضر در برج آزادی را شگفت‌زده کرد. هرچند غافلگیری اصلی نه در قطعات مربوط به‌ دوره‌های کلاسیک و رمانتیک که در دو قطعه «بیداد همایون» و «چکاد»؛ آثار ماندگار پرویز مشکاتیان بود که این کوارتت برای گیتار کلاسیک تنظیم و اجرا کرد. فرهاد اسلامی‌زاده تنظیم این دو قطعه را به‌عهده داشت و با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد.
 
به‌غیر از دو اثر زنده یاد مشکاتیان، کوارتت آمل 9 قطعه دیگر هم به اجرا گذاشت که شامل آثاری از استور پیاتزولا، موتزارت، اندرو یورک، گای برگرون، ثورلاکسون، مارک لمبرگ، مانوئل پنلا و پل دزموند بودند که در مورد آخر یعنیTake five ، تنظیم قطعه برای کوارتت گیتار را فرهاد اسلامی‌زاده به‌عهده داشت.
 
اعضای کوارتت گیتار آمل را فرزین زاهدی (سرپرست)، فرهاد اسلامی‌زاده، بیژن اقدسی و محسن رضایی تشکیل می‌دهند که همگی نوازنده گیتار کلاسیک هستند.
 
در اجرای بیست و پنجم بهمن‌ماه در برج آزادی امید نعمتی؛ خواننده‌ی گروه پالت و شهریار وقفی‌پور؛ نویسنده و مترجم مهمانان ویژه‌ی گروه‌های اوبد و کوارتت آمل بودند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 بهمن 1397 - 14:20

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چیدمان مطلوب موسیقی جز و کلاسیک در برج آزادی | موسیقی ما