برنامه یاد بعضی نفرات
 
پنجمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان
با داوری بهمن حاج امینی و حمیدرضا اردلان
ساز کردها در پنجمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان کوک شد
موسیقی ما - پنجمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان با برگزاری اجراهای موسیقی کردستان در بخش های دیوان، شمشال، آواز، دوزله، نرمه نای، ضرب و دهل نهم مردادماه در تالار رودکی برگزار شد. نفرات راه یافته به مرحله نهایی در این بخش مقابل هیأت داورانی متشکل از بهمن حاج امینی و حمیدرضا اردلان حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

قسمت ابتدایی روز پنجم این جشنواره به سازهای شمشال، دیوان و همین طور آواز اختصاص داشت و نوازندگان به نواختن سازهای خود پرداختند. نخستین شرکت کننده شهرام مهدوی از رده سنی الف بود که با ساز شمشال به روی صحنه حاضر شد و به اجرای قطعات خود پرداخت. پس از او اسماعیل محمودی و عبدالباسط مرادی از رده سنی ج به اجرا مقابل هیات داوران پرداختند. 

بخش اول با ساز دیوان ادامه پیدا کرد و تارا کمانگر از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد و به اجرای قطعات خود پرداخت. پس از او به ترتیب دانش شریفی و هیوا اسدی از این رده سنی اجراهای خود را ارائه کردند.

پس از اجرای ساز دیوان، نوبت به بخش آواز رسید و فواد استادقادر برده زرد به عنوان اولین شرکت کننده این بخش از رده سنی الف به روی صحنه آمد و به آواز پرداخت. پس از او فرزین حیدری از این رده سنی و همچنین سجاد رضایی، رانا آذرباد و جهاندار ملکی از رده سنی ب به روی صحنه آمدند و به آوازخوانی پرداختند. در ادامه گروه سنی ج با سه شرکت کننده رقابت کرد و جبرئیل تخت فیروز، جواد علیمرادی و محمد رحمانی حضور داشتند.

بخش دوم اجراها با ساز دوزله آغاز شد و پارسا احمدزاده از رده سنی الف و فرهاد سلیمانی از رده سنی ج دو شرکت کننده این بخش بودند. در بخش ساز نرمه نای نیز شش شرکت کننده از سه رده سنی با هم به رقابت پرداختند. در ابتدا پارسا احمدزاده به روی صحنه آمد و به اجرا پرداخت. پس از او سینا عارفی و دانش شریفی از این رده سنی و همچنین آروین دباغی از رده سنی ب و کریم صالحی یکشوه از رده سنی ج اجراهای خود را ارائه کردند.

اجراهای بخش ضرب و دهل نیز پایان بخش پارت دوم اجراهای روز پنجم جشنواره موسیقی جوان بود. در ابتدا کیانوش شهسواری به عنوان اولین شرکت کننده در این بخش از رده سنی الف به روی صحنه آمد و مقابل هیأت داوران به اجرا پرداخت. پس از او کیان عبدالله زاده، باران کیانی، آران فاروقی، ساتیار مرادویسی، منصور کوچری بوکانی و مظهر حسینی از این رده سنی به رقابت با یکدیگر پرداختند. زیلان رحیمی نیز تنها شرکت کننده این بخش در رده سنی ب بود. در پایان این بخش نیز کیاست دانایی در بخش ساز دهل از رده سنی الف به روی صحنه آمد و قطعات خود را اجرا کرد.
 
بخش پایانی اجراهای روز پنجم جشنواره، به ضرب زورخانه اختصاص داشت و در ابتدا پوریا میرجلیلی از رده سنی ب به اجرا پرداخت و پس از او علی حسین زاده از رده سنی ج نیز برای اجرا مقابل هیأت داوران قرار گرفت.

صبا صالحی از سنندج تنها غایب روز پنجم جشنواره موسیقی جوان بود.
 
راهنمایی‌های داوران باعث پیشرفت نوازندگان جوان می‌شود


بهمن حاج امینی عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز پنجم جشنواره موسیقی جوان گفت: «استقبال از جشنواره نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود و شرکت‌کننده‌های بیشتری در تمام رده‌های سنی در این جشنواره حضور داشتند. خوشبختانه در بخش سازهای دوزله و شمشال هنرمندان زیادی شرکت کردند و ما نگران این موضوع بودیم که این سازها فراموش شوند؛ اما در حال حاضر می‌بینیم که جوانان به این سازها روی آوردند و این موضوع باعث خوشحالی است و یکی از نقاط قوت برگزاری جشنواره موسیقی جوان هم همین موضوع است.»

به گفته‌ی او تمام نوازندگانی که در این جشنواره شرکت کردند، جوان هستند. تعدادی از آن‌ها در سطح عالی بودند اما تعدادی از نوازندگان هم هستند که هنوز جای کار و تلاش بیشتری دارند و باید بیشتر تلاش و تمرین داشته باشند که آن‌ها هم به سطح عالی برسند: «برگزاری جشنواره موسیقی موسیقی جوان تا حدود زیادی می‌تواند به جوانان کمک کند. به دلیل اینکه برای جوانان امکاناتی فراهم می‌شود که در این جشنواره حضور داشته باشند و خودشان را محک بزنند. ضمن اینکه این جشنواره نیز از نفرات برگزیده تقدیر به عمل می‌آورد و این موضوع باعث می‌شود که جوانان انگیزه بیشتری داشته باشند.

سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ 5 مردادماه تا 5 شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.»
تاریخ انتشار : جمعه 11 مرداد 1398 - 15:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ساز کردها در پنجمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان کوک شد | موسیقی ما