برنامه یاد بعضی نفرات
 
سروها ایستاده می‌میرند با حضور معاون هنری وزارت ارشاد و فرمانده نیروی دریایی ارتش رونمایی شد
حامد صقیری: این پروژه غیر سفارشی است
موسیقی ما - آیین رونمایی از اثر «سروها ایستاده می‌میرند» با آهنگ‌سازی «حامد صقیری» و همراهی گروه بزرگ سازهای ایرانی شاهو، با حضور معاون هنری وزارت ارشاد و تعدادی از مقامات لشکری چون امیر دریادار حسین خانزادی (فرمانده نیروی دریایی ارتش)، دریادار حبیب الله سیاری (معاون هماهنگ کننده ارتش) مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی) برگزار شد.

«سروها ایستاده می‌میرند» یک اثر موسیقیایی با نگاه هنرمندانه به نبرد خرمشهر و دلاروی  های تکاوران نیروی دریایی توسط «حامد صقیری» در مدت ۲ سال نوشته و ضبط شده است. این اثر اقتباسی است از خاطرات یک فرمانده جنگی که توسط ذهن زیبایی پرداز هنرمند به صورت موسیقیایی باز روایت شده است
 
آهنگساز این مجموعه در گفت‌وگویی درباره‌ی این رویداد می‌گوید: «سال ها پیش ایده اولیه ساخت اثر موسیقیایی متفاوتی درباره نبرد خرمشهر با هدف تجلیل از تکاوران نیروی دریایی ارتش که مدافعان واقعی خرمشهر بودند؛ اما نامی از آنها برده نشد، در ذهنم شکل گرفت و از حدود ۲ سال پیش مراحل نوشتن پارتیتور را آغاز کردم. این اثر براساس برداشت‌های شخصی من از خاطرات و صحبت‌های ناخدا یکم تکاور هوشنگ صمدی، فرمانده تکاوران دریایی ارتش در جنگ تحمیلی، نوشته و تنظیم شده است.»

او با اشاره به جزئیات محتوایی این پروژه ارکسترال ایرانی اظهار کرد: «آنچه خواهید دید و شنید، روایت ۳۴ روز مقاومت مردانه سروهای ایران زمین، یعنی کلاه سبزهای دریایی ارتش در جدالی نابرابر، مقابل لشگرهای زرهی تا دندان مصلح متجاوزین بعثی عراق به خرمشهر است.»

آهنگسازِ اثر تاکید می‌کند: «این یک پروژه‌ی غیرسفارشی است که به هیچ عنوان از حمایت مالی مجموعه‌های دولتی برخوردار نیست. با افتخار من فرزند یک خلبان جنگنده فانتوم ارتش سرافراز ایران هستم که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی با تمام وجود لحظات بحرانی جدال نابرابر ایران و عراق را لمس کرده و می‌دانم چه اتفاقاتی در این سال‌ها افتاده است. از سوی دیگر این موضوع را هم متذکر می‌شوم که در این دوران برخی از روایت‌ها، دستخوش تغییرات سلیقه‌ای شده اند. موضوعی که در این اثر برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود این است که بتوانم بدون حذف و اضافه روایتی از نبرد خرمشهر را از نگاه یک ایرانی به زبان موسیقی به شنونده و بیننده ارائه دهم.»

صقیری ادامه داد: «ضبط تصویری این اثر به مدت یک هفته در شهرک سینمایی دفاع مقدس به تازگی پایان یافته که در این بخش سید احمد موسوی کارگردان تلویزیونی بود و بنده هم مسئولیت کارگردانی محتوا و موسیقی را به عهده داشتم. نکته جالب توجه دیگر حضور برخی از تکاوران حاضر در نبرد خرمشهر در مراحل تصویربرداری بود که می‌تواند برای مخاطبان نیز جالب توجه باشد. با اینکه می‌دانم چه سختی‌هایی برای به سرانجام رساندن این پروژه از نظر مالی، پیش رو دارم اما مصّر هستم که این پروژه بدون اعمال نظرهای سیاسی صورت پذیرد. چرا که می‌خواهم تاکید کنم این اثر به هیچ عنوان یک اثر سفارشی نیست. در سال‌های اخیر آثاری که در این حوزه‌ها تولید شده به دلیل سفارشی شدن دچار اعمال سلیقه‌های شخصی یا گروهی شده که من از این رویکرد پرهیز دارم. ترجیح می‌دهم مشکلات مالی و پشتیبانی این حوزه را بپذیرم اما بتوانم روایت شخصی خودم از رویداد مهمی چون نبرد خرمشهر را برای مخاطب روایت کنم. این اثر در واقع یک قطعه ۴۰ دقیقه‌ای بلند است که دارای بخش های مختلف و گوناگون است.»
 
حامد صقیری، آهنگساز و رهبر گروه، تاکنون آلبوم‌های متعددی از جمله «سلطانیه»، «شهان آسمانی»، «برمدار تنبور»، «زنان سرزمین من»، «سخن‌های نهان»، «بی چند وچون»، «یادگار یار»  را منتشر و همراه با گروه بزرگ سازهای ایرانی شاهو کنسرت‌های مختلفی را برگزار کرده است.
در این اثر بیش از پنجاه نوازنده به نواختن سازهای ایرانی همچون دیوان، بوزوک، نی، کمانچه شش سیم، کمانچه و قیچک آلتو، کمانچه و قیچک بم، چنگ ایرانی، رباب، بربت پوستی، تار و بم تار، سنتور و سنتور بم، قانون، سنج و دمام، نقاره قشقایی، دف، دایره، ضرب زورخانه و ... پرداخته اند.
 
در مراسم رونمایی از آلبوم «سروها ایستاده می‌میرند» به آهنگسازی حامد صقیری، این اثر با همراهی گروه بزرگ سازهای ایرانی شاهو به صورت زنده اجرا شد.
 
اثر «سروها ایستاده می‌میرند» یک اثر موسیقیایی با نگاه هنرمندانه به نبرد خرمشهر و دلاروی  های تکاوران نیروی دریایی توسط حامد صقیری در مدت ۲ سال نوشته و ضبط شده است. این اثر اقتباسی است از خاطرات یک فرمانده جنگی که توسط ذهن زیبایی پرداز هنرمند به صورت موسیقیایی باز روایت شده است
 
 
 
 
 
تاریخ انتشار : جمعه 5 مهر 1398 - 17:28

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حامد صقیری: این پروژه غیر سفارشی است | موسیقی ما