برنامه یاد بعضی نفرات
 
همگام با سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر؛
انصراف‌دهندگان با مشکلی مواجه نخواهند شد

موسیقی ما - نشست رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز (سه‌شنبه ۱۵ بهمن)، با حضور محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس جشنواره و شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، اردوان جعفریان مشاور بین الملل جشنوره فجر و مجید فروغی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست، الهیاری ضمن ابراز همدردی با جان باختگان سانحه هوایی هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ اوکراین گفت: تا چند روز دیگر جشنواره موسیقی فجر را آغاز خواهیم کرد و دفترموسیقی وزارت ارشاد از مرداد امسال کار ستاد اجرایی را آغاز کرده و طی جلسات متعددی با مدیران دوره های قبل اقدام به گزینش اعضای هیات انتخاب کردیم که با کمک شاهین فرهت دبیر دو دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر این کار سرانجام پذیرفت.

جشنواره فجر باید عرصه اجرای آثار جدید هنرمندان  باشد

وی افزود: قصد داریم این مهم ترین رویداد موسیقی کشور را به نحوی مدیریت و هدایت کنیم که از این پس گروه‌هایی که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند با اجرای آثار تازه در این رویداد حضور داشته باشند.  وامیدواریم جشنواره موسیقی سرآغازی برای اجرای قطعات جدید و گروه‌های مختلف شرکت کننده باشد.

شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در این نشست گفت: تمام تلاش ما برگزاری با کیفیت این رویداد بزرگ بوده که در آن ۲۵۳ گروه از ۲۵ استان شرکت کرده اند. وی افزود: هنرمندان این رویداد از دو طریق دعوت و شرکت در فراخوان برای اجرای برنامه انتخاب شده اند که ۶۰ درصد هنرمندان حاضر از طریق فراخوان و ۴۰ درصد به صورت دعوتی در این رویداد به روی صحنه خواهند رفت.

کیفیت را قربانی کمیت نکردیم

در بخش بعدی این نشست اردوان جعفریان مدیر بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره موسیقی گفت: ما در حوزه بین الملل با توجه به اینکه مدت هاست از عنوان بین المللی در این جشنواره استفاده نشده است سعی کردیم کیفیت را بالا ببریم تا اینکه به کمیت ها توجه کنیم و بر همین اساس در سیاست دعوت از هنرمندان، کیفیت و تنوع جغرافیایی و تنوع فرم رابرای راضی نگهداشتن مخاطبان سبک‌های مختلف در اولویت قرار دادیم.

 

با مدرک پاسخگوی اعتراضات احتمالی هنرمندان در باره علل حذف خواهیم بود

در ادامه الهیاری گفت: تمام گروه های حاضر در جشنواره چه آنهایی که دعوت شده اند و چه آنهایی که با فراخوان در این رویداد شرکت خواهند کرد، با محوریت هیات انتخاب در جشنواره حضور یافته اند و به هیچ عنوان سلیقه شخصی در کار نبوده است. تمام گزینش ها بر اساس معدل گیری و امتیازبندی انجام شده است و ما می‌توانیم پاسخگوی هر اعتراضی در باره عدم گزینش ها با توجه به معدل بندی‌های مکتوب و مستند باشیم.

 

وی ادامه داد: در بخش بین الملل هم با مشکلات زیادی روبه رو بودیم و کانال‌های سیاسی در این زمینه مسدود بود، اما موفق شدیم از طریق کانال‌های فرهنگی هنری بین المللی به نتیجه برسیم و گام مهمی در توسعه فرهنگی بین ملت ها برداریم.

تقدیر از ۴ ستاره موسیقی ایران

الهیاری تصریح کرد: در کنار تهران استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف کشور خواهند بود.

وی با اشاره به یکی از بخش های متنوع این دوره از جشنواره گفت: در حوزه قدردانی از هنرمندان و استادان بزرگ موسیقی ایران امسال از بزرگانی چون افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسکندری و هوشنگ ظریف طی مراسمی در اختتامیه تجلیل به عمل خواهد آمد.

هویت بصری بدیع

وی در ادامه با اشاره به هویت بصری دیگرگون این دوره از جشنواره موسیقی فجر گفت: امسال تلاش ویژه ای در اشاعه هویت بصری جشنواره داشتیم و از نگاه متمرکز بر پوستر خارج شده و در حوزه‌های مختلف دیگر به معرفی گروه‌ها به مردم پرداختیم. در این راستا ساخت تیزر، طراحی پوستر برای همه گروه‌ها و معرفی یک دقیقه‌ای از گروه‌ها در فضای مجازی بخش‌های مختلف بحث هویت بصری را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: ما در حوزه نشست‌های پژوهشی نیز پنج نشست پژوهشی از ۲۶ تا ۳۰ بهمن در تالار باربد فرهنگستان هنر داریم که در این نشست‌ها موضوعاتی؛ از جمله حرمت شرعی موسیقی در دین اسلام، بداهه نوازی در موسیقی، روند ترانه سرایی در ایران ، تاثیر فضای مجازی بر هنر موسیقی و سیر تغییرات موسیقی پاپ بررسی می‌شوند.

رئیس جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر ضمن اشاره به بخش جایزه  جایزه موسیقی و رسانه گفت: در این حوزه به سمتی رفتیم که جایزه فضایی برای هویت بخشی جشنواره موسیقی فجر باشد.

حوزه ترانه نیازمند سیاست‌های تشویقی است

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره جایزه ترانه جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: موضوع ترانه موضوع بسیار مهمی است که هم اهالی رسانه و هم دفتر موسیقی روی آن دغدغه ویژه‌ای دارند. ما در این راستا سیاست‌های تشویقی را در این شرایط طراحی کردیم که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. ما به این منظور دبیرخانه جایزه ترانه تشکیل دادیم.

وی افزود: در این دوره با توجه به وقوع سیل استان سیستان بلوچستان گفت: در همین راستا شب موسیقی سیستان و بلوچستان را خواهیم داشت  و در رابطه با سانحه هواپیمای اوکراینی قطعه موسیقی را سفارش دادیم  و در روزی که ارکستر سمفونیک تهران اجرا دارند این قطعه به احترام این سانحه به آهنگسازی بهزاد عبدی اجرا خواهد شد. در رابطه با یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نیز قطعه‌ای به آهنگسازی بهزاد عبدی طراحی شده که در کنسرت ارکستر ملی در گرامیداشت خاطره این قهرمان ملی اجرا خواهد شد.

انصراف‌دهندگان از جشنواره با مشکلی روبرو نخواهند شد

در بخش دوم نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت شاهین فرهت در باره تم اصلی جشنواره امسال گفت:  ما در این حوزه رایزنی‌هایی داشتیم مبنی بر اجرای آثار آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی که چون توقع فنی و کیفی من  برآورده نشد از آن صرفنظر کردیم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست درباره نحوه دعوت گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره و شائبه‌هایی که با موضوع اعمال فشار دولتی برای حضور گروه‌ها در جشنواره موسیقی فجر در برخی محافل مطرح شده گفت: ما همه باید کمک کنیم که در این مقطع حساس موسیقی برنده باشد.

موسیقی نوای دل است نه  اجبار

وی افزود: حتی آنها که به من گفتند ما اگر در جشنواره حضور نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد، به آن‌ها گفتم شما در دفتر موسیقی حضور دارید و اینجا اصلا نهاد نظارتی نیست. پس وقتی به جشنواره می‌آیید با زور نیایید چون اگر روح آن چیزی که می‌نوازید و می‌خوانید روی صحنه نباشد قطعا مردم می‌فهمند و ما دوست داریم حضور شما از روی میل و با دل باشد نه اجبار.

رئیس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر درباره غیبت بزرگان موسیقی در رویداد فجر گفت: ما باید به سمتی برویم که جشنواره موسیقی فجر نقش جریان‌سازی خود را ایفا کند. قطعاً اگر این فضا به درستی هدایت شود جشنواره به اعتباری خواهد رسید که شاهد حضور بزرگان و ستاره‌های موسیقی ایران خواهیم بود.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳ بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود و ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، پاپ، ارکسترال، تلفیقی، بانوان، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.

منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 01:11

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود انصراف‌دهندگان با مشکلی مواجه نخواهند شد | موسیقی ما