برنامه یاد بعضی نفرات
 
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر به کدام آهنگساز می‌رسد؟
موسیقی ما - در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نام آهنگسازانی نظیر حسین علیزاده، کریستف رضاعی، ستار اورکی، بهزاد عبدی و کارن همایون‌فر به‌عنوان سازندگان موسیقی متن فیلم‌های بخش سودای سیمرغ دیده می‌شود و در کنار آن چند جوان خوش‌آتیه نیز با تجربه‌های نو و بدیع خود به جشنواره آمده‌اند تا رقابت برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره داغ شود.

در ادامه مطلب با توجه به منابع در دسترس، به معرفی آهنگسازان فیلم‌های این بخش پرداخته‌ایم.

بهزاد عبدی "آبادان یازده 60"

"آبادان یازده 60" فیلمی به کارگردانی مهرداد خوشبخت، نویسندگی مهرداد خوشبخت و حسین تراب‌نژاد و تهیه‌کنندگی حسن کلامی است که علیر ضا کمالی، حسن معجونی و نادر سلیمانی در آن ایفای نقش می‌کنند. فیلم روایت مجاهدت گروهی از کارکنان رادیو نفت آبادان برای حفظ رادیو و مخابره اخبار به منظور مقاومت مردم در برابر دشمن بعثی است.

موسیقی فیلم "آبادان یازده 60" را بهزاد عبدی یکی از پرکارترین چهره‌ها در عرصه موسیقی فیلم ساخته است. او ساخت موسیقی فیلم را از سال 1388 آغاز کرد و در همان سال سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برای موسیقی متن فیلم "آل" دریافت کرد. "خانه پدری"، "برف روی شیروانی داغ"، "دهلیز" و "مزار شریف" از جمله فیلم‌هایی هستند که عبدی آهنگسازی آن‌ها را بر عهده داشته است.

حسین علیزاده "آتابای"

"آتابای" پنجمین تجربه کارگردانی نیکی کریمی است. فیلمنامه "آباتای" را هادی حجازی‌فر بر اساس طرحی از نیکی کریمی نوشته است و خودش در کنار جواد عزتی، سحر دولتشاهی و دانیال نوروش در این فیلم بازی می‌کنند.

کریمی در بخش موسیقی فیلم به سراغ یکی از چهره‌های تحسین شده‌‌ و پر افتخار این عرصه رفته است. حسین علیزاده با کسب چهار سیمرغ بلورین برای فیلم‌های "گبه"، "زشت و زیبا"، "آواز گنجشک‌ها" و "ملکه"، مشترکاً به همراه مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر است. انتظار می‌رود علیزاده امسال نیز یکی از شانس‌های برنده شدن این جایزه باشد.

نیما فخرآرا "آن شب"

"آن شب" به کارگردانی کوروش آهاری و نویسندگی آهاری و میلاد جرموز درباره یک زوج ایرانی است که در هتلی در یکی از شهرهای آمریکا حبس شده‌اند، شهاب حسینی به همراه نیوشا جعفریان، لیلا گرگانیان و جرج مگوایر ایفای نقش می‌کنند.

موسیقی فیلم "آن شب" را نیما فخرآرا، موسیقی‌دان ایرانی‌الاصل اهل لس آنجلس برعهده دارد. فخرآرا که تجربه ساخت موسیقی بازی و فیلم‌های مختلف را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، برای اولین بار پا به جشنواره فیلم فجر گذاشته و باید منتظر ماند و دید که آیا کار او نظر هیئت داوران جشنواره را جلب خواهد کرد یا خیر.

بامداد افشار "پوست" و "سینمای شهر قصه"

"پوست" به کارگردانی و نویسندگی بهمن ارک و بهرام ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح در کنار "ائو" و "زغال" جزو معدود فیلم‌های ترکی سینمای ایران است که به صورت حرفه‌ای تولید و اکران شده است. "سینما شهر قصه" مرثیه‌ای عاشقانه برای سینما و عاشقانش، به کارگردانی مشترک کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری و نویسندگی و تهیه‌کنندگی علی‌محمدی است.

یکی از نقاط مشترک این دو فیلم در بخش آهنگسازی آن‌ها رقم خورده است، جایی که بامداد افشار آهنگسازی هر دو فیلم را که فضایی متفاوت نسبت به هم دارند، انجام داده است. افشار تاکنون در فیلم‌های سینمایی نظیر "مغزهای کوچک زنگ‌زده"، "گیلدا" و "ننه دلاور و فرزندان او" به‌عنوان آهنگساز فعالیت داشته است.

محمدرضا حیدری "تومان"

"تومان" به کارگردانی و نویسندگی مرتضی فرشباف و تهیه‌کنندگی سعید سعدی درباره فردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش می‌کند در یک شب طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد. میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده و پردیس احمدیه بازیگران فیلم "تومان" را تشکیل می‌دهند.

محمدرضا حیدری با "تومان" برای اولین بار ساخت موسیقی متن یک فیلم بلند سینمایی را تجربه کرده است.

کارن همایون‌فر "خروج" و "روز بلوا"

"خروج" بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان در سینمای ایران است. در توضیح رسمی این فیلم آمده است: "خروج داستان هشت تا 10 مرد است که از دزفول سفر خود را آغاز کرده و راهی تهران می‌شوند، این افراد دو ماه و نیم در مسیر هستند و در این راه با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شوند". فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی و ... از جمله بازیگرانی هستند که در اثر جدید حاتمی‌کیا بازی می‌کنند. یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، "روز بلوا" به کارگردانی بهروز شعیبی است. پس از فیلم‌های "دهلیز"، "سیانور" و "دارکوب"، "روز بلوا" چهارمین تجربه شعیبی به‌عنوان کارگردان است. بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، پاشا جمالی، محمد اسکندفر، ساغر قناعت و داریوش ارجمند بازیگران اصلی تازه‌ترین اثر بهروز شعیبی هستند.

فیلم "خروج" و "روز بلوا" علاوه‌بر سرمایه‌گذار مشترکی که دارند، در بخش آهنگسازی نیز هر دو فیلم به کارن همایون‌فر اعتماد کرده‌اند. همایون‌فر تاکنون سه بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر شده است و بارها در فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا آهنگسازی کرده است. "روز بلوا" اولین همکاری کارن با بهروز شعیبی است. او احتمالاً مثل همیشه یکی از مدعیان نامزد و برنده شدن سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم خواهد بود.

امیر توسلی - "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری"

"خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" تنها فیلم کمدی حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است. پیمان قاسم‌خانی در ادامه فیلم "خوب، بد، جلف" تصمیم گرفت بار دیگر زوج شناخته شده سام درخشانی و پژمان جمشیدی را به بازی بگیرد و خودش را یک‌بار دیگر در کارگردانی محک بزند.

موسیقی متن "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" را امیر توسلی ساخته است. توسلی در سال‌های ابتدایی دهه 1380 به سمت ساخت موسیقی فیلم روی آورد و برای فیلم‌های "مکس" و "کافه‌ستاره" به کارگردانی سامان مقدم موسیقی نوشت، اما شهرتش را با موسیقی سریال "مختارنامه" به دست آورد. توسلی در ساختن موسیقی برای فیلم‌های کمدی‌ پرفروش سینمای ایران نیز شهرت خاصی دارد.

ستار اورکی "خون شد"

مسعود کیمیایی کارگردان سرشناس کشورمان با فیلم جدیدش "خون شد" به جشنواره فجر آمده است. کیمیایی درباره داستان فیلم "خون شد" گفت: این فیلم به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچکس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست، در این میان یکی از ساکنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند." سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، سیامک صفری، لیلا زارع و ... بازیگران این فیلم هستند.

موسیقی متن "خون شد" را ستار اورکی ساخته است. اورکی هرچند تاکنون برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن نشده است ولی یکی از کسانی است که هر سال با حضور خود تنور رقابت برای کسب سیمرغ بهترین موسیقی فیلم را داغ‌تر می‌کند. از مهم‌ترین کارهای اورکی می‌توان به آهنگسازی برای فیلم‌های "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی و "ویلایی‌ها" اشاره کرد.

حبیب خزایی‌فر "درخت گردو"

"درخت گردو" جدیدترین ساخته محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم‌های "ماجرای نیمروز" و "لاتاری" است. موضوع فیلم جدید مهدویان با بازی پیمان معادی و مهران مدیری درباره بمباران شیمیایی سردشت از توابع استان آذربایجان غربی در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق است که صدها شهید و هزاران جانباز شیمیایی به همراه داشت. "درخت گردو" درباره پدری است که خانواده خود را در این حادثه از دست داده است و نگاهی به زندگی مردم در این اتفاق تلخ تاریخی دارد

موسیقی متن "درخت گردو" را یار همیشگی مهدویان یعنی حبیب خزایی‌فر ساخته است. خزایی‌فر در تمام تجربه‌های سینمایی مهدویان حضور داشته و می‌توان او را عضو ثابت فیلم‌های مهدویان دانست. خزایی‌فر اخیراً موسیقی سریال "ممنوعه" را نیز کار کرده است.

آرمان موسی‌پور "دوزیست"

"دوزیست" یک فیلم اجتماعی است که دومین همکاری سعید خانی و برزو نیک‌نژاد به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان بعد از فیلم "لونه زنبور" محسوب می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: "حمید: دوزیسته دیگه، نره زیر آب که، میره زیر دست و پا له میشه…". جواد عزتی، هادی حجازی فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، الهام اخوان و پژمان جمشیدی بازیگرانی هستند که با حضورمانی حقیقی و سعید پورصمیمی در فیلم "دوزیست" به ایفای نقش پرداخته‌اند.

موسیقی متن فیلم "دوزیست" را آرمان موسی‌پور کار کرده است. موسی‌پور با وجود فعالیت‌های زیادی که در بخش موسیقی فیلم داشته، تاکنون موفق به دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر نشده است. اولین کار وی، ساخت موسیقی فیلم "حمله‌ دار" بود که با سریال‌های تلویزیونی یا آثار سینمایی چون "قصه‌های شهرک سینمایی"، "قتل آنلاین"، "گیلعاد"، "آخرین دعوت"، "مسیح" و "هوش سیاه" ادامه پیدا کرد. موسیقی متن سریال‌های "دلنوازان"، "تاوان"، "فاصله‌ها" و... از ساخته‌های آرمان موسی‌پور است که باعث شهرت این آهنگساز شده است.

مسعود سخاوت‌دوست "شنای پروانه"

فیلم دیگری که از میان فیلم اولی‌ها در بخش سودای سیمرغ حضور دارد، "شنای پروانه" به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی است. کارت که در عرصه سینمای مستند کارگردانی شناخته شده است و فیلم‌هایی مثل "آوانتاژ" و "بچه‌خور" را در کارنامه دارد، اولین فیلم سینمایی خود را با بازی جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی و پانته‌آ بهرام جلوی دوربین برده است.

آهنگسازی اولین تجربه سینمایی محمد کارت را مسعود سخاوت‌دوست آهنگساز و موسیقی‌دانی که تاکنون سه بار نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی متن جشنواره‌ فیلم فجر شده، برعهده داشته است. "نفس"، "شیار 143" و "شبی که ماه کامل شد" سه فیلمی هستند که سخاوت‌دوست توانسته با آن‌ها نامزد دریافت سیمرغ شود.

کریستف رضاعی "عامه‌پسند"

سهیل بیرقی یکی دیگر از کارگردان‌های جوان است که امسال با فیلم "عامه‌پسند" پا به جشنواره فیلم فجر گذاشته است. "عامه پسند" در تکمیل سه‌گانه سهیل بیرقی درباره زنان جامعه است. شخصیت‌های محوری دو فیلم قبلی این فیلمساز را لیلا حاتمی و باران کوثری بازی می‌کردند که به ترتیب نماینده‌ای از زنان دهه پنجاه و شصت بودند و حالا پرسوناژ اصلی فیلم "عامه‌پسند" نماینده‌ زنی از دهه چهل است که فاطمه معتمدآریا نقش او را به عهده دارد.

کریستف رضاعی، پرکارترین موزیسین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که پنج فیلم را آهنگسازی کرده بود، امسال تنها فیلم "عامه‌پسند" را در جشنواره دارد، اما او همواره از شانس بالایی برای کسب سیمرغ برخوردار است. رضاعی کار حرفه‌ای خود را از سینما و با فیلم "آبادان" به کارگردانی ‌مانی حقیقی آغاز کرد. یکی از معروف‌ترین موسیقی متن‌هایی که کریستف رضاعی ساخته، موسیقی فیلم "نگار" به کارگردانی رامبد جوان است که برای آن فیلم برنده سیمرغ بهترین موسیقی متن سی و ششمین جشنواره فجر شد.

سهند مهدی‌زاده "مردن در آب مطهر"

"مردن در آب مطهر" به کارگردانی نوید محمودی و تهیه کنندگی جمشید محمودی است که علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری، سوگل خلیق، علیرضا آرا و امیررضا رنجبران در آن ایفای نقش می‌کنند. عاشقانه تازه برادران محمودی قصه چند جوان مهاجر افغان را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند.

براداران محمودی برای موسیقی متن فیلم جدیدشان بار دیگر به سراغ سهند مهدی‌زاده رفته‌اند. مهدی‌زاده که تجربه آهنگسازی در فیلم‌های "چند متر معکب عشق" و "شکستن همزمان بیست استخوان" را در کارنامه کاری خود دارد، دانش‌آموخته‌ کنسرواتوار تهران و نوازنده سه‌تار، تار و عود است، ضمن این که او آهنگساز و سرپرست گروه بین‌المللی اَبسِنت بند هم هست.

سحر سخایی "من می‌ترسم"

"من می‌ترسم" به کارگردانی بهنام بهزادی و با بازی الناز شاکردوست، پوریا رحیمی سام، امیر جعفری، ستاره پسیانی و مهران احمدی یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره است.

موسیقی متن "من می‌ترسم" را سحر سخایی تنها آهنگساز خانم حاضر در جشنواره فیلم فجر ساخته است. سخایی که در آثار قبلی بهزادی هم به‌عنوان آهنگساز با او کار کرده، این بار نیز موسیقی متن فیلم همسرش را برعهده گرفته است. حضور یک آهنگساز زن در جشنواره فیلم فجر می‌تواند به جذابیت رقابت در بخش سیمرغ بلورین موسیقی متن بیفزاید و در صورتی که سخایی نامزد جایزه شود، یکی از اتفاقات نادر جشنواره رقم خواهد خورد.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : شنبه 19 بهمن 1398 - 02:06

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر به کدام آهنگساز می‌رسد؟ | موسیقی ما