برنامه یاد بعضی نفرات
 
در دومین روز از جشنواره‌ی موسیقی فجر چه گذشت؟
از ارکسترها تا پاپ‌ها
 
موسیقی ما – اگرچه چهارشنبه‌ای که گذشت، کنسرت «آرش و مسیح» آغازگر جشنواره‌ی موسیقی فجر بود؛‌ اما پنج‌شنبه – بیست و چهارم بهمن ماه- این رویداد به طور رسمی فعالیت‌های خود را آغاز کرد و طی آن ارکستر سمفونیک صدا و سیما، تولد 250 سالگی بتهوون را جشن گرفت، «بهزاد عبدی» نوازندگانِ زنِ «خنیاگران مهر» را هدایت کرد و تعدادی از نوازندگانِ نامی در «نماد» نواختند. از آن طرف در بخش پاپ «امید حاجیلی» مثلِ همیشه اجرایی پرانرژی به همراه «محسن شریفیان» و دیگر نوازندگانش ایجاد کرد. 

ارکستر سازمان صداوسیما و تولد ۲۵۰ سالگی بتهوون

ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری «آرش امینی» در حالی روی صحنه رفت که مدیر دفتر موسیقی و سرود این مهمانِ این رویداد بود. این برنامه فصلِ‌ تازه‌ای از فعالیت‌های این ارکستر را بعد از مدت‌ها رقم زد. ارکستر صدا و سیما برنامه‌ی خود را تحتِ عنوان «یک شب با بتهوون» به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد این آهنگساز با اجرای قطعاتی چون، اورتور «اگمنت»، سمفونی شماره هشت در فارماژور، کنسرتو برای ویولن و ارکستر در رماژور با تک نوازی ویولن گراف مورژا نوازنده چیره دست روسی به همراه قطعه«نیایش» از حشمت سنجری ، رستم و سهراب به آهنگسازی لوریس چکناوریان به یاد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ساخته حسن ریاحی بخش‌های برگزار کرد.

محمد اله یاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی و رییس جشنواره سی و پنجم جشنواره موسیقی فجر، شاهین فرهت دبیر جشنواره، حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و محمد سریر و امیر بکان از آهنگسازان ایرانی، نادر مرتضی پور رهبر ارکستر مهمانان ویژه اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بودند.

«خنیاگران مهر»؛ موسیقی به روایتِ زنان

شب گذشته همچنین گروه «خنیاگران مهر» به سرپرستی «بهزاد عبدی» قطعاتی از «نوید نوروزی» را نواخت.  از جمله قطعاتِ اجرا شده در این برنامه می‌توان به «عشق است»، «در جستجوی آرامش»، «ای عشق»، «سخن عشق»، «در محاصره »، «طرحی نو»، «رقصان» و «شورج بار» اشاره کرد.

در این گروه نوید نوروزی آهنگساز و خواننده، فرزام شکاری مدیر اجرایی، روژان محمدی نوازنده کمانچه، سمانه باروتی نوازنده قیچک آلتو، نازنین روستا نوازنده قیچک آلتو، سوگل شیری نوازنده قیچک باس، هیلا فیض پور نوازنده تار، ترگل خلیقی نوازنده تار، رخساره رستمی نوازنده عود، بهاره حیدری نوازنده تار باس، صدا سدیفی نوازنده قانون، شیدا قاضی نوازنده نی، عسل ملک زاده نوازنده دف و دایره، سمانه گلکار نوازنده تمبک فعالیت می‌کنند.

گروه موسیقی خنیاگران مهر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ تشکیل شده است و تا کنون اجراهایی را با همراهی خوانندگانی نظیر محمد معتمدی و وحید تاج داشته است. این گروه در سال ۲۰۱۹ در فستیوال جهانی وومکس فنلاند اجرا داشته است.

آرپینه ایسرائیلیان و قطعاتی کلاسیک

«آرپینه ایسرائیلیان» از نوازندگانِ شناخته شده‌ی پیانو نیز در تالار رودکی، تازه‌ترین کنسرت تک نوازی پیانوی خود را اجرا کرد. «واریاسیون با تم شومان» اثر یوهان برامس، «برند اتود پاگانینی» از فرانتس لیست، «اتود شماره ۸» از فردریک شوپن و «تصاویر یک نمایشگاه در ۱۵ قطعه» از مودست موسورگسکی قطعاتی بودند که او در این برنامه نواخت.

آرپینه ایسرائلیان اهل جمهوری ارمنستان و شهر ایروان است و در سال ۱۹۷۱ زاده شده است.او در مدرسه موسیقی چایکوفسکی تحصیل کرده و در مقطع عالی در کنسرواتوار دولتی کومیتاس آموزش دیده و به عنوان دانشجوی ممتاز به اخذ فوق لیسانس نوازندگی پیانو نائل آمده است. ایسرائیلیان در حال حاضر در کنسرواتوار دولتی کومیتاس مشغول تدریس است و به عنوان مدرس مدعو نیز در دانشگاه تهران به آموزش پیانو می‌پردازد.

«کوارتت نماد» و مایستری «مازیار ظهیرالدینی»

کوارتت زهی «نماد» به سرپرستی ستاره بهشتی نیز با تعدادی از چهره‌های شناخته‌شده‌ی نوازندگی به اجرای برنامه پرداخت. در این کنسرت مازیار ظهیرالدینی نوازنده ویولن، بابک کوهستانی نوازنده ویولن، ستاره بهشتی نوازنده ویولا و نوید حمیدی نوازنده ویولنسل به عنوان نوازندگان گروه اجرایی کوارتت «نماد» در این کنسرت «کوارتت زهی شماره ۱» ساخته فرید عمران، «نوستالژی» ساخته لوریس چکناوریان، «آداجیو و فوگ - گوشل ۴۵۶» ، «کوارتت زهی شماره ۱» ساخته لودویگ بتهوون را اجرا کردند.

«نقش» با آثاری از دوران قاجاریه

در دومین روز از جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی نقش به سرپرستی امیر شریفی پنجشنبه 24 بهمن ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت

این گروه موسیقی در اولین اجرای خود قطعاتی باعنوان پیشرو درراست قاجاری، چهارمضراب راست پنجگاه ، تصنیف دست افشان،نشید کرشمه مخمس ونقش در راست قاجاری را برای علاقمندان به موسقیی کلاسیک اجرا کرد.

این گروه موسیقی که در سال 1389 و با هدف استفاده از امکانات بالقوه موسیقی کلاسیک توسط امیر شریفی تاسیس شده است برنامه خود را در دوبخش اجرا کرد . در بخش اول قطعاتی را بر مبنای زیبایی شناسی و سبک موسیقی کلاسیک دوره قاجار ساخته و اجرا کرد در بخشی دیگر نیز قطعاتی را برمبنای امکانات کوسیقی کلاسیک قدیم ایران و برپایه روش های آهنگسازی ، فرم ها و ایقاعات (نظام متریک – ریتمیک ) و نظام مدال اجرا کرد که مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفت.

 امیر شریفی (تار)، محمد عشقی (سنتور)، المیرا مردانه ( کمانچه)، مرجان مهربان( قانون)، سهیل اله دادیان ( تنبک)، و مجتبی عسگری( خواننده )، اعضای این گروه موسیقی بودند.

امید جاحیلی و محسن شریفیان و یک شب پرانرژی

در شب دوم سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجردر سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران ، امید حاجیلی خواننده ریتمیک موسیقی پاپ شامگاه 24 بهمن‌ماه طی یک سئانس روی صحنه رفت.

این کنسرت با حضور حاجیلی و ارکستر او روی صحنه و اجرای قطعه «مجنون» آغاز شد و او در ادامه ه سراغ اجرای یکی از قدیمی‌ترین آهنگ‌های خود یعنی «ربابه» رفت. پس از ربابه، آهنگ شاد تردست را اجرا کرد که برای اجرای این قطعه، سه نوازنده دیگر با ارکستر حاجیلی بر روی صحنه اضافه شدند.

در این اجرا «محسن شریفیان» نوازنده نی انبان نیز او را همراهی کرد. حاجیلی در ادامه آهنگ‌های خاطر‌ه‌انگیز ترک دیار و رعنا را به ترتیب با لهجه‌های خراسانی و شمالی اجرا کرد، اما این پایان بازخوانی آهنگ‌های خاطره‌انگیز نبود و حاجیلی با اضافه کردن ساز آذری، قطعه بری باخ را خواند. برزی بارون هم نام قطعه بعدی بود که حاجیلی اجرا کرد. این قطعه تلفیقی از دو ترانه معروف کردی (برزی) و لری (بارون) است که بخش‌هایی به زبان فارسی به آن اضافه شده است.
آرشام غفوری (گیتار الکتریک)، رادین رفیع زاده (درامز)، یاسر گرجی (سرنا)، محسن تقی‌نژاد (دف)، محسن شریفیان (نی انبان) و ... اعضای ارکستر بودند و گروه همخوان امید حاجیلی را نیز مجید کمالی، علی‌اصغر مرادی، مریم کی احمد، پریا سمیعی و سمیرا ملک درویش تشکیل می‌دادند.

 
تاریخ انتشار : جمعه 25 بهمن 1398 - 13:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از ارکسترها تا پاپ‌ها | موسیقی ما