برنامه یاد بعضی نفرات
 
شهریار بلوچستانی خواننده
بازخوانی ها جذابیت و تنوع صدایی خودش را دارد
موسیقی ایران از زمان شکل گیری نغمه های طربناک باربد و نکیسا در بارگاه هخامنشیان تا دوران معاصر که استادانی چون میرزاعبدالله، غلامحسین درویش خان و کلنل علینقی وزیری در بسط و پیشرفت علمی آن اهتمام ورزیدند، تحولات بسیاری به خود دیده و راه را برای ورود و حضور خوانندگان جوان در این مسیر هموار کرده است. شهریار بلوچستانی از این خوانندگان جوان است که فرصت یافت درکنار استاد بزرگی چون مرحوم همایون خرم قرار گیرد و از تجربیات چندین وچند ساله استاد بهره مند شود
 
چطور شد به این فکر افتادید آثار استاد خرم را بازخوانی کنید؟
ابتدا بازخوانی مورد نظر نبود. از استاد خرم تقاضای کار جدیدی هماهنگ با جنس صدایم کردم ولی استاد نظر دیگری داشتند و همین موجد آلبوم «اشک من هویدا شد» گردید و قرار بود در مراحل بعد کارهای جدیدی ساخته شود که استاد جاودانه شدند. ضمن اینکه این آلبوم با حمایت دو دوست خوبم احمد انصاری پور و فرهاد ربیعی در کوتاه ترین زمان ممکن منتشر شد.

این آلبوم دارای چه ویژگی هایی است و چه ترانه هایی در آن بازخوانی شده است؟
شاخص ترین ویژگی آلبوم، خواندن ترانه های نوستالژیک و ماندگار موسیقی فاخر ایران است و این قطعات، ترانه هایی هستند که بر زبان مردم جاری هستند. تنظیم روان و کار شایان دوست عزیزم بابک شهرکی بر این ترانه ها انجام شد و حاصل کار ترانه هایی چون موج آتش، خسته دلان، آمد اما، زکوی بلاکشان، دلم ز دوری هر بی وفا و جوانی است.

آلبوم شما تنها آلبوم بازخوانی شده از آثار استاد نیست. این آلبوم چه تفاوتی با سایر بازخوانی های دیگر دارد؟
این اثر هم مانند بقیه ساخته های استاد است اما ویژگی برجسته اش این است که آخرین آلبوم با نظارت کامل استاد خرم در زمان حیات ایشان بود و بعد از این هم چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

بیشترین انتقادهایی که به شما در این زمینه شد، در کدام بخش بود؟
اولین انتقاد این بود که چرا ترانه جوانی را که مناسبتی با سن شما ندارد، خواندید. من هم از استاد خرم در زمان انتخاب اثر سوال کردم و پاسخشان این بود که این تصنیف زبان حال خود شخص من است و شما تنها اجرا می کنید. بعد هم همیشه این انتقاد هست که چرا ترانه های خاطره شده قبلی را بازخوانی می کنید، در جواب این سوال من بازهم پاسخ استاد خرم را بازگو می کنم که می گفتند منع قانونی داشتن شنیدن صدای بانوان دلیلی بر این نیست که آثار من برای نسل جدید به صورت رسمی شنیده نشود. البته اعتقاد شخصی بنده هم این است که آثار بزرگان با هر صدای تازه، تاثیر خاص خودش را می گذارد.

با توجه به اینکه شما از ابتدا مایل به بازخوانی آثار نبودید و حتی در زمانی که هنرجوی استاد تجویدی هم بودید، پیشنهادی در این زمینه داشتید الان چه حسی دارید و نظرتان در این زمینه چیست؟
کاملادرست می فرمایید من با بازخوانی آثار موافق نبودم و در زمان حیات استادعلی تجویدی هم از ایشان پیشنهاد انتشار یک آلبوم از آثارشان را به عنوان اولین کار هنری ام داشتم که به دلایلی صورت نگرفت چراکه همیشه در زندگی هنری ام از تقلید فراری بودم و بر این عقیده استوارم که هرکسی خودش است و نیازی به آینه شدن برای دیگری ندارد. ولی بعد از بررسی برخی از آثار بازخوانی شده دیدم این یک تعصب بی مورد است و هر یک از این ترانه های بازخوانی شده خاطره ها و تاثیرهای خودشان را در زمان می گذارند.

آیا قصد دارید این آلبوم را به صورت زنده اجرا کنید؟
بله، آقای دلیری از آغاز برنامه هایی بر این اساس تنظیم کرده اند که یکی از آنها دعوت از آقای بابک شهرکی به عنوان رهبر ارکستر است و احتمالادر پاییز اجرای صحنه ای هم از این آلبوم خواهیم داشت.

شما موسیقی را ابتدا با نواختن ساز ضربی تنبک آغاز کردید و دراین راه موفقیت های بسیاری کسب کردید. آیا برنامه خاصی در این زمینه دارید یا قصد دارید تنها به آواز بپردازید؟
خیر، موسیقی را در سال ۶۸ با ساز تنبک شروع و در سال های ۷۳ تا ۸۰ رتبه برتر تکنوازی تنبک را در جشنواره فجر کسب کردم و ثمره این تلاش ها انتشار کتاب ۱۴قطعه تنبک نوازی در سال ۸۹ به صورت صوتی و تصویری همراه با نت قطعات شد. ثمره این سال ها فعالیت در عرصه نوازندگی تجربه تدریس در راستای ساز تنبک و انتشار چند کتاب در ریتم های مشخص است. کتاب دیگری هم به نام ۶/۸ تم آماده شده که تا پایان امسال انتشار می یابد. هدف اصلی ام از انتشار این کتاب ها با ریتم های ثابت در واقع بالابردن سطح کیفی نوازندگی از لحاظ ریتم و تکنیک و ایجاد انگیزه تنبک نوازی در هنرجویان و علاقه مندان این ساز است که امیدوارم بتوانم دراین راه به آنچه که مدنظر دارم، برسم
تاریخ انتشار : جمعه 12 اردیبهشت 1399 - 05:45

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بازخوانی ها جذابیت و تنوع صدایی خودش را دارد | موسیقی ما