برنامه یاد بعضی نفرات
 
داوران بخش ویژۀ چهاردهمین جشنواره‌ی ملی جوان از این رویداد می‌گویند
مجید سینکی: گاهی اشتباهات نوازنده‌ها به مربی‌شان باز می‌گردد
موسیقی ما- برخی از اعضای هیات داوران ۲ بخش پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از شرایط شرکت کنندگان این بخش و اما و اگرهای این دوره از جشنواره سخن گفتند. مجید سینکی داوربخش فلوت و داور بخش تمبک نوازی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از شرایط شرکت کنندگان این بخش و اما و اگرهای این دوره از جشنواره سخن گفتند.
 
لطفا برخی از هنرمندان را توجیه کنید
 
مجید سینکی داور بخش سازهای بادی پانزدهمین جشنواره موسیقی فجر، درباره شرکت‌کنندگان نوازندگی فلوت در جشنواره گفت: متاسفانه امسال تعداد شرکت‌کننده در گروه «ج» بسیار کم بود. احتمالا این کم شدن دلایل متعددی دارد و صرفا به شیوع ویروس کرونا یا آماده نبودن شرکت‌کنندگان مربوط نیست.
 
سینکی امیدوار است با همکاری برگزارکنندگان جشنواره امسال فرصتی فراهم شود که بتوانند برای کسانی که در مرحله اول پذیرفته نمی‌شوند، یک جلسه توجیهی برگزار شود.
 
وی در این باره توضیح داد: شرکت‌کنندگان فوق‌العاده هستند، همه تلاششان را می‌کنند اما برخی از آنها باید توجیه شوند که چه ویژگی‌هایی در هر اجرا برای داوران اهمیت دارد و نیز برخی از آنها اشتباهات مشخصی را تکرار می‌کنند که مشخص است به شیوه آموزش مربی و استادشان مرتبط است چون برخی از شرکت‌کنندگان نزد یک مربی آموزش می‌بینند.
 
نوازنده سابق ارکستر سمفونیک تهران، سخت‌تر شدن قطعات و برنامه‌های جشنواره ملی موسیقی جوان را طی سال‌های اخیر تائید می‌کند اما در عین حال معتقد است موسیقی سخت هست، چیزی که سال به سال تغییر کرده، جدی بودن جشنواره است.
 
سینکی درباره اهمیت بداهه نوازی در جشنواره هم به این نکته اشاره کرد که معمولا بداهه نوازی در بخش سازهای ایرانی بیشتر مد نظر قرار دارد و در نوازندگی ساز فلوت از شرکت‌کنندگان چنین توقعی نمی‌رود بخصوص از این بابت که نوازندگی فلوت امسال به صورت تکنوازی مد نظر داوران جشنواره بوده و همراهی ساز پیانو با فلوت از این بخش جشنواره حذف شده است.
 
انتقاد یک داور از افت سطح کیفیت بخش نوازندگی تمبک
 
مهدی خاکساران نوازنده تمبک و داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان هم علت ماندگاری جشنواره را در ترکیب اعضای دست‌اندرکار آن دانست و گفت: دراین دوره، داوران تلاش کرده‌اند تا در کمال عدالت به داوری هنرمندان شرکت‌کننده بپردازند و تلاش براین بوده تا بهترین‌ها انتخاب شوند. همین که جشنواره موسیقی جوان باعث اشتیاق جوانان برای شرکت در چنین رویدادی شده خوب است. چرا که این جشنواره در ایجاد تکاپو در بین هنرجویان نقش زیادی دارد و آنها را به فعالیت و حرکت وامی‌دارد. هرچند، بعضی از استادان سازهای مختلف اجازه حضور هنرجویان خود در چنین رویدادی را نمی‌دهند. دلیلشان هم این است که چون از آنها در گردونه داوری آثار استفاده نمی‌شود، فکرمی‌کنند شاگردانشان هم نباید دراین جشنواره شرکت کنند. درحالی‌که طبیعی است، نمی‌شود از ظرفیت چندهزارنفره استادان موسیقی در داوری‌ها بهره گرفت. ای‌کاش تمام استادان، شاگردان خود را ترغیب کنند تا دراین جشنواره حضور یابند.
 
وی تصریح کرد: امسال در حیطه ساز تخصصی تمبک، ۲۰۰نفر شرکت کردند که ۱۴۰نفر آنها متعلق به گروه الف بودند و ۳۰ نفر درگروه ب و حدود ۱۸ نفر هم درگروه ج قرار داشتند. این آمار درحالی است که امروز هزاران آموزشگاه موسیقی فعال وجود دارد و با طیف گسترده‌ای ازجوانان روبه‌رو هستیم که دراین آموزشگاه‌ها آموزش سازهای مختلف می‌بینند. اما این که چرا آمار شرکت‌کنندگان در سازی مثل تمبک این مقدار باید باشد جای سوال دارد! دلیلش این است که چندان که اشاره کردم، بعضی از استادان تمایلی به حضور شاگردانشان دراین رویداد ندارند. درحالی‌که جشنواره موسیقی جوان، راه را باز گذاشته است تا همه هنرجویان دراین جشنواره حضور یابند.
 
این نوازنده تمبک درباره ارزیابی‌اش نسبت به داوری‌های این دوره گفت: واقعیت این است که امسال سطح نوازندگی شرکت‌کنندگان به‌جز چند هنرمند جوان پایین آمده و افت کرده است. به‌خصوص در گروه سنی نوزده تا بیست‌و سه سال، ضعف‌های اساسی مشاهده می‌شود. با این‌حال، ما سعی کردیم از بین آن افراد، تعداد محدودی را انتخاب کنیم. ولی در کل، سطح جشنواره ازنظر نوازندگی پایین آمده است. این نشان می‌دهد که معلمان در آموزشگاه‌های موسیقی به آن شکلی که باید برای هنرجو وقت صرف نمی‌کنند و بیشتر به او به‌عنوان یک ابزار مالی نگاه می‌کنند تا بتوانند ازاین طریق امرارمعاش کنند. درواقع، بعضی از این استادان به فکر نیستند تا هنرجویان را به جشنواره‌ها معرفی کنند. امیدوارم استادان با تمام وجود زحمت بکشند تا سال آینده، نوازندگان با مهارت بیشتری به جشنواره موسیقی جوان معرفی شوند و سطح جشنواره ارتقاء یابد.
 
داوری مرحله مقدماتی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در دو بخش موسیقی ایرانی وکلاسیک حال انجام است که با اتمام ارزیابی آثار توسط هیئت های داوری، اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهریور 1400 - 14:07

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مجید سینکی: گاهی اشتباهات نوازنده‌ها به مربی‌شان باز می‌گردد | موسیقی ما