برنامه یاد بعضی نفرات
 
«خضر البایض» در خانه‌اش در غزه یک آموزشگاه موسیقی دایر کرده است
موسیقی راهی برای مقاومت
موسیقی ما- یک نوازنده فلسطینی، در یکی از اتاق‌های خانه‌اش در نوار غزه، آموزشگاه موسیقی کوچکی برپا کرده است برای اینکه، موسیقی در غزه نمیرد.

«خضر البایض» ۶۴ ساله، یکی از اهالی غزه است که در اتاقی در خانه‌اش چندین ساز را آویزان کرده و نگهداری می‌کند. عمر برخی از این سازها به چند دهه می‌رسد. نوازنده‌ی سال‌خورده‌ی فلسطینی به کسانی که به دور از هیاهوی جنگ و خون‌ریزی تشنه آموختن موسیقی هستند، در کارگاه ساده و کوچکش درس موسیقی می‌دهد.
 
ایسنا گزارش داده است که خضر البایض می‌گوید، در گذشته فقط چند تن از دوستانش برای شنیدن صدای سازش به این اتاق می‌آمدند اما اکنون این اتاق به آموزشگاهی برای علاقه‌مندان به موسیقی تبدیل شده است؛ به ویژه نسل جوان که موسیقی را فقط از طریق گوشی‌های هوشمند خود شنیده‌اند.
 
ارگ، ویولن، نی، طبل و چند ساز دیگر به دیوار اتاق آویزان شده و خضر البایض که این سازها را مانند فرزندانش دوست می‌دارد اجازه نمی‌دهد هر کسی لمسشان کند که مبادا آسیب ببینند. او سال‌ها تلاش کرده تا این ساز را جمع‌آوری کند.
 
البایض می‌گوید، موسیقی را سال‌ها قبل به عنوان راهی برای مقابله با استبداد و شکلی از مقاومت فرا گرفته و معتقد است در آهنگ‌های فلسطینی روح مقاومت جریان دارد. او می‌گوید اشغالگران صهیونستی، نوازنده‌ها و خواننده‌های فلسطینی که آهنگ های انقلابی و مشوق پایداری و مقاومت را می خوانند، زندانی می‌کنند.
 
نوازنده فلسطینی تعریف می کند که یک بار با گروهش برای اجرای آهنگی انقلابی به مناسبت آزادی یک اسیر فلسطینی که قدیمی ترین اسیر فلسطینی محسوب می‌شود، گرد هم آمده بودند اما خبر به گوش نیروهای اشغالگر می‌رسد و آن‌ها محل را محاصره می‌کنند. نوازنده های فلسطینی برای فریب دادن سربازان اشغالگر شروع به نواختن آهنگ‌هایی شاد و سرگرم کننده می کنند و به محض اینکه آن‌ها محل را ترک می کنند، نواختن موسیقی انقلابی از سر گرفته می‌شود. به گفته خضر البایض، نیروهای اشغالگر کاملا محل مراسم را ترک نکرده بودند و با هواپیماهایشان آن‌ها را تحت کنترل داشتند. در نتیجه تعدادی از خوانندگان و نوازندگان فلسطینی در این مراسم دستگیر شدند اما هیچگاه دست از مقاومت برنداشتند.
او می‌گوید، در جشن‌ ها هم سرودها و آهنگ‌های انقلابی خوانده و نواخته می‌شد و بدین صورت موسیقی در میان فلسطینیان به راهی برای مبارزه با استکبار تبدیل شده است. خضرالبایض و دوستانش برخی از این مراسم‌ها را با هزینه شخصی خود برپا کرده‌اند.
 
این خاطرات، نوازنده فلسطینی را به این واداشت تا اتاقی در خانه‌اش را به آموزشگاه موسیقی تبدیل کند تا نسل جوان هم راه مقاوت با موسیقی را بیاموزند و فراموش نکنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 - 13:20

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی راهی برای مقاومت | موسیقی ما