برنامه یاد بعضی نفرات
 
در چهلمین جشنواره‌ی فیلم فجر
«شاهین فرهت» درباره‌ی «خسرو سینایی» سخن می‌گوید
موسیقی ما- با سخن‌رانی دکتر «شاهین فرهت» (موسیقی‌دان صاحب‌نام کشور) یاد هنرمند فقید «خسرو سینایی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر زنده نگه داشته می‌شود. نکوداشت‌ برخی هنرمندان فقید سال گذشته تاکنون، به عنوان یکی از برنامه‌های بخش فرهنگی چهلمین جشنواره فیلم فجر، به شکل ویژه‌تری برگزار خواهد شد.

در سال‌های گذشته برنامه‌های نکوداشت تنها به تجلیل از بازماندگان هنرمندان فقید در مراسم اختتامیه محدود می‌شد و در نهایت با اهدای لوح یادبود و تندیس و تشویق حضار این مراسم به پایان می‌رسید، اما در دوره چهلم علاوه بر این رویه، در طول روزهای جشنواره و در قالب سلسله نشست‌ها و سخنرانی‌هایی با عنوان «نقش ماندگار»، دستاوردهای هنری این افراد و نقش آنها در ارتقای سینمای ایران نیز مورد واکاوی و بحث قرار خواهد گرفت.

در نشست نکوداشت مرحوم خسرو سینایی، دکتر شاهین فرهت، موسیقیدان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنرانی خواهد کرد.

دلیل برگزاری نشست «سینما و موسیقی» تسلط خسرو سینایی به سایر هنرها به ویژه موسیقی است.

این نشست، در جریان چهلمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.

شاهین فَرهَت به‌عنوان یک شخصیت آکادمیک و علمی، یکی از آهنگسازان سرشناسِ موسیقی کلاسیک در ایران است. او آثار متعددی را بر اساسِ فرم‌های رایج در موسیقی غرب و دیگر شیوه‌های مرسوم خلق کرده که غالباً به فضای موسیقی دوران رمانتیک نزدیک است و در عین‌حال از تأثیر نغمه‌های موسیقی ایرانی نیز بی‌بهره نبوده‌ است. او در آبان ۱۳۸۴، برای دومین‌بار پس از تشکیل رشته موسیقی در دانشگاه تهران، به‌عنوان مدیر گروه موسیقیِ دانشکده هنرهای زیبا انتخاب شد.

زنده‌یاد خسرو سینایی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، آهنگساز، نوازنده، و شاعر اهل ایران بود. سینایی یکی از هنرمندان فیلمسازی بود که در رشته موسیقی نیز تحصیلات عالیه داشت. نخستین فیلم بلند سینمایی خسرو سینایی، زنده‌باد… ساخت سال ۱۳۵۸ است. هیولای درون، یار در خانه ، در کوچه‌های عشق، کوچه پاییز، عروس آتش، مثل یک قصه، کویر خون و جزیره رنگین از فیلم‌های بلند سینمایی بلند خسرو سینایی است که در فاصله سال‌های 1362 تا 1393 ساخته شده است. خسرو سینایی در طول زندگی هنری خود بیش از ۱۲۰ فیلم کوتاه و بلند ساخت. در کارنامه او ساخت موسیقی 15 فیلم به چشم می‌خورد. او در تاریخ یازدهم مردادماه 1399 بر اثر ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت.

برنامه‌های فرهنگی جشنواره فیلم فجر چهلم با مدیریت دکتر سعید الهی تهیه کننده و کارشناس سینما و رسانه از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به‌صورت فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 بهمن 1400 - 12:44

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «شاهین فرهت» درباره‌ی «خسرو سینایی» سخن می‌گوید | موسیقی ما