برنامه یاد بعضی نفرات
 
آةنگ‌ساز و نوازنده‌ِ شناخته‌شده از آموزش موسیقی در ایران می‌گوید
سامان احتشامی: متاسفانه در کشور ما موسیقی دیده نمی‌شود
موسیقی ما- سامان احتشامی می گوید متاسفانه در کشور ما موسیقی دیده نمی شود و اصلا درباره آن صحبتی نمی شود.

سامان احتشامی آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی پیانو درباره‌ی وضعیت آموزش موسیقی گفت: «در زمان گذشته زمانی‌که ما می‌خواستیم در کلاس های آموزشی یک هنرمند شرکت کنیم در ابتدا آثار آن هنرمند را گوش می‌کردیم و آرزو داشتیم مثلا جواد معروفی را ببینیم؛ زیرا در مرحله اول آثار هنرمندان را می شنیدیم و یا کتاب‌های آنها را می‌خواندیم بعد از آن تصمیم می‌گرفتیم در کلاس‌های این هنرمندان برجسته شرکت کنیم. یادم می‌آید در آن سال ها ساز سنتور فرامرز پایور، ساز تنبک محمد اسماعیلی، ساز نی حسن ناهید، ساز عود منصور نریمان، ساز قانون ملیحه سعیدی، ساز دف بیژن کامکار برای همه ما مهم بود و هر روز گوش می کردیم. همه ما در ابتدا گوش می کردیم و بعد به دنبال پدید آورندگان این آثار می رفتیم زیرا دوست داشتیم مانند آنها ساز بزنیم.»

این هنرمند در ادامه بیان کرد: «متاسفانه در کشور ما موسیقی دیده نمی شود و اصلا درباره آن صحبتی نمی شود. همه ما تا حدودی فیزیک می دانیم مثلا می دانیم گرم یا چگالی چیست ولی در مدارس اصلا درباره موسیقی صحبت نمی شود و به همین دلیل آگاهی جامعه از این هنر خیلی کم است. به مرور زمان بسیاری از اساتید ما از بین رفتند و از 20 سال اخیر به دلیل وجود اینترنت و کامپیوتر آشنایی مردم با هنرمندان بیشتر شد در صورتیکه در زمان ما به دلیل نبود اینترنت بسیاری از هنرمندان را نمی شناختیم. متاسفانه هنرجویان امروزی فقط یک ساز را می بینند و بعد تصمیم می گیرند آن ساز را یاد بگیرند در صورتیکه هیچ اطلاعاتی درباره آن ساز ندارند و حتی حاضر نیستند درباره آن مطالعه کنند. اساتید امروزی هم حوصله توضیح دادن به بچه ها را ندارند ولی در دوره ما اساتید ارزیابی می کردند و براساس تجربیاتی که داشتند هنرجو را به سمت موسیقی هدایت می کردند. امروزه همه به وسیله اینترنت تبلیغ می کنند و خانواده ها بدون آگاهی این افراد را برای آموزش انتخاب می کنند. خانواده ها باید در ابتدا آثار مکتوب و شنیداری آنها را پیدا کنند و با تحقیق درست این افراد را برای آموزش انتخاب کنند.»

این نوازنده در ادامه تاکید کرد: «همچنین کسانی‌که آموزش می دهند باید مجوز داشته باشند پس خانواده ها باید به این موضوع هم توجه کنند. به نظر من مهم ترین موضوع این است که موسیقی در مدارس آموزش داده شود البته افراد با صلاحیت باید این کار را انجام دهند زیرا مثلا یک معلمی لیسانس دارد و در مدارس فیزیک درس می دهد در صورتیکه این کار باید به کسی سپرده شود که علم و آگاهی کاملی درباره فیزیک دارد.بستر مناسب باید فراهم شود تا موسیقی درست به گوش مخاطبان برسد زیرا اگر صدا و سیما از موسیقی حمایت نکند کودکان موسیقی های دم دستی گوش می کنند و به همین دلیل است که در جامعه ما درصد کمی از مردم موسیقی مناسب و درست گوش می کنند. خانواده ها نمی دانند فرق موسیقی مصرفی و موسیقی خوب چیست در نتیجه باید به آنها آموزش داده شود.»

این نوازنده پیانو در پایان گفت: «چند نفر تکنوازی تار و سه تار گوش می کنند یا چند نفر به کنسرت های موسیقی بی کلام می روند؟ این مشکلات موسیقی است که باید این مشکلات برطرف شود. باید بپذیریم که پدر و مادرها فرهنگ موسیقایی ندارند چون به آنها آموزش داده نشده و موسیقی درست را به گوش آنها نرساندند در نتیجه فقط بچه های خود را به کلاس موسیقی می برند تا مثلا با ساز پیانو آهنگ مورد علاقه آنها را بزند. مردم ما موسیقی را بلد نیستند پس در درجه اول باید مردم را با موسیقی خوب آشنا کنیم.»
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1400 - 18:47

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود سامان احتشامی: متاسفانه در کشور ما موسیقی دیده نمی‌شود | موسیقی ما