برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور محمدرضا عزیزی
موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی بررسی می‌شود
موسیقی ما- نشست «موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی» با حضور محمدرضا عزیزی (پژوهشگر هنر و نویسنده‌ی کتاب تحلیل زیبایی‌شناسی موسیقی دستگاهی ایران) در روز چهارشنبه ۱۲بهمن ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.
 
در خبر برگزاری این نشست آمده است:در پاسخ به پرسش «موسیقی چیست» نباید تعریفی منطقی مشابه آنچه فارابی ارائه داده است را از سهروردی انتظار داشته باشیم؛ زیرا او اصولاَ با چنین تعریفی مخالف است و علم به واسطه تعریف را منتهی به یقین نمی­‌داند، بلکه او معتقد است که در نهایت، یقین از راه اشراق به دست می‌­آید؛ همان معرفتی که بی­‌واسطه و میانجی حاصل می­‌شود. با این وصف شاید اگر از سهروردی بپرسیم که موسیقی چیست؟ نشان عالم مثال و هورقلیا را دهد؛ چرا که معتقد است صوت مثالی تنها در این عالم، یعنی عالم افلاک مثالی متحقق می‌­شود.
 
او برای این عالم اصوات و نغماتی مثالی قائل است که باوجودی­که شرایط اصوات این جهان را ندارند، اصل و اساسِ موسیقاییِ این عالم و عالم محسوسات محسوب می­‌شوند. سهروردی هیج نغمه‌ای خوش آهنگ‌­تر و لذت­ بخش­ تر از آن­ها در هستی­‌شناسیِ خود متصور نیست و معتقد است که تنها سالکان طریقِ حق هستند که از این اصوات آگاهی دارند. بدین ترتیب، تنها راه شناختِ حقیقت موسیقی؛ اشراق و علمِ حضوری است که با سلوک و طیِ طریقِ عرفانی حاصل می­‌شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 بهمن 1401 - 16:07

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی بررسی می‌شود | موسیقی ما