برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور آریا عظیمی‌نژاد
دولتمند خالف قطعه‌ی «آمده‌ام شاه پناهم بده» را اجرا کرد
«موسیقی آسیای مرکزی یکی از موسیقی‌های غنی ماوراء‌النهر است و موسیقی می‌تواند سرفصلی برای سایر اتفاقات از لحاظ فرهنگی و هنری و بابی برای شناخت باشد.»

اینها را «آریا عظیمی‌نژاد» شب گذشته در مراسم «سرود مهربانی» که همزمان با ولادت امام رضا(ع) با حضور استاد دولتمند خالف، هنرمند پرآوازه تاجیک، حسین امینی مشهدی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و برخی از علاقه‌مندان که در مجتمع دکتر شریعتی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، گفت.

او تاکید کرد: «ما مرزهای جغرافیایی داریم؛ اما ماجرای فرهنگ و هنر از این مرزها خارج است. شاید با یک نگاه جامع بتوان گفت مرزی وجود ندارد. ارتباط ما با کشور تاجیکستان از همان مرزبندی‌های غیرمتعارف سیاسی و بین‌المللی است، زبان مشترک داریم و در درک جزئیات ادبیات قرابت‌هایی داریم، اما درک کامل وجود ندارد و باید یک زبان تخصصی در کنارش یاد بگیریم که بدانیم چه ادبیات، چه سنت‌ها و چه فرهنگ و هنری را دنبال می‌کنند.»

عظیمی‌نژاد با اشاره به تلاش‌هایش در شناخت و یادگیری موسیقی نواحی ادامه داد: «در این مدتی که کارهای استاد را دنبال می‌کنم و به لحاظ کارهای مشترکی که در حال انجام هستیم، به لحاظ مقام‌ و پرده‌ که شاخصه دستگاه‌های موسیقی ایران است، تاجیک‌ها مقام‌هایی دارند که بسیار نزدیک به موسیقی شمال البرز و موسیقی کتول است، به گونه‌ای که گمان می‌رود این قرابت می‌تواند تمام این مرزها را بشکند و شاید این کارهایی که از استاد به دل ما می‌نشیند، به سبب وجود همین نزدیکی‌های شدید است. موسیقی آسیای مرکزی یکی از موسیقی‌های غنی ماوراء‌النهر است و موسیقی می‌تواند سرفصلی برای سایر اتفاقات از لحاظ فرهنگی و هنری و بابی برای شناخت باشد.»

دولتمند خالف، استاد موسیقی، نوازنده و خواننده تاجیک است. او مسلط به نواختن دوتار، قیچک و سه‌تار و استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان موسوم به فلک است. آهنگ‌ها و آوازهای او حالت صوفیانه دارند و عمدتاً بر اساس اشعار مولوی تنظیم شده‌اند. وی بزرگترین فلک‌سرای تاجیکستان است که علم موسیقی را نیز در مدرسه موسیقی و دانشگاه هنر تاجیکستان آموخته و به همین دلیل با موسیقی جهان آشنایی دارد.
 
دولتمند در آغاز دهه نود هجری خورشیدی، ترانه‌ای را با نام «پناه» در مدح علی بن موسی‌الرضا(ع)، امام هشتم شیعیان خواند که در ایران مورد توجه بسیاری قرار گرفت و موجب شهرت او در ایران شد. شعر قطعه «پناه» سروده شاعر معاصر ایرانی محمود حبیبی کسبی است و آهنگ‌سازی این اثر را طویجان آتابای نیازی به عهده داشته است.
 
دولتمند همان‌گونه که به موسیقی اصیل تاجکستان و اشعار مولانا پایبند است، از شعرهای شاعران معاصر نیز استفاده می‌کند و چند آلبوم از گزیده کارهای او در ایران منتشر شده‌ است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 خرداد 1402 - 15:37

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دولتمند خالف قطعه‌ی «آمده‌ام شاه پناهم بده» را اجرا کرد | موسیقی ما