برنامه یاد بعضی نفرات
 
نگاه دولت به ساز اشتباه است
حسین علیزاده در همایش یازهای ابداعی گفت؛
نگاه دولت به ساز اشتباه است
موسیقی ما- حسين عليزاده گفت: به عقيده من با مقوله ساز سازي در ايران برخورد منطقي نمي‌شود و در واقع نوع نگاه همه به اين تخصص غلط است.

در ميزگرد نخستين روز از همايش سازهاي ابداعي كه با حضور حسين عليزاده، كيهان كلهر، رامين جزايري و جمال سماواتي در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، حسين عليزاده، آهنگساز و نوازنده ساز كه خود تاكنون سازهايي چون شورانگيز و سلانه را ساخته ، گفت: در ايران اصولا همه به كار هم كار دارند مخصوصا در زمينه موسيقي و هنر اما به نظر من در ذهنيت هنري فرد هيچ بايد و شايدي وجود ندارد و آن چيزي كه بايد و شايد را خود به خود به وجود مي‌آورد برطرف كردن نيازي است كه از نظر خود هنرمند ضروري است . اما متاسفانه در كشور ما تعصب وجود دارد و اين خود باعث عدم محقق شدن يكسري استعداد‌ها و شيوه‌ها مي‌شود.
وي ادامه داد: در بعضي مواقع سازي ديده مي‌شود كه سازنده خواسته ساز جديدي را به وجود بياورد اما اين به وجود آوردن بايد با ريشه‌هاي فرهنگي ما يكي باشد اما در ايران مسئله‌اي كه وجود دارد اين است كه همه فكر مي‌كنند پاسباني به نام موسيقي سنتي وجود دارد كه هر هنرمندي بايد در حد مجاز آن كار كند.
اين نوازنده تار بيان داشت: به عقيده من آن چيزي كه قرار است ساخته شود نياز به شناخت، دلسوزي و داشتن ريشه‌هاي فرهنگي دارد چرا كه اگر چنين باشد آن ابداع در بين همه‌ جا مي‌افتد. اما نكته جالب اين است كه بسياري از دوستان دنبال كشف و ابلاغ چيزهاي جديدي هستند.
اين آهنگساز با بيان اينكه بايد ساز سازي دانشگاه مخصوص خود را داشته باشد، بيان داشت: ساز سازي به عنوان يك رشته تخصصي بايد دانشگاه مخصوص به خود را داشته باشد همان طور كه در كشورهاي پيشرفته چنين دانشگاهي وجود دارد.
وي با اشاره به اينكه ساز در كشورهايي كه ريشه فرهنگي دارد داراي تقدس است، اظهار داشت: در اين كشورها وقتي كسي ساز را در آغوش مي‌گيرد انگار تاريخ را در آغوش كشيده است در ايران و كردستان هم وقتي نوازندگان تنبور را به دست مي‌گيرند آن را با وضو مي‌نوازد و قبل از نواختن با اداي احترام آن را مي‌بوسند.
عليزاده با بيان اينكه با ساز سازي در ايران برخورد منطقي نمي‌شود، گفت: مسايلي كه در ساز سازي وجود دارد به خاطر نگاه اشتباه دولت به ساز است چرا كه ساز سازي در ايران سياسي شده است.
وي در خصوص سازهاي ساخته شده توسط خودش اظهار داشت: به نظرم سلانه و شورانگيز هنوز، ساز نيستند و به يك استاندارد خاصي نرسيده‌اند چرا كه ساخت كه آنها به خاطر ذوق و شوق من بوده اما هنوز بايد روي آنها كار كنم.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 خرداد 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نگاه دولت به ساز اشتباه است | موسیقی ما