برنامه یاد بعضی نفرات
 
دليل تغيير مكان كنسرت در شهرستان‌ها چيست؟
كنسرت كلهرو ارزنجان از عفيف‌آباد به حافظيه
دليل تغيير مكان كنسرت در شهرستان‌ها چيست؟
موسیقی ما - وصال ديده‌ور: «شلوغ‌كاري مي‌كنند. صحت ندارد. ارتباطي به ما ندارد. ما خبر نداريم.» اين جمله‌ها را بابك رضايي مديرعامل انجمن موسيقي ايران در «توضيح» دليل انصراف باغ عفيف‌آباد شيراز از ميزباني كنسرت مشترك كيهان كلهر و اردال ارزنجان به «تهران‌امروز» مي‌گويد. اما ماجرا چيست؟ از حدود يك‌ ماه پيش خبر برگزاري كنسرت مشترك كيهان كلهر و اردال ارزنجان موزيسين بنام و نوازنده مشهور «باقلاما» در تهران و شيراز بر خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت.

اين خبر كه اردال ارزنجان به عنوان يكي از جهاني‌ترين موزيسين‌هاي تركيه به دعوت كيهان كلهر به ايران مي‌آيد و كنسرت مي‌دهد هر علاقه‌مند به موسيقي جدي را خشنود كرد. چهار شب كنسرت؛ سه شب در تهران و يك شب در شيراز. تالار وحدت در تهران انتخاب شد و باغ عفيف آباد با گنجايش بيش از هزار نفر در شيراز. همان باغي كه در آن محمدرضا لطفي چندي پيش اتفاقا با همياري انجمن موسيقي كنسرتي برگزار كرد. همه چيز به خوبي پيش رفت و كلهر و ارزنجان دو شب در تالار وحدت با استقبالي مناسب از سوي مخاطبان برنامه خود را اجرا كردند. تا شب دوم هم هيچ خبري مبني بر تغيير مكان برگزاري كنسرت اين دو موزيسين در شيراز مخابره نشد اما ديروز و در آخرين روزي كه قرار بود اين كنسرت در تهران برگزار شود، يكباره خبر آمد كه برگزاري كنسرت كيهان كلهر و اردال ارزنجان در عفيف‌آباد ملغي است و مكان به حافظيه شيراز منتقل شده‌است. چرا؟ جواب دو گونه است. اولي در خبرگزاري ايلنا منتشر شد: «دونوازي كيهان كلهر و اردال ارزنجان كه قرار بود در عفيف آباد شيراز برگزار شود، به‌دليل قوانين تازه وزارت ارشاد در عدم اجراي كنسرت در شهرستان‌ها در سالن‌هايي با ظرفيت بيش از يك‌هزار نفر، به سالن حافظيه انتقال داده شد.» اما دليل دوم را بابك رضايي مديرعامل انجمن موسيقي ايران در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» عنوان مي‌كند. انجمن موسيقي با توجه به نام و اساس‌نامه‌اش نهادي غيردولتي است كه مديريت اجرايي برگزاري كنسرت‌ها در كشور بر عهده‌اش است. اما آنچه عملكرد اين نهاد در چند سال اخير نشان مي‌دهد چيزي جز اين است.

كارشناسان اين حوزه معتقدند عملكرد انجمن موسيقي همسو با رويكرد دولتي بوده و بيشتر كمك‌هاي اين نهاد در حمايت از برنامه‌هاي دولتي بوده. اگر چه رضايي اين موضوع را نفي مي‌كند اما همواره محل بحث ميان گروه‌هاي مستقل موسيقي بوده است. در همين حال بابك رضايي دليل نقل مكان برگزاري كنسرت كلهر و ارزنجان در شيراز را اينگونه عنوان مي‌كند: «اين موضوع ارتباطي به انجمن موسيقي ندارد و بايد از طريق دفتر موسيقي وزارت ارشاد پيگيري شود.» رضايي علاوه بر اينكه موضوع ابلاغ بخشنامه‌اي مبني بر «صادر نكردن مجوز اجراي كنسرت در سالن‌هايي با گنجايش بيش از هزار نفر در شهرستان‌ها» را تكذيب مي‌كند، از وجود آيين‌نامه‌اي ديگر با اين موضوع خبر مي‌دهد: «كنسرت‌ها در شهرستان‌ها با ظرفيت بيش از 800 نفر با مجوز تهران و زير 800 نفر يا مجوز استان برگزار مي‌شود.»

 رضايي در پاسخ به اينكه اگر چنان بخشنامه‌اي وجود ندارد، چرا كنسرت كلهر و ارزنجان به سالني با ظرفيت كمتر از هزار نفر منتقل شده مي‌گويد: «براي پر شدن باغ عفيف‌آباد دست‌كم بايد هزار نفر مي‌رفتند و چون دوستان احتمال داده‌اند كه سالن پر نشود، اين شلوغ كاري‌ها و بازي‌هاي رسانه‌اي را ترتيب داده‌اند تا دليل را جور ديگري جلوه ‌دهند.» اما در اين ميان موضوع ديگري هم مطرح است. اواخر سال گذشته كنسرت همايون شجريان و گروه همنوازان حصار در تبريز به دليل آنچه «عدم تامين امنيت سالن 2500 نفره» اعلام شد، لغو شد. چندي پيش هم ماجرايي مشابه بر سر كنسرت سراج در يكي ديگر از شهرستان‌ها پيش آمد. حال كدام پاسخ را بايد پذيرفت؟
منبع: 
تهران امروز
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 شهریور 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دليل تغيير مكان كنسرت در شهرستان‌ها چيست؟ | موسیقی ما