برنامه یاد بعضی نفرات
 
شروین مهاجر در گفت و گو با موسیقی ما خبر داد:
«متودولوژی برای کمانچه» تا پایان سال منتشر می‌شود
موسیقی ما - لی‌لا رضایی: شروین مهاجر از انتشار کتاب متودولوژی برای کمانچه خبر داد.شروین مهاجر در گفت‌و‌گو با موسیقی ما از انتشار کتاب پژوهشی خود با عنوان «متودولوژی برای کمانچه» خبر داد و در این باره گفت: در حال حاضر در تدارک کتاب خود برای انتشار هستم تا برای پایان سال آن را روانه بازار موسیقی کنم. این کتاب محصول۷-۸ سال پژوهش و تحقیق من درخصوص ساز کمانچه است و برای اولین بار است که در ایران منتشر می‌شود. تا کنون اثر تدوین شده‌ای در این زمینه و برای ساز کمانچه نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه این کتاب مجموعه عظیمی را درباره ساز کمانچه در برمی گیرد، گفت: در این کتاب سعی شده تمام تکنیک‌های دست راست و چپ کمانچه، تاریخچه کمانچه و همین طور نمونه‌های سنتی آن شناسانده شود. ضمن اینکه تمام تکنیک‌های نوازندگی این ساز، چگونگی تمرین کمانچه و تفاوت انواع این ساز با هم برای هنرجویان و کسانی که به نوعی هر روزه با آن سرو کار دارند، در این کتاب به تالیف در آمده است.

مهاجر افزود: بخشی از این کتاب را به عنوان پایان نامه یکی از شاگردانم ارائه کرده بودم اما هنوز به طور کامل نوشته نشده است و فکر می‌کنم تا پایان سال منتشر شود و در دسترس علاقه مندان به ساز کمانچه و هنرجویان این رشته قرار بگیرد.

این نوازنده و مدرس کمانچه در ادامه صحبتهای خود گفت: تا کنون ۶۰ در صد کتاب نوشته شده است اما هنوز برای اینکه ان را به دست کدام ناشر بسپارم تصمیمی گرفته نشده است. چون فکر می‌کنم ما همچنان در زمینه پخش اثار موسیقی و همین طور آثار مکتوب این هنر با مشکل اساسی مواجه هستیم. به احتمال زیاد شرکت آوای باربد این کتاب را منتشر کند.

مهاجر افزود: دوستان پیشنهاد می‌کنند نمونه تصویری و صوتی این اثر نیز منتشر شود اما فعلا قصد چنین کاری را ندارم چون با وجود این کار، عملا انتشار کتاب به ۶ ماه بعد‌تر موکول خواهد شد. در حال حاضر این کتاب با تاخیر مواجه شده است. چون در همکاری اخیر که با استاد اردشیر کامکار داشته‌ام ونت نویسی ۳۰ قطعه از آثار ایشان را انجام داده‌ام، زمان بسیاری برد. اما این تصمیم برای زمانی دیگر را دارم و لازم می‌دانم که این اتفاق بیفتد. لازم است کسانی که از این کتاب استفاده می‌کنند، با آن ارتباط از نظر شنیداری نیز ارتباط برقرار کنند. بعداز انتشار کتاب به این کار اقدام خواهم کرد.

شروین مهاجر از نوازندگان چیره دست ساز کمانچه است که از سال ۱۳۷۴ نزد اردشیر کامکار به فراگیری کمانچه پرداخت و‌‌ همان سال در سیزدهمین جشنواره موسیقی فجر موفق به دریافت رتبه اول نوازندگی کمانچه از هیئت داوران شد.

در سال ۱۳۸۰ با گروه مولوی به خوانندگی شهرام ناظری و گروه کمانچه نوازی به سرپرستی اردشیر کامکار همکاری نمود و در‌‌ همان سال برای اولین بار کمانچه آلتو را با راهنمایی معلم خود به روی صحنه برد و کنسرتهای متعددی را در داخل و خارج کشور اجرا کرد که از جمله می‌توان به تور بزرگ گروه مولوی در سراسر ایران – کنسرت در تئا‌تر دولاویل فرانسه و فستیوال FEZ در مراکش و کنسرت در سالن شهرداری پاریس اشاره نمود.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 مرداد 1392 - 10:10

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «متودولوژی برای کمانچه» تا پایان سال منتشر می‌شود | موسیقی ما