برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگو با «ایمان خمر» رهبر ارکستر، درباره‌ی کنسرت «با من بمان»
احتمال حضور تیم مذاکره کننده هسته‌ای در کنسرت علیرضا قربانی در وین
موسیقی ما - کنسرت علیرضا قربانی با عنوان «با من بمان»، هشتم مارس 2015 (برابر با 18 اردیبهشت‌ماه) در سالن موتزارت کنسرت هاوس وین برگزار می‌شود. در این کنسرت، قطعاتی از آهنگسازان ایرانی از جمله همایون خرم، فردین خلعتبری، در کنار قطعه جدیدی از ایمان خمّر نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر به اجرا در می‌آیند.

ایمان خمر تحصیل‌کرده موسیقی در ایران است و رهبری ارکستر را نزد پرفسور مروژان سیمونیان در ارمنستان آموخته و هم‌اکنون در دانشگاه وین مشغول به تحصیل، پژوهش و آنالیز موسیقی غرب است. او را در این برنامه ارکستر Wiener kammer Orchester، یک گروه کر و تعدادی از نوازندگان ایرانی همراهی خواهند کرد. ضمن آنکه «سامان صمیمی» به عنوان سولیست در این برنامه حضور دارد.
 
 
  • * آقاي خمر! اگر ممكن است ابتدا درباره‌ي زمينه‌ي آشنایی و همكاري‌تان با آقاي قرباني كه در نهايت منجر به برگزاري كنسرت‌ «با من بمان» در وین شده بگوييد.
در واقع ايده‌ي برگزاري اين كنسرت يك سال پيش مطرح شد؛ همان زماني كه آقاي قرباني براي برگزاري كنسرتي ديگر به وين آمده بودند. اتفاقاً آن برنامه‌شان با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد. همان زمان صحبت‌هايي را با ايشان انجام دادم تا در صورت امكان، اين همكاري محقق شود و خوشبختانه هم‌اكنون اين اتفاق افتاده و ما در سالن «موتزارت كنسرت هاوس» وين كه يكي از معتبرترين سالن‌هاي برگزاري كنسرت در اين شهر است، به اجراي برنامه خواهيم پرداخت. در واقع انتخاب این سالن به خاطر اهمیتی است که در فضای موسیقایی این کشور دارد.
 
  • * در این برنامه نیز همان قطعاتی که پیش از این شنیده‌ایم یا به قولی قطعات خاطره‌انگیز آقای قربانی اجرا خواهد شد؟‌
بله؛ البته اجراي قطعات خاطره‌انگيز در اين برنامه ايده‌ي من بود؛ چون همان‌طور كه مي‌دانيد ايشان در سال‌هاي فعاليت‌شان قطعاتي ماندگار و محبوب زیادی دارند و اجرای دوباره‌ی آنها برای مخاطبانی که ممکن است تاکنون آن را نشنیده باشند اهمیت دارد.
 
  • * همان‌طور كه شما اشاره كرديد سالن اجرای برنامه، يكي از معتبرترين سالن‌هاي موسیقی در اتريش است. این مسأله شما را به عنوان رهبر ارکستر نگران نمی‌کند؟ اینکه استقبال مخاطبان چگونه خواهد بود و آیا ارکستر می‌تواند اجرای موفقی داشته باشد؟‌
در مورد بخش اول سوال‌تان باید این نکته را توضیح دهم که اين سالن دارای يك‌سري اعضاي ثابت است که عضويت ساليانه‌ي اين مجموعه را دارند و ايميل‌هاي برنامه را دريافت و در بخش زیادی از کنسرت‌هایی که در آن برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کنند. به همین خاطر من در سال‌هایی که در این کشور بوده‌ام، ‌کمتر دیده‌ام که سالن موتسارت کنسرت هاوس خالي بماند؛ البته ما به عنوان كنسرت مهمان در اين برنامه حضور داريم که از این امکان به آن شکل نمی‌توانیم استفاده کنیم. از طرفی طبيعي است که جذب مخاطب براي موسيقي ايران بسيار دشوار است، آن هم در شهري مانند وين كه تعداد ایرانیان آن چندان زياد نيست؛ اما از سوی دیگر نباید این نکته را فراموش کرد که آقاي قرباني یکی از شناخته‌شده‌ترین خوانندگان ایرانی است که تاکنون در کشورها و فستیوال‌های گوناگون کنسرت برگزار کرده و تمامی برنامه‌هایشان با استقبال مواجه شده است. این برنامه نیز از آن قاعده مستثنی نخواهد بود.
ایشان قرار است در اين اجرا، بازخواني‌اي از آثار آهنگسازاني چون همايون خرم و فردین خلتعبري به همراه قطعه‌ای از من داشته باشند. اجرای این ترکیب می‌تواند مخاطبان گسترده‌تری را شامل شود، یعنی هم کسانی که به موسیقی‌های خاطره‌انگیز علاقه دارند و هم جوانانی که شاید شکل دیگری از موسیقی را دوست داشته باشند. هم‌اکنون حدود 5 روز به برگزاري كنسرت باقی مانده است و نیم بیشتر بلیت‌هاي این برنامه به فروش رفته است؛ البته همان‌طور كه مي‌دانيد ايراني‌ها -بدون توجه به اینکه در چه کشوری زندگی می‌کنند- معمولاً تمام كارهايشان را در دقيقه‌هاي پایانی انجام می‌دهند و به همین خاطر ما انتظار داريم كه سالن برنامه را پر ببينيم.
 
  • * لطفاً درباره‌ی Wiener kammer Orchester که قرار است در این برنامه شما را همراهی کنند هم توضیح دهید.‌
اين اركستر چندين دهه پیش پايه‌گذاري شده و یکی از معتبرترین ارکسترهای کشور اتریش به شمار می‌رود. در این سال‌ها افراد متعددی، رهبری آن را برعهده گرفته‌اند. در واقع می‌توان گفت این ارکستر بعد از اركستر فيلارمونيك وین، یکی از معتبرترين اركسترهایی است که در حال حاضر فعالیت می‌کند.
 
  • * قطعه‌ی «با من بمان» که از ساخته‌های خودتان است و برای اولین بار در این کنسرت اجرا می‌شود، چطور؟
اين قطعه بر اساس شعري از زنده‌یاد سيمين بهبهاني با عنوان «مرا هزار اميد هست و هر هزار تويي» ساخته شده؛ قطعه کاملاً ارکسترال است و خودم رهبری آن را در این اجرا بر عهده خواهم گرفت.
 
  • * ارکستر کاملاً غربی است یا شبیه به چیزی که ما در ایران به نام ارکستر موسیقی ملی می‌شناسیم؟
اين قطعه کاملاً با سازهاي غربي ساخته شده؛ البته كمانچه و سنتور نیز در آن نقش خواهند داشت. به‌طور کلی فضاي آثار من بدون توجه به عناوين اركستر شناخته مي‌شود. من بی‌توجه به مسایلی از این دست، آثارم را براساس حس و حالی که قطعه ایجاب می‌کند، می‌سازم. به همین خاطر خودم را مجبور به استفاده از سازهای ایرانی یا هر شکل سازبندی دیگر نمی‌کنم و تنها در صورت نیاز از آنها استفاده خواهم کرد.
 
  • * آقای خمر! چرا ما در این سال‌ها، هیچ قطعه‌ای از شما در ایران نشنیده‌ایم؟
بله؛ البته در این سال‌ها آثار متعددی از من خارج از ایران منتشر شده. ضمن آنکه به عنوان رهبر ارکستر و تنظیم‌کننده نیز فعالیت‌های متعددی انجام داده‌ام که شاید مخاطب ایرانی از آنها کمتر خبر داشته باشد؛ اما امیدوار هستم اجرای این برنامه آغازی برای فعالیت‌های بیشتر و ارتباط با مخاطبان ایرانی باشد.
 
  • * چرا در رپرتوار این برنامه تنها یک قطعه از آثار شما گنجانده شده است؟
قطعات ديگر که حدود هفت یا هشت قطعه هستند، آماده‌اند؛ اما من دوست دارم اولین اجرای آلبومم در ایران باشد. در واقع برای اولین بار می‌خواهیم CD آن را نیز در ایران منتشر کنیم و بعد از اینکه مخاطبان ایرانی آن را شنیدند، اجراهایی در خارج از کشور داشته باشیم.
 
  • * ماجرای حضور تیم مذاکره‌‌کننده‌ی هسته‌ای در این برنامه چیست؟
رايزن فرهنگي ايران در اتريش طي نامه‌اي رسمي و صحبت‌هاي تلفني با من این مسأله را مطرح کردند و گفتند آیا امکان حضور این افراد در کنسرت وجود دارد؟ من به ايشان پاسخ دادم كه به عنوان یک هنرمند خوشحال خواهم شد که هر مخاطبي از هر قشري با خريد بليت و حمايت از كنسرت مهمان ما باشند. در این میان البته ما وظیفه‌ی خودمان می‌دانیم که بهترین جای سالن را در اختیارشان قرار دهیم؛ به‌خصوص اینکه آقای ظریف و همراهان‌شان در تاریخ معاصر ایران نقش بسیار پررنگی را ایفا کرده‌اند. گویا جناب رایزن نامه‌نگاری‌های رسمی‌ای نیز با آقای ظریف در این خصوص داشته‌اند. به‌هرحال تا این لحظه همچنان با توجه به مشغله‌ای که دیپلمات‌های ایرانی دارند، حضورشان در این برنامه قطعی نشده؛ اما هم گروه‌ ما و هم مخاطبان بسیار خوشحال خواهند شد که این تیم را در کنسرت ببینند.
 
  • * این برنامه در ایران نیز اجرا خواهد شد؟
بله؛ برنامه داریم که این برنامه را در تهران و اصفهان به روی صحنه ببریم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 - 17:41

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود احتمال حضور تیم مذاکره کننده هسته‌ای در کنسرت علیرضا قربانی در وین | موسیقی ما