برنامه یاد بعضی نفرات
 
کیومرث پیرَگلو اول خردادماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود
نخستین کنسرت شاگرد ایرانی چایکوفسکی در ایران
موسیقی ما - «کیومرث پیرَگلو» اول خردادماه در فرهنگسرای نیاوران در حالی کنسرت پیانوی خود را برگزار می‌کند که برای نخستین‌بار سه موومان از سونات مهتاب «بتهوون» را اجرا می‌کند. اجرای قطعاتی از دیگر آهنگسازان موسیقی کلاسیک نظیر باخ و شوپن به همراه چند قطعه از ساخته‌های خودش نیز دیگر بخش‌های رپرتوار این کنسرت خواهند بود.

این نخستین کنسرت «پیرَگلو» در ایران است. او در پیانو از شاگردان «استلا چایکوفسکی» -از نوادگان چایکوفسکی بزرگ- بوده و به همین خاطر پیانو را به سبک روسی اجرا می‌کند. او علاوه بر نوازندگی پیانو، در نوازندگی سنتور نیز تبحر دارد و از شاگردان استاد «فرامرز پایور» بوده و در نیمه‌ی دوم سال جاری، کنسرت سنتورنوازی به یاد استاد خود اجرا می‌کند.

از پیرگلو به تازگی آلبوم‌های «پردیس» در مایه‌ی اصفهان و دشتی و «سه‌رخ» در دستگاه سه‌گاه در قالب تکنوازی سنتور منتشر شده که پیرگلو با الگوهایی از شیوه‌ی نوازندگی استاد خود، زنده‌یاد «فرامرز پایور» آن‌ها را به اجرا در آورده است. سومین اثر منتشرشده از این موسیقی‌دان، آلبوم «شاعرانه‌های پیانو» بوده که اجرای قطعاتی از باخ، موتسارت، بتهوون، لیست، دبوسی و راخمانینف را شامل می‌شود. هر سه این آثار بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ در کشور سوئد ضبط شده‌اند.
«کیومرث پیرگلو»، زیر نظر اساتیدی همچون محمدرضا درویشی، اسماعیل تهرانی، حسین علیزاده، محسن الهامیان و... فعالیت کرده است. او در نوجوانی سنتور را نزد خانم فرزانه نوشاد در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و پس از گذراندن دوره‌های صبا، مدتی را نزد «اسماعیل تهرانی» و خانم «مینا افتاده» ادامه تحصیل داده و پیرو آن، مدت 8 سال نزد استاد بی‌نظیر سنتور، استاد «فرامرز پایور» مکتب ایشان را فرا گرفت.

او همچنین برای دو سال در آکادمی موسیقی شهر اّنتورپ (مرکز ایالت فلامان در بلژیک) زیر نظر «هدویک وانوارنبرگ» (از شاگردان پیانیست معروف آلمانی آلکسیس وایزنبرگ) تحصیل کرده است. دو سال نیز در آکادمی موسیقی استکهلم نزد استاد «استلا چایکوفسکی» (از نواده‌های پیو‌تر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز بزرگ روس) درس پیانو گرفت و از آن آکادمی با موفقیت فارغ‌التحصیل شد. سپس وارد کنسرواتوار شهر گوتنبرگ شده و به مدت چهار سال دوره لیسانس را در رشته موزیکولوژی زیر نظر پرفسور «استیگ مگنوس تورسن» با موفقیت گذرانده است.

پیرگلو از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ مشغول تدریس در دانشگاه ملبورن بود و در نشر و شناساندن موسیقی ایرانی کوشش‌های فراوانی کرد و در رادیوهای‌ PBS، SBS و ABC و همچنین در دانشگاه‌های ملبورن، دانشگاه موناش و مراکز فرهنگی و هنری آنجا اجراهای فراوانی داشت. این نوازنده و آهنگساز تا کنون كنسرت‌هاى متعددى در كشورهاى اروپایى برگزار کرده و حالا در آستانه اولین کنسرت خود در ایران قرار دارد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 - 11:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نخستین کنسرت شاگرد ایرانی چایکوفسکی در ایران | موسیقی ما