برنامه یاد بعضی نفرات
 
با تلاش‌های محسن شریفیان صورت گرفت
ثبت پرونده‌ «مهارت ساخت و نواختن نى‌انبان» در فهرست میراث فرهنگ ناملموس کشور
موسیقی ما - پرونده‌ «مهارت ساخت و نواختن نى انبان» در فهرست میراث فرهنگ ناملموس کشور به ثبت ملى رسید، ‌ «محسن شریفیان» - پژوشگر موسیقى جنوب- که خود از نوازندگان مطرح این ساز مى باشد تدوین این پرونده را براى ثبت ملى به عهده داشته است.

این پرونده در تاریخ ٩۴/٧/٢٢ در جلسه کمیته ثبت میراث فرهنگى به شماره ٧٨٣ به ثبت رسید. شریفیان در این خصوص ضمن تشکر از دکتر فرهاد نظرى و همکارى کار‌شناسان و کمیته ثبت آقا ملى در میراث فرهنگى توضیح داد: «در جنوب ایران و بویژه بوشهر نقش فرهنگی و روند تاریخی و اجتماعی ساز نی انبان به عنوان یکی از شاخص‌ترین و بحث برانگیز‌ترین سازهای این منطقه اهمیت قابل توجه‌ای دارد. مطالعه این موضوع برای درک ما نسبت به هویت قومی، فرهنگی و موسیقایی جنوب ایران حایز اهمیت است. سازی که به نوعی راوی تاریخ، زبان، لهجه، ادبیات، آیین، مذهب و رسوم است.»

نی انبان ساز اصلی و شناخته شدهٔ موسیقی محلی بوشهر است. سازی که در استان خوزستان و هرمزگان و کرمان نیز رواج سنتی دارد و آن گونه که لوئی دوبو می‌نویسد، در قرن ۱۹ در سایر نقاط ایران نیز رواج داشته است. علاوه بر این دامنهٔ نواختن این ساز به کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون کویت، بحرین، قطر، عمان و بحرین هم می‌رسد. اغلب آیکان‌ها تاریخی ساز نی‌انبان در حاشیه خلیج فارس مربوط به ایران است. مواردی که در نسخ خطی و نقاشی‌های سفرنامه‌های مستشرقین غربی و همینگونه ادبیات ایران کاملا مشهود است

محسن شریفیان در سومین جشن سالانه موسیقی ما با گروه لیان روی صحنه رفت و اجرای تحسین برانگیزی داشت.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 24 مهر 1394 - 13:42

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ثبت پرونده‌ «مهارت ساخت و نواختن نى‌انبان» در فهرست میراث فرهنگ ناملموس کشور | موسیقی ما