برنامه یاد بعضی نفرات
 
طی مراسمی از خالق سرود انقلابی «خمینی ای امام» تجلیل می‌شود
حمید شاهنگیان: چهار نسل با این سرود خاطره دارند
موسیقی ما - از حمید شاهنگیان آهنگساز و خالق قطعه موسیقایی «خمینی ای امام» هم‌زمان با سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی تقدیر می‌شود.
 
به گزارش ستاد خبری ویژه‌برنامه گرامی‌داشت 12 بهمن، در مراسمی که روز دوشنبه 12 بهمن‌ماه در فرودگاه مهرآباد و هم‌زمان با سالگرد ورود امام خمینی (ره) به تهران برگزار می‌شود، از حمید شاهنگیان آهنگساز سرودهای انقلابی تجلیل می‌شود.
 
این آهنگساز در خصوص شکل‌گیری این سرود گفت: «تولید و اجرای این سرود در زمان طاغوت اقدامی بسیار خطرناک و دشوار بود. به سبب ارادتی که به حضرت امام (ره) داشتم، این کار را ضبط کردم و راز ماندگاری این اثر نیز به خاطر همان عشق بود.»
 
شاهنگیان ادامه داد: «به سبب فعالیت‌های انقلابی که در دوران ستم‌شاهی داشتم، به سمت کارهای موزیکال رفتم تا با استقاده از هنر موسیقی، پیام امام و انقلاب را به گوش مردم برسانم. امام خمینی (ره) به غیر از اینکه یک عالم فقیه برجسته و مرجع تقلید بودند، رهبر فکری و سمبل انقلاب نیز به شمار می‌رفتند و بر همین اساس نیز در آن زمان اگر فردی اسم این بزرگوار را بر زبان می‌آورد، مورد اتهام قرار می‌گرفت.»
 
این آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان اضافه کرد: «در آن شرایط به عنوان یک انقلابی لازم دانستم تا اسم امام را به اشکال مختلف بیان کنم. خصوصیات امام خمینی (ره) همچون مجاهدت، مقاومت، شجاعت، هادی بودن، متفکر انقلاب بودن و غیره در این سرود نوشته شد تا در اذهان مردم به صورت یک‌جا همچون یک دسته گل نقش ببندد.»
 
شاهنگیان در خصوص شعر این سرود گفت: «استاد حمید سبزواری هنرمند پیشکسوت کشورمان در آن زمان دو شعر سرودند که بنده با ترکیب آنها این سرود را ساختم. تهیه این سرود در آن زمان کار بسیار سخت و خطرناکی بود و ضبط و اجرایش دشواری‌های زیادی را به همراه داشت و به همین دلیل ناچار شدیم در شرایطی نامناسب و در یک زیرزمین تاریک و نمور این سرود را ضبط کنیم.»
 
آهنگساز سرود انقلابی «خمینی ای امام» در مورد اجراهای بعدی این سرود توضیح داد: «به مرور که به روزهای پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک‌تر می‌شدیم، ساواک نیز ضعیف‌تر می‌شد و به همین دلیل، بعدها ضبط‌های بهتری از این سرود انجام شد و خوشبتانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز افراد مختلف با تنظیم‌های مجدد بار دیگر این سرود را اجرا کردند.»
 
شاهنگیان درمورد راز ماندگاری این سرود گفت: «سخنی که از دل برآید، لاجرم بر دل نیز خواهد نشست. شعر و سرود ساختن برای حضرت امام در آن زمان کار ساده‌ای نبود و به یک عشق ناب نیاز داشت که خوشبختانه در این سرود به آن نائل شدیم. شاید این سخنان برای نسل امروز چندان قابل هضم نباشد؛ چرا که این روزها با چند دکمه دیجیتالی و کلیک، موسیقی می‌سازند؛ اما واقعاً در آن زمان هیچ امکاناتی نداشتیم. دلی بودن این اثر و موضوع امام و انقلاب و شرایط تاریخی تولید آن، از جمله دلایلی است که باعث شد در اذهان مردم باقی بماند.»
 
خالق سرودهای انقلابی در پایان گفت: «یکی از مؤلفه‌های موسیقی این است که اشعار را ماندگار می‌کند و بر همین اساس، هم‌اکنون 4 نسل انقلاب سرود «خمینی ای امام» را حفظ هستند. متأسفانه طی سالیان گذشته این نقش موسیقی را فراموش کرده‌ایم و کمتر به موسیقی‌های آئینی، انقلابی، عاشورایی، سنتی و... پرداخته شده است. به نظر من حمایت نکردن و بها ندادن به این هنرها سبب شکل‌گیری موسیقی‌هایی شده که هم‌خوانی کمتری با جامعه ما دارد.»
تاریخ انتشار : جمعه 9 بهمن 1394 - 14:20

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود حمید شاهنگیان: چهار نسل با این سرود خاطره دارند | موسیقی ما