برنامه یاد بعضی نفرات
 
سرپرست این گروه درباره موزیک ویدئوی «برجام» و رهبری ارکستر «ناصر چشم‌آذر» به «موسیقی ما» گفت
فرهاد هراتی: نام گروه کُر «نامیرا» در یکی از حساس‌ترین نقاط تاریخی کشور ثبت شد

موسیقی ما – موزیک ویدئوی «برجام» جدیدترین اثر گروه کُر «نامیرا» به سرپرستی «فرهاد هراتی» منتشر شد. این اثر درباره برنامه جامع اقدام مشترک و توافق تاریخی ایران و شش قدرت جهانی بر سر پرونده هسته‌ای است که هفته پایانی دی ماه اتفاق افتاد. برای اطلاع از جزئیات این اثر به سراغ فرهاد هراتی رفتیم و او درباره مراحل ساخت و انتشار قطعه و موزیک ویدئوی برجام برای خبرنگار «موسیقی ما» توضیح داد. هراتی همچنین درباره یکی دیگر از اتفاقات مهم کاری خود یعنی حضور در کنار استاد «ناصر چشم‌آذر» در دو کنسرت «باران عشق» نکاتی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید.
 

 
  • *ایده ساخت قطعه و موزیک ویدئوی «برجام» از کجا شکل گرفت؟
روز سه‌شنبه بیست و دوم دی‌ماه سفارش این اثر به من داده شد. بامداد پنجشنبه، شعر به دست من رسید و خدا خواست و با توجه به حسی که نسبت به این کار داشتم در ساعت پنج و نیم صبح پنجشنبه کار آهنگسازی تمام شد. روز جمعه یعنی بیست و پنج دی کار را در استودیو ضبط کردیم و شنبه هم کار میکس و به دوستان تحویل داده شد. شعر برای آقای «جواد موسوی» است و حس و حال خوبی را به من منتقل کرد. اعضای گروه هم کار با حس بسیار خوبی این کار را اجرا کردند و فکر می‌کنم نام گروه کُر «نامیرا» در یکی از حساس‌ترین نقاط تاریخی کشور ثبت شد. خوشحال هستیم که توانستیم این کار را انجام دهیم و امیدوارم در آینده هر زمان که تاریخ ورق خورد، این کار شنیده شود و به عنوان یک کار ملی مورد استقبال قرار گیرد. از صدا و سیما توقع دارم که برای بیشتر شنیده‌شدن این کار تلاش کند و کار کامل با حس خوبی از آب درآمد و در آن هیچ مشکلی نداشتیم.
 
  • *معمولا موزیسین‌ها نسبت به آثاری که موضوع سیاسی دارند یک مقدار تردید می‌کنند و اغلب آنها به سراغ ساخت آثاری با چنین مضامینی نمی‌روند. شما نسبت به موضوع این اثر چنین حسی نداشتید؟
اصلا چنین حسی نداشتم. زیرا من فکر می‌کنم مردم تازه پس از برجام متوجه می‌شوند که قبلا چقدر تحت فشار بودند. الان که ارتباط با ایران آزاد شده و شرایط امضای قراردادهای مختلف فراهم است متوجه می‌شویم که قبلا در چه فضای سنگینی زندگی می‌کردیم. حقیقتا ایرانی‌ها هنر کردند و آن فضا را تحمل کردند. نکته جالب این است که اخیرا دولتمردان هم به وضوح اعلام می‌کنند که قبلا چه شرایط سختی داشتیم. به خاطر دارم آقای دکتر «روحانی» یک بار در صحبت‌هایشان به لفظ بازشدن زندان اشاره داشتند. این موضوع شوخی‌بردار نیست و کشور بسیار تحت فشار بود. تحمل مردم ایران باعث شد که این فضا سپری شود و فکر نمی‌کنم کسی بتواند کتمان کند که چه اتفاقاتی برای ایران در حال رخ‌دادن بود و حالا پس از برجام چهره‌های بین‌المللی دیگر در برابر ایران گارد ندارند و رابطه‌ها ایجاد می‌شود. اصلا فکر من این نیست که ناگهان کشور گلستان می‌شود ولی بالاخره یک اتفاق خوب بود. یک تیمی توانستند این مشکلات را پس از سال‌ها حل کنند و نمی‌دانم چه کسی از این اتفاق ملی خوشش نمی‌آید. من هم به این کار نه به چشم یک کار سیاسی، بلکه به چشم یک کار ملی نگاه کردم و دوست هم داشتم.
 
  • *روند ساخت کلیپ این کار به چه صورت بود؟
روند تصویرهای این کلیپ به هیجان کار کمک کرد و از تصاویر آرشیوی استفاده شد. سخنان آقای دکتر روحانی پس از برجام هم در این کلیپ قرار گرفت و تصویر تازه‌ای برای آن نگرفتیم.
 
  • *یکی دیگر از اتفاقات مهم درباره شما طی ماه‌های اخیر برگزاری دو کنسرت با استاد «ناصر چشم‌آذر» بود. همکاری شما با ایشان از کجا آغاز شد و در طول این دو اجرا چه روندی را طی کرد؟
من در ماه مرداد کنسرتی را برای نماینده‌های سازمان ملل و سفرا برگزار کردم و در آن اجرا آقای «چشم آذر» مهمان ما بودند. قرار بود که کنسرت ایشان مهرماه در تالار وحدت برگزار شود. پس از اینکه آن اجرای من را دیدند با آقای «علی جعفری» که از دوستان ما هستند صحبت کردند تا در کنسرت خودشان از گروه کُر ما استفاده کنند. پس از شروع همکاری و تمرین‌ها، آقای چشم‌آذر از من درخواست کردند که رهبری ارکستر را بر عهده بگیرم. همانطور که قبلا هم اعلام کردم، پنج روز طول کشید تا من جواب انجام و قبول پذیرش این وظیفه را به ایشان بدهم. زیرا حقیقتا کار سختی بود و نمی‌توانستم این مسئولیت سنگین را به راحتی بپذیرم. اولین کنسرت ما مهرماه در تالار وحدت برگزار شد که یک تجربه بسیار خوب بود. کنسرت گروه خودمان با عنوان «زمین مقدس» هم دی‌ماه روی صحنه رفت و آقای چشم‌آذر مجددا اواخر دی کنسرت دیگری را در برج میلاد برگزار کردند و برای دومین بار در کنار ایشان حضور داشتم.

ای کاش در روزهای تمرین، شما هم در کنار ما حضور داشتید زیرا آقای چشم‌آذر آنقدر مناعت طبع داشتند که همه چیز را به دست من سپردند. کار برای ایشان بود و می‌توانستند دستور بدهند که هر کار را دو یا سه بار تمرین و تکرار کنیم. اما زمانی که نیاز بود قطعه‌ای تکرار شود چنان با تواضع برخورد و صحبت می‌کردند ما اصلا احساس ناراحتی نکردیم. این مساله را اعضای گروه هم می‌توانند بیان کنند و حتی اگر در جایی نیاز به تغییر هم وجود داشت، ایشان با لحن بسیار خوبی با ما صحبت می‌کردند. ما در طول ایام تمرین هیچ برخورد بدی از ایشان ندیدیم و فروتنی و بزرگواری استاد ناصر چشم‌آذر مثال‌زدنی است.
 
  • *صحبت یا پیشنهاد خاصی مطرح نشده که در آینده باز هم با ایشان همکاری کنید؟
تا کنون که این موضوع بیان نشده است. پس از کنسرت برج میلاد و زمانی که قصد خداحافظی از ایشان را داشتم طبق سنت ما ایرانیان، همه چیز را به آینده نزدیک و با هم بودن دوباره موکول کردیم. اگر در آینده آقای چشم‌آذر تمایل به همکاری با من داشته باشند که در خدمتشان هستم.
 
  • *خودتان و گروه کُر نامیرا برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
ضبط کُر آلبوم زمین مقدس را آغاز کرده‌ایم و تا 29 بهمن با اعضای گروه کُر که هنوز حس و حال اجرای کنسرت زمین مقدس در وجود آنها است مشغول ضبط هستیم. قرار است فیلم ویژه‌ای از اجرای زمین مقدس با فرمت متفاوتی داشته باشیم که مسئولیت این کار را آقای «شهاب احمدلو»، برادر آقای «شاهد احمدلو»، پذیرفته‌اند. در حال تحقیق برای فرم میلمبرداری هستند تا بتوانیم اثری در حد شأن مخاطبان ایرانی آماده کنیم. من خیلی دوست دارم که زمین مقدس در عرصه بین‌المللی خودش را به خوبی نشان دهد. در حال رایزنی هستیم تا شاهد این اتفاق باشیم. چندی پیش هم بحث اولین اجرای بین‌المللی زمین مقدس و حضور در سالن «اپرا هاوس» عمان مطرح شده بود و خواستند که در آنجا برنامه داشته باشیم. احتمالا این برنامه به اکتبر سال 2016 موکول خواهد شد و من با یک تیم هفتاد نفره می‌توانم در آنجا برنامه داشته باشم. در حال حاضر تنها هدف من تا پایان سال جاری، ضبط آلبوم است تا بتوانیم هرچه سریعتر مراحل میکس و مسترینگ را آغاز کنیم. امیدواریم تا اردیبهشت یا خرداد سال آینده این مجموعه آماده شود و دوستان هم مشغول تحقیق و بررسی بخش تصویری پروژه هستند تا بتوانیم مجموعه کاملی به مخاطبان ارائه کنیم.
 
  • *عوامل تولید این آلبوم دقیقا همان افرادی هستند که در کنسرت حضور داشتند یا هنرمند مهمان هم همراه شما خواهد بود؟
در گروه کُر ما تغییری ایجاد نشده است. در یکی از قطعات از حضور نوازندگان سولو بهره‌‌مند شده بودیم که بهترین‌های ساز خود در کشور بودند. از آقایان «علی جعفری‌پویان»، «همایون رحیمیان»، «سهراب برهمندی» و «کریم قربانی» دعوت خواهد شد تا در استودیو آن قطعه را اجرا کنند. فقط این احتمال وجود دارد که شاید من دو یا سه قطعه دیگر به این پروژه اضافه کنم. خوشحال هستم که ما هم با مردم دنیا بابت اتفاقاتی که برای زمین رخ می‌دهد هم‌صدا شدیم و اثری خلق شد که جای تفکر و تأمل دارد.
 
  • *و کلام آخر؟
من همیشه از سازمان صدا و سیما و اهالی رسانه توقع داشتم که برای شناخت بیشتر مردم از ژانرهای موسیقی تلاش کنند و این امکان را در اختیار آنها قرار دهند تا با سبک‌های مختلف آشنا شوند. در کنسرت زمین مقدس من روی صحنه تالار وحدت اعلام کردم در برابر تمامی دوستان خبرنگار و فعالان سایت‌های خبری موسیقی سر تعظیم فرود می‌آورم. زیرا آنطور که شایسته بود نسبت به پوشش این اتفاق اقدام کردند. از شما و تمام همکارانتان تشکر می‌کنم و امیدوارم به همین شکل یار و یاور سایر دوستانی باشید که کارهای تأمل‌برانگیز انجام می‌دهند و هدف خاصی از اجراهای خود دارند. امیدوارم کنار این دوستان هم باشید تا مردم هم بدانند که سبک‌های دیگر هم وجود دارد و حداقل در سبد شنیداری خود، سبک‌های دیگر را هم داشته باشند و صرفا به دنبال موسیقی پاپ نروند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 بهمن 1394 - 03:08

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فرهاد هراتی: نام گروه کُر «نامیرا» در یکی از حساس‌ترین نقاط تاریخی کشور ثبت شد | موسیقی ما