برنامه یاد بعضی نفرات
 
اجرای ارکستر «کر فلوت تهران» در تالار رودکی/کنسرتی با سرمایه ی عشق
موسیقی ما - ارکستر «کُر فلوت تهران»، به رهبری سعید تقدسی و سرپرستی فیروزه نوایی، فردا و پس فردا (6 و 7 مرداد ماه) در تالار رودکی کنسرت خود را برگزار می کند.
کارگزاران برگزاری این کنسرت، روز سه شنبه در تالار وحدت به انتظار خبرنگاران نشستند تا درباره ی کنسرت پیش رو توضیح دهند؛ انتظاری که با وجود گذشت نیم ساعت باز هم به سر نیامد و به جز سه خبرنگار و یک عکاس، احدی دیگر از اهالی رسانه به این نشست خبری نیامد.
این در حالی رخ داد که زوجی که رهبری و سرپرستی ارکستر را عهده دارند، در اتریش زندگی می کنند و هر چند ماه یک بار برای برگزاری فشرده ی تمرین های ارکستر کُر فلوت، به مدت پانزده روز به ایران می آیند.
به هر روی نشست خبری کنسرت «کُر فلوت تهران» با حضور سعید تقدسی رهبر ارکستر، فیروزه نوایی سرپرست کُر فلوت، سهیل کوشان پور مدیر هنری ارکستر و احسان تارخ مدیر اجرایی ارکستر در تالار وحدت برگزار شد.

** کُر فلوت تهران، سرمایه یی ملّی است
در آغاز این نشست، مدیر اجرایی ارکستر کُر فلوت تهران گفت: کُر فلوت تهران کار خود را با 18 نوازنده آغاز کرد و سال گذشته نیز نخستین کنسرت خود را اجرا کرد. اما رفته رفته با بهتر شدن نوازنده ها و افزوده شدن نوازنده های حرفه یی تر، اعضای خود را به حدود 40 نوازنده رساند، که در کنسرت پیش رو دو نوازنده ی ویلونسل نیز فلوت نوازان را همراهی خواهند کرد.
احسان تارخ افزود: در این کنسرت برای نخستین بار کُر فلوت آهنگی را از شروین عباسی آهنگساز ایرانی اجرا می کند.
وی گفت: اکنون کُر فلوت تهران با تلاش های خانم نوایی و آقای تقدسی جزو سرمایه های ملّی ایران شده و نیاز نیست که دولت به طور مستقیم کمک مالی کند؛ و کافی است این ارکستر را معرفی کند.

** عشق و علاقه ی نوازنده های ارکستر، تنها سرمایه ی ما است
در این نشست، فیروزه نوایی درباره ی این کنسرت گفت: کُر فلوت تهران موجب شده که نه تنها نوازنده های فلوت، که شماری از استادان و آموزشگاه های موسیقی در ایران نیز دور هم جمع شوند؛ و من از میان این آموزشگاه ها، به طور ویژه از آموزشگاه موسیقی «پارس» و آقای ناصر نظر سپاسگزارم، چراکه سالن های مؤسسه ی خود را به رایگان در اختیار ما قرار دادند تا بتوانیم تمرین های گروه را در آنجا برگزار کنیم. همچنین از خانم آذین موحد و آقایان سینکی و ناصر رحیمی سپاسگزارم که شاگردان خود را در اختیار ما قرار داده اند.
وی درباره ی سطح نوازندگانی که در ارکستر کُر فلوت تهران حضور دارند، گفت: نسبت به کنسرتی که در سال گذشته برگزار کردیم، سطح فلوت نوازان بسیار بالاتر رفته است.
سرپرست کُر فلوت تهران با اشاره به مشکل های ناشی از نبود حمایتگر مالی برای این ارکستر افزود: نیاز فراوانی به بودن اسپانسر داریم، زیرا تهیه ی سازهای فلوت، آن هم در شرایطی که بسیاری از نوازنده های ما حتی فلوت باس را از نزدیک ندیده اند، کار دشواری است. ما با یاری یک هنردوست اتریشی توانسته ایم چهار فلوت آلتو و باس را خریداری کنیم و به همراه تعدادی فلوت دیگر که از آموزشگاه های اتریش آورده ایم، در اختیار نوازندگان ارکستر قرار دهیم.
نوایی ادامه داد: بچه های ارکستر، هیچ یک دستمزدی نگرفته اند و به رایگان در تمرین ها حاضر می شوند. اگر دولت یا بنیاد رودکی کمکی به ما می کرد تا بتوانیم دستمزد ناچیزی به نوازنده ها بدهیم، بسیار خوب می شد. فعال نگاه داشتن یک ارکستر خصوصی بسیار دشوار است و این، در حالی است که ما نمی توانیم هیچ دستمزدی هم پرداخت کنیم. اما ما هنوز در آغاز راه قرار داریم و با انرژی کار خود را پی خواهیم گرفت.
سرپرست ارکستر فلوت تهران گفت: با وجود همه ی مشکل ها، از دید معنوی برای ما بسیار ارزشمند است که با نوازنده های ایرانی بتوانیم در کشورمان کنسرت برگزار کنیم و عشق و علاقه یی که بچه های نوازنده ی گروه با خود به تمرین ها می آورند، تنها سرمایه ی ما است.
وی ادامه داد: در هر ارکستر بزرگ، بیش از دو یا سه فلوتیست حضور ندارد، به همین سبب بسیاری از نوازندگان فلوت این امکان را نمی یابند که در ارکستر نوازندگی کنند؛ اما ارکستر فلوت تهران این امکان را فراهم می آورد تا نوازنده های فلوت بیش تری بتوانند تجربه ی نوازندگی در ارکستر را داشته باشند. ما حدود 50 نفر از فلوت نوازهای مملکت را زیر یک سقف آورده ایم، که این موجب می شود، منم زدن ها و تک روی ها به دوستی و یکدلی تبدیل شود.
نوایی گفت: ما امیدواریم مانند ارکستر سمفونیک تهران که سال ها است پابرجا مانده، ارکستر کُر فلوت تهران نیز ماندگار بماند. این ارکستر به هیچ شخصی تعلق ندارد و ما حتی سازهایی را هم که خریده ایم، در اختیار بچه های گروه قرار داده ایم که تا زمانی که در ارکستر حضور داشته باشند، می توانند از آن ها استفاده کنند.
وی در پایان گفت: ما سه سال است که همه ی زمان تعطیلات خود را صرف کار با ارکستر کرده ایم و تاکنون از این کاری که در پیش گرفته ایم، خسته نشده ایم و امیدواریم ان شاءالله در آینده نیز خسته نشویم.

** ارکستر فلوت تهران می تواند هر رپرتواری را اجرا کند
سعید تقدسی، رهبر ارکستر کُر فلوت تهران، نیز با شاره به اینکه نباید همه چیز را با چشم مادی دید، گفت: کاری که ما داریم در ارکستر کُر فلوت تهران انجام می دهیم، کاری است فرهنگی که ارزش والایی دارد؛ و همه چیز را نباید مادی دید. ما مطمئن هستیم که این کار خواهد ماند و پس از ما نیز افراد دیگری این کار را پی خواهند گرفت.
وی گفت: اینکه 40 نوازنده ی فلوت دور هم جمع شوند، اتفاقی است که شاید برای بسیاری لمس و درک شدنی نباشد. ما در واقع به اندازه ی یک ارکستر سمفونیک کوچک در گروهمان نوازنده داریم؛ ای کاش صدای ما شنیده می شد و گروهِ ما را حمایت می کردند. از گروه بسیار سپاسگزارم که در این مدت همه ی مشغله های شخصی و خانوادگی خود را رها کرده اند تا این کار گروهی ارکستر کُر فلوت تهران به موفقیت برسد.
تقدسی افزود: 90 درصد کسانی که در ارکستر حضور دارند، خود در تهران و شهرستان ها مدرس هستند و همگی حرفه یی به شمار می روند. از کارهایی که ارکستر کُر فلوت تهران می کند، این است که امکان حمایت از سولیست های فلوت را فراهم آورده تا بتوانند در ارکستر تکنوازی کنند. افزون بر این، ما از میان کسانی که در هنرستان ها درس می خوانند و به سبب سنّ کمشان امکان حضور در ارکستر را ندارند نیز امتحانی گرفته ایم و یک نفر از آنان را برای شرکت در کنسرت پیش رو به ارکستر افزوده ایم.
رهبر ارکستر کُر فلوت تهران گفت: این ارکستر درست مانند یک ارکستر زهی است؛ با این تفاوت که منطقه های صدایی گوناگون همچون آلتو یا باس را به جای سازهای گوناگون، با سازهای خانواده ی فلوت اجرا می کند؛ از این رو، این ارکستر توانِ آن را دارد که همه ی رپرتوارها را اجرا کند.
تقدسی گفت: ما از آهنگسازان ایرانی خواسته ایم برای ما کار بنویسند تا در کنسرت های آینده بیش تر بتوانیم کارهای آهنگسازان ایرانی را اجرا کنیم. همچنین در کنسرت های آینده به حتم از سولیست های سازهای دیگر چون پیانو یا ویلونسل و یا حتی آواز بهره خواهیم برد.
این رهبر ارکستر در پاسخ به اینکه می گویند در ایران نوازندگان سازهای بادی نسبت به نوازندگان دیگر سازها، ضعیف ترند، گفت: فراگیری ساز بادی زمان کم تری می برد و این، بدیهی است؛ اما همه ی فلوت نوازهای ارکستر فلوت تهران این توانایی را دارند که در هر ارکستری در ایران و خارج از ایران نوازندگی کنند.

** انسجام ارکستر حاصل مدیریت تقدسی و نوایی است
سهیل کوشان پور، مدیر هنری ارکستر کُر فلوت تهران، نیز گفت: افزون بر کارهای تکنیکی و تمرین هایی که آقای تقدسی و خانم نوایی با بچه های گروه دارند، آنچه در این ارکستر بیش ترین اهمیت را دارا است، رهبری و مدیریت برجسته ی این دو بزرگوار است، که با مدیریت عالی خود، با وجود همه ی مشکل های مالی ارکستر، توانسته اند انسجامی بی مانند در میان اعضای گروه پدید آورند.
کنسرت ارکستر کُر فلوت تهران ، ششم و هفتم مرداد ماه، ساعت 21 در تالار رودکی برگزار می شود. علاقه مندان می توانند از طریق سامانه ی فروش بلیت ایران کنسرت (www.iranconcert.com) بلیت حضور در این اجرا را تهیه کنند.
منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1395 - 23:30

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجرای ارکستر «کر فلوت تهران» در تالار رودکی/کنسرتی با سرمایه ی عشق | موسیقی ما