برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتشارات ماهور سه اثر جدید منتشر کرد
از رسالۀ علینقی وزیری تا اشارات روشن و بی‌واسطۀ تار
موسیقی ما - رساله‌ی «آرمُنی موسیقی ایران یا موسیقی ربع‌پرده» ساخته و نگارشِ علینقی وزیری با پیشگفتار دکتر «ساسان سپنتا» با مقدمه و تصحیح «محمود سیّد‌هندی»، گزیده موسیقی‌ فیلم‌های امین هنرمند با نامِ «دیروز تا امروز» و همچنین آلبوم «هنوز» شامل تارنوازی های «عیسا غفاری» توسط انتشارات ماهور منتشر شد.

آرمُنی موسیقی ایران رساله‌ای است که علینقی وزیری در سال 1314 برای دریافت درجه‌ی دکتری نوشته است. او در این رساله به بررسی و تحلیل هارمونی ربع‌پرده و گام بیست‌و‌چهار قسمتی پرداخته است. آقای محمود سیّدهندی این رساله را بر اساس نسخه‌ی دست‌نویس وزیری، تصحیح کرده و مقدمه‌ای نسبتاً مفصّل درباره‌ی وزیری و آثار او نیز بر آن افزوده است.

همچنین آلبوم «دیروز تا امروز» گزیده‌ی موسیقی فیلم‌های «امین هنرمند» نیز توسط این انتشارات منتشر شده است. سی‌دی حاضر گزیده‌ی موسیقی برای شش فیلم و سریال با ژانرهای متفاوت است که در بازه‌ی یازده سال نوشته شده‌اند و از جمله‌ی آن می‌توان به سریال آشپزباشی با موضوعی اجتماعی در قالب طنز، انیمیشن‌های حسن، عباس و رقص قاصدک‌ها در مورد زندگی و شهادت قهرمانان ملی، فیلم امروز با موضوعی اجتماعی و سریال فرار بزرگ با محتوای تاریخی و طنزگونه اشاره کرد.

آلبوم موسیقی «هَنــوز» تارنوازی «عیسا غفـاری» نیز از دیگزر آثار جدید این انتشارات است. «غفاری» خود درباره‌ی این آلبوم نوشته است: «هنوز محصولِ تجربه‌های زیسته در زمان‌های مختلفی است که هم‌چنان که به‌تدریج به دست می‌‌آمدند و ثبت و ضبط می‌شدند (در حدود یک‌ سال ونیم)، از فصولِ مشترکی که همراه اندیشه‌ی مولّف در تألیف و شکل بخشیدن به آن‌ تجربه‌ها بودند، برخوردار است. از آن میان یکی اشاره و پرداختنِ مستقیم به گوشه یا گوشه‌هایی از ردیفِ سازی موسیقی ایرانی ا‌ست در فضای مُدالِ چهار قطعه از این مجموعه. این اشارات، گاه روشن و بی‌واسطه و واریاسیون حاضر می‌شوند (قطعات 5 و 6) و گاه با تغییراتی که اندکی ـ با حفظ موقعیّت و فضا ـ از شکلِ اصلیِ خصوصاً ریتمیک‌ آن‌ها در ردیف، دورشان می‌کند (قطعات 1 و 3): تلاش و اندیشیدن به راه‌های تازه‌ای در مواجهه با فُرم و نیز محتوای اصوات و نقش نغماتی که گوشه‌های ردیف می‌سازند؛ هم‌چون قطعه‌ی دوم که تأکیدهای متفاوت و پررنگ کردن نقش درجه‌ای از اشلِ صوتی راست‌پنجگاه ما را از فضای اصلی آن تا دقایقی دور نگاه می‌دارد.»
 
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهریور 1395 - 15:12

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از رسالۀ علینقی وزیری تا اشارات روشن و بی‌واسطۀ تار | موسیقی ما