برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگوی «موسیقی ما» با خواننده آلبوم «عکس زمستونی تهران» و رهبر ارکسترش؛
کامران تفتی: از تجربۀ بازیگری‌ام در اجرا استفاده می‌کنم
موسیقی ما - خواننده آلبوم «عکس زمستونی تهران» این روزها برای اولین کنسرتش آماده می‌شود.

«کامران تفتی» روز ششم مهرماه و طی دو سانس با ارکستری به رهبری «سیاوش امامی» در سالن «ایوان شمس» تهران روی صحنه می‌رود. خیلی‌ها منتظر بودند که کنسرت این خواننده زودتر برگزار شود چون آلبوم «عکس زمستونی تهران» در واپسین روزهای زمستان 94 به بازار عرضه شد. اما اتفاقات به گونه‌ای رقم خورد تا کامران تفتی در اوایل پاییز از تهران و زمستانش بخواند. کامران تفتی به همراه ارکسترش این روزها جلسات تمرین خود را به صورت مستمر برگزار می‌کنند. ارکستری که همگی از چهره‌های باتجربه و نوازنده‌های مطرح هستند و قرار است برای اولین‌بار در کنار خواننده‌ای ساز بزنند که سابقه بازیگری هم دارد. برای اطلاع از جزئیات این کنسرت به محل تمرین آنها رفتیم و گفتگوهایی با کامران تفتی و سیاوش امامی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.
 
  • * سعی کردیم کاری کنیم کسانی که آلبوم را شنیده‌اند و به تماشای این کنسرت می‌نشینند سورپرایز شوند
اولین گفتگوی خبرنگار «موسیقی ما» با سیاوش امامی انجام شد و این موزیسین درباره سبک و سیاق تنظیم قطعات گفت:«تنظیم جدیدی از قطعات آلبوم را در این کنسرت می‌شنویم و سعی کردم تنظیم‌ها را به سمت موسیقی خاص‌تر ببرم. امیرعلی طاهری (درامز)، حامد حمیدزاده (گیتار بیس)، شاهد علیزاده (کیبورد)، طاها مظاهری (گیتار آکوستیک) اعضای گروه هستند و خودم هم در این برنامه گیتار الکتریک می‌نوازم. قطعات برای اجرای زنده تنظیم شده‌اند و سعی کرده‌ایم آنسامبل را به راک نزدیک کنیم.»

او در ادامه به این نکات اشاره کرد:«سعی کردم صدای کامران را به تنظیم جدید قطعات نزدیک کنم و خودش هم در این زمینه تلاش زیادی کرده است. کامران تفتی تنها بازیگر جوانی است که وارد عرصه خوانندگی شده و در سبک خودش کارش را بلد است و اگر غیر از این بود من کار نمی‌کردم. او در بین بازیگران هم سن و سال خودش که وارد این عرصه شده‌اند از همه بهتر است و خوانندگی را بلد است. به عبارت دیگر کامران تفتی یک موزیسین است. استایل کامران و شعرهایی که دارد به گونه‌ای است که مردم می‌توانند با آن ارتباط بگیرند. قطعات کامران در آلبوم، خاص بود ولی نسخه اجرای زنده کارها باید با تفاوت‌هایی روی صحنه می‌رفت. زمانی که می‌خواهید کاری را به صورت زنده اجرا کنید باید یک سری استانداردها را رعایت کنید. در این رپرتوار که آماده کرده‌ایم تلاش کردیم ژانرهای مختلف را داشته باشیم اما نحوه چیدمان آنسامبل ما از لحاظ استاندارد، راک محسوب می‌شود. همه ما نوازنده‌ها تجربه این نوع موسیقی داشتیم  و باید صدادهی گروه هم به همین شکل باشد. نوازنده‌های گروه ما کارمند نیستند و بند به این صورت انتخاب شده که صدادهی خوب باشد. میانگین سنی بند ما زیاد است و به غیر از گیتاریست آکوستیک گروه، همگی دهه پنجاهی هستیم و بند بسیار باتجربه‌ای هستیم. من سعی کردم یک نوازنده جوان را وارد این گروه کنم تا این تجربیات برایش مفید باشد و من برایش آینده خوبی پیش‌بینی می‌کنم.»

سیاوش امامی در پاسخ به این سوال که چرا همانند برخی رهبر ارکسترها تنظیم قطعات را به پاپ نزدیکتر نکرده است گفت:«این صحبت شما درست است و خیلی‌ها در اجرای زنده کاری می‌کنند که صدادهی گروهشان پاپ باشد و سطح سلیقه خود را پایین می‌آورند تا مردم بپسندند. اما اگر مردم موسیقی خوب بشنوند قطعاً از آن استقبال می‌کنند و مخاطبان باید موسیقی غیرسطحی بشنوند. به هرحال باید موسیقی خاص و موسیقی سطح پایین هم باشد تا مردم بتوانند انتخاب کنند. نکته موسیقی و بند کامران تفتی این است که با سایر موسیقی‌های پاپ یا پاپ – راک که اکنون می‌شنویم خیلی متفاوت است. برای این موضوع هم دو دلیل دارم. اول از همه صدایی که از بند می‌شنویم و تنظیمی که برای بند شده و دوم هم صدای خود کامران تفتی است که متفاوت می‌کند. مردم باید بشنوند تا متوجه جزئیات داستان بشنوند. ممکن است به لحاظ موسیقی یا ترانه‌ها یا صدای خواننده‌ها مشابه‌هایی وجود داشته باشد ولی کل این پکیج به گونه‌ای است که مردم باید بشنوند و سپس نظر بدهند. ما سعی کردیم کاری کنیم کسانی که آلبوم را شنیده‌اند و به تماشای این کنسرت می‌نشینند سورپرایز شوند و به نظرم این بهترین تعریفی است که می‌توان برای این اجرا بیان کرد.»
 
  • * «عکس زمستونی تهران» همه دغدغه من برای فضای موسیقی است
کامران تفتی در بخش دیگری از تمرین، درباره جزئیات رپرتوار برنامه به خبرنگار «موسیقی ما» گفت:«رپرتوار این کنسرت فقط شامل قطعات آلبوم «عکس زمستونی تهران» است که از قطعه «پرواز روی بام تهران» شروع می‌شود و تا قطعه «آخرین دیدار» ادامه پیدا می‌کند. از کارهای قدیمی هیچ قطعه‌ای را اجرا نمی‌کنم.»

او در پاسخ به این سوال که چگونه همکاری‌اش با «سیاوش امامی» آغاز شد گفت:«با تهیه‌کننده آلبوم «آیدا مصباحی» و مدیر هنری آلبوم «میثم یوسفی» جلسات زیادی برای تشکیل بند و اجرای زنده داشتیم. گزینه‌های متعددی را از بین چهره‌های باسابقه که در زمینه رهبری ارکستر فعالیت می‌کنند بررسی کردیم و سرانجام به «سیاوش امامی» رسیدیم. چون او به شدت لحن و فضای موسیقی که در آلبوم من بود و باید اجرا می‌کردیم را به خوبی درک می‌کرد. زمانی که تصمیم گرفتیم سیاوش امامی در کنار ما حضور داشته باشد از او خواهش کردیم و لطف کرد و پذیرفت و اکنون در حال اجراکردن کارها است. «امیرعلی طاهری»، «حامد حمیدزاده»، «طاها مظاهری» و «شاهد علیزاده» ارکستری است که همگی متخصص هستند و از این به بعد شاهد اجراهای فوق‌العاده‌ای از آنها خواهیم بود.»

این خواننده درباره اینکه به گفته سیاوش امامی تنظیم‌های قطعات راک‌تر شده است هم چنین دیدگاهی داشت:«قطعات برای اجرا تنظیم شده و شرایط اجرای زنده و کنسرت نیازمند این بود که فضای برخی کارها که آرام‌تر و ساکن‌تر هستند به حرکت تبدیل شود و خاص تر صدا بدهد و مخاطب ارتباط بیشتری برقرار کند. به همین دلیل سیاوش امامی با همفکری و مشورت من، تهیه‌کننده و مدیر هنری آلبوم تصمیم گرفت که تنظیم برخی قطعات تغییر کند تا ذائقه مردمی که قرار است اجرا را ببینند با قطعات همگام باشد و خیلی احساس خستگی نکنند که قرار است موزیک آرام بشنوند. البته دلیل بر این نیست که قرار است موسیقی تند بشنوند و موسیقی در راستای قالب و شکل و شیوه راک طراحی شده است.»

کامران تفتی سوال ما درباره اینکه با توجه به این تنظیم‌های جدید در نحوه خواندنش هم تغییراتی حاصل شده را هم اینگونه پاسخ داد:«من تمام تلاشم را کرده‌ام تا با سیاوش امامی و گروه به نقطه مشترکی برسیم. آن چیزی که تا کنون می‌شنویم رضایت ما را برآورده کرده و امیدوارم مردم هم ببینند و این اجرا را دوست داشته باشند.»

خواننده «عکس زمستونی» تهران درباره اینکه در نحوه اجرایش از تجارب بازیگری که دارد هم استفاده می‌کند اعلام کرد:«اجازه بدهید این نکته سورپرایز باقی بماند و در این زمینه هم تلاش می‌کنیم. تخصص من بازیگری است و به این دلیل می‌خوانم که راه دیگری برای ارتباط با مخاطب داشته باشم و در این اجرا هم اتفاقاتی توأم با تجارب بازیگری‌ام خواهیم داشت.»

او نهایتاً گفت:««عکس زمستونی تهران» همه دغدغه من برای فضای موسیقی است. به عنوان خواننده این آلبوم و سرپرست گروهی که کنسرت ششم مهر را برگزار می‌کند و به همراه تهیه‌کننده و مدیر هنری آلبوم و رهبر ارکستر همگی متفق‌القول این اعتقاد را داریم که حرف «عکس زمستونی تهران» یک عاشقانه بااحترام به مخاطبان عزیزی که این جنس موسیقی را دوست دارند و کارهای من را شنیدند هم این نکته را می‌گویم که سعی می‌کنیم اجرای کم‌نقصی داشته باشیم. جنس ارتباطی که قرار است با مخاطبم بگیرم، از جنس عاشقانه بااحترام است و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1395 - 06:14

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کامران تفتی: از تجربۀ بازیگری‌ام در اجرا استفاده می‌کنم | موسیقی ما