برنامه یاد بعضی نفرات
 
با انتخاب گروهی به سرپرستی یک بانو و اجرای ساز و آواز علی جهاندار و مهران مهرنیا؛
هزارصدای سنتی با داوری جهاندار، کیایی و بیابانکی برگزار شد
موسیقی ما - در یکی دیگر از برنامه‌های هزارصدای سنتی و در روزی که داوری بخش آواز آن با علی جهاندار، بخش موسیقی با میلاد کیایی و بخش شعر با سعید بیابانکی بود، یک گروه به سرپرستی یک بانوی آهنگساز و نوازنده به عنوان برترین گروه دست یافت.
 
این برنامه، عصر روز پنج ‌شنبه ٢٣ دی‌ماه 1395، با تیتراژی آغاز شد که روی آهنگ «ایران ای سرای امید» استاد محمدرضا لطفی با صدای استاد محمدرضا شجریان ساخته شده بود. این آهنگ به مناسبت 17 دی ماه، هفتادمین زادروز استاد لطفی به عنوان تیتراژ انتخاب و روی تصاویر و فیلم‌هایی از برنامه‌های قبلی ساخته شده بود.
 
بعد از پخش تیتراژ، ابتدا گروه «ارمغان مهر» به سرپرستی و آهنگسازی «شروین مهرپروران» به عنوان برنده برنامه قبل برنامه را آغاز کردند. سپس کارشناسان این برنامه به روی صحنه دعوت شدند و جهاندار و کیایی از تجربه حضور قبلی‌شان در این برنامه و لزوم تداوم در برگزاری این برنامه‌ها و بیابانکی از خوشحالی حضورش در کنار دو استاد گفتند. آنها در طول برنامه بعد از هر اجرا درباره موضوعات تخصصی خود سخن گفتند؛ استاد علی جهاندار در مورد آواز و نحوه‌ی اجرای آن توضیح داد و حتی به صورت نمونه آواز خواند. استاد میلاد کیایی در مورد جزئیات اجراها و حتی نحوه‌ی پوشش و نشستن شرکت‌کنندگان نکاتی را بیان کرد و سعید بیابانکی نشان داد که علاوه بر نقد تخصصی در حوزه شعر، در زمینه ملودی و تلفیق هم تجربیات ارزنده‌ای از حضور در شوراهای تخصصی شعر و موسیقی به دست آورده است. بیابانکی حتی شعری را که سروده استاد محمدرضا لطفی بود و گروه جام آن را اجرا کردند، با ادای احترام به استاد نقد کرد و آن را کلامی‌خواند که باید روی آن شعر دیگری گفته می‌شد.
 
سپس گروه‌های «جام» به سرپرستی و آهنگسازی «محسن بخشنده»، گروه «بهار نارنج» به سرپرستی و خوانندگی «عسگری احمدی‌زاده» و گروه «نواهور» به سرپرستی «مینو توکلیان» به روی صحنه دعوت شدند و برنامه‌های خود را اجرا کردند و در پایان اجرایشان هم، به انتقادات و تشویق‌های کارشناسان گوش فرا دادند.
 
گروه جام که اولین گروه شرکت‌کننده بود این شعر استاد لطفی را خواند که پیش از این توسط محمد معتمدی خوانده شده بود: «در دلم باز نشستی تو که پیمانه شکستی/ ز خزان  بی‌خبر هستی تو که آیینه شکستی/ همه شب ناله چنگی تو کمانی و خدنگی/ شب ما را تو پناهی تو امید دل مایی/ با منی ای دل شیدا با منی ای دل رسوا/ سینه‌ام آتش فردا بسته‌ای زلف چلیپا...»
 
«آرش نصیری» مدیر و مجری برنامه هزارصدا با ذکر این نکته که مطابق با قاعده‌ای که برای هزارصدا تعیین شده، گروه‌ها باید آهنگی ساخته خودشان را اجرا کنند این اتفاق را نتیجه یک ناهماهنگی خواند و بیابانکی هم درباره دلایل ضعیف بودن این شعر و عدم ارتباط ابیات آن به هم توضیحاتی داد.
 
همچنین گروه «بهارنارنج» هم که، همانطوری که از اسمش پیدا است از شمال کشور در این برنامه حضور پیدا کرده بود، اجرای نبستا خوبی داشت اما نقطه عطف اجراها در این برنامه، اجرای گروه «نواهور» بود؛ چرا که این اولین بار بود که گروهی به سرپرستی یک بانوی آهنگساز در هزارصدا شرکت می‌کرد. این گروه اجرای خوبی هم داشت و در پایان برنامه هم، توسط علی جهاندار که به عنوان نماینده هیات داوران صحبت می‌کرد، به عنوان گروه برگزیده انتخاب شد و به دور بعدی هزارصدا راه یافت.
 
اعضای گروه موسیقی نواهور عبارتند از: خواننده: آرین مجیدی، تار: شروین مهر پروران، سه تار: امین‌هادی، پیانو: مریم فرهمند، بم تار: نیما پورعلی‌حسین، تنبک: کیوان آردم، سرپرست، آهنگساز و نوازنده سه تار: مینو توکلیان.
 
پایان‌بخش برنامه هم اجرای مهران مهرنیا بود که به مناسبت هفتادمین زادروز تولد استادش محمدرضا لطفی به برنامه دعوت شده بود تا تکنوازی کند، اما او خواننده جوان سلیمان رضایی را با خود روی صحنه برد و بعد از اندکی تک‌نوازی تصنیف زیبایی را اجرا کرد.
 
بعد از این اجرا، آرش نصیری از علی جهاندار دعوت کرد تا ساز و آوازی هرچند کوتاه را با مهران مهرنیا اجرا کنند و او با هم‌نوازی مهرنیا شعر «زاهد ظاهرپرست از حال ما آگاه نیست» حافظ را در آواز ابوعطا (مرکب‌خوانی به سه‌گاه) اجرا کرد تا حضار با خاطره خوش شنیدن ساز و آواز این دو هنرمند سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران را ترک کنند.
 
هزارصدا برنامه‌ای برای معرفی استعدادها و چهره‌های تازه موسیقی است که هر ماه دو بار در دو بخش پاپ و کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود و مدیریت و اجرای آن به عهده «آرش نصیری» روزنامه‌نگار باسابقه حوزه موسیقی است. برنامه بعدی هزارصدا در ژانر پاپ و در تاریخ 8 بهمن ماه و برنامه سنتی بعدی هزارصدا هم در عصر روز 21 بهمن برگزار خواهد شد.
 
  • * حواشی و میان برنامه‌ها:
- اولین میان برنامه  که در همان اوایل و بعد از اولین اجرا برگزار شد، پخش فیلمی ‌درباره هنرمند فقید ایرج بسطامی ‌و فعالیت‌های موسسه فرهنگی هنری ایرج بسطامی ‌بود که به مناسبت سیزدهمین سالگرد درگذشت این هنرمند انتخاب شده بود. پس از پخش این کلیپ از خانم فاطمه بسطامی، ‌خواهر ایرج و مدیر این موسسه هم تجلیل به عمل آمد.
 
- یکی دیگر از برنامه‌های جانبی این دوره، اجرای نوازنده 9 ساله سنتور احسان بهرامی‌ بود که ازاصفهان برای اجرا در این برنامه دعوت شده بود. او سه قطعه را به خوبی اجرا کرد که از آن جمله آهنگ خزان استاد حسین علیزاده و همچنین بخشی از آهنگ سنتوری به آهنگسازی و نوازندگی اردوان کامکار بود. بهرامی ‌در پایان از دست استاد میلاد کیایی هدیه‌ای دریافت کرد.
 
- میان برنامه بعدی دعوت از خواننده جوان و گیلانی موسیقی ایرانی عزیز قاسم‌زاده بود تا به مناسبت نهمین سالروز درگذشت استاد احمد عاشورپور قطعه‌ای را بخواند. او در شب این سالگرد، ابتدا دربراه این هنرمند فرهیخته و پدر موسیقی فولکلور گیلان سخن گفت و سپس قطعه گلبانو را اجرا کرد.
 
- وقتی اعلام شد سرپرست گروه نواهور یک بانوی آهنگساز به نام مینو توکلیان است سالن به شدت تشویقش کرد و وقتی هم اعلام شد که آنها به عنوان گروه برتر انتخاب شدند هم این تشویق تکرار شد.
 
- رضا مهدوی، سمین طاهری و ابراهیم اسماعیلی از جمله مهمانان این برنامه بودند.
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1395 - 20:18

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود هزارصدای سنتی با داوری جهاندار، کیایی و بیابانکی برگزار شد | موسیقی ما