جمع بندی معاون کنسرواتوار چایکوفسکی از اجرای ارکسترهای ایرانی در روسیه
مارگاریتا کاراگینتینا: امیدوارم این انسجام ارکسترهای ایرانی حفظ شود
موسیقی ما - معاون کنسرواتوار چایکوفسکی روسیه پس از تماشای سه اجرای منتخب ارکسترهای ایران در کشورش گفت: برنامه‌ی کنسرت بسیار جالب بود و رپرتوار این کنسرت با هدف انتخاب شده بود. بسیاری از مخاطبان مانند من که از فرهنگ اسلاوِ شرق اروپا به دیدن این کنسرت آمده بودند، متوجه می‌شدند که یک فرهنگ اروپایی با فرهنگ ایرانی ترکیب شده است.

به گزارش«موسیقی ما»، مارگاریتا کاراگینتینا افزود: این موضوع از این منظر مهم است که قطعه‌هایی که از آهنگسازان روسی اجرا شد مربوط به مقطعی از فرهنگ اسلاوها می‌شود که یک پان‌اسلاوگرایی در شرق اروپا رواج داشته است که عنوانش اسلاوفیستا است که می‌شود با عنوان عشق و علاقه به نژاد اسلاو ترجمه‌اش کرد. اگر دقت کرده باشید در سالن انتظار کنسرواتوار چایکوفسکی تابلوی نقاشی بزرگی هست که در آن تصویر همه آهنگسازان فرهنگ اسلاو در مقاطع مختلف، حک شده است.

معاون کنسرواتوار چایکوفسکی ادامه داد: آثار این آهنگسازان زمانی نوشته شده‌اند که روسیه برای ورود به جنگ بالکان با ترک‌ها آماده می‌شده تا بخش‌هایی از بالکان که درگیر جنگ با ترک‌ها بوده‌اند را نجات دهد. به غیر از این ایده‌ی سیاسی که در آن زمان وجود داشت؛ ایده‌ای مبتنی بر سمفونی اسلاو در آن زمان شکل گرفت. آقای روحانی به عنوان موزیسین و رهبر ارکستر سمفونیک تهران، از این مدل صوتی مشخص پیروی کرده بود که در آن روحیه حماسی و تصویری بالایی وجود دارد که در آن عناصری از موسیقی فولکلور اسلاو وجود دارد.

* در فضای موسیقی ایرانی ظرافت، ریتم، تصویرسازی و قرینه وجود دارد

وی با بیان اینکه ما از آقای روحانی قدردان هستیم که این قطعه‌ها را بار دیگر برایمان اجرا کردند؛ چرا که این آثار امروزه در روسیه بسیار کم اجرا می‌شوند، گفت: بخش دیگری از این کنسرت در کنتراست و نقطه مقابل این موسیقی بود که تفکر و نوع نگاه موزیسین‌های ایرانی را نشان می‌داد. در فضای موسیقی ایرانی ظرافت، ریتم، تصویرسازی و قرینه وجود دارد که در فرش و معماری و هنرهای سنتی ایران هم دیده می‌شود. در اینجا هم ارکستر سمفونیک تهران با اجرای آثار موزیسین‌های ایرانی این ویژگی‌ها را برای مخاطبان روسی ارائه داد.

کاراگینتینا ادامه داد: ما قرابت و نزدیکی فرهنگی‌مان با ایران را در اجراهای ارکستر سمفونیک تهران در روسیه، احساس کردیم، چرا که اشتراکات ذهنی و حسی ما در برداشت از موضوع‌های حماسه، قهرمانی و شرافت به هم نزدیک است. بنابراین فکر می‌کنم ایدئولوژی رپرتوار این کنسرت‌ها بسیار برنامه‌ریزی شده و درست بود. با توجه به اینکه نخستین سفر ارکستر سمفونیک تهران به روسیه بوده است و با توجه به شور و هیجانی که هم اکنون و هم‌زمان با روزهای جام جهانی فوتبال در روسیه وجود دارد، می‌توان گفت که رپرتوار انتخابی برای اجرا در روسیه بسیار مناسب بود.

* ارکستر سمفونیک تهران جوان است

وی بیان کرد: سنتی در همه ارکسترهای جهان وجود دارد که مربوط به ارتباط رهبر و نوازندگان است؛ نوازندگان ارکستر همواره حس تنفر و محبوبیت را نسبت به رهبر ارکستر دارند. یعنی همزمان از رهبر ارکستر متنفرند و در عین حال بسیار او را دوست دارند و ستایش می‌کنند. نوازندگان ارکستر با وجود اینکه ممکن است در لحظاتی رهبر ارکستر را دوست نداشته باشند، اما هرگز رهبر ارکستر را با هیچ چیزی عوض نمی‌کنند. این که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران میانگین سنی جوانی دارند بسیار جالب است و به نسبت میانگین سنی‌شان، ساختار قابل قبولی دارند. در جهان امروز انرژی جوانی بسیار کارساز است. خیلی وقت‌ها مفهوم باتجربگی به خمودگی و خستگی و بی‌رمقی تشبیه می‌شود. حس رقابت همواره مخصوص روحیه نوازندگانِ جوان است و این مسئله تاثیر خودش را در پیشرفت ارکستر می‌گذارد. من امیدوارم که انسجام ارکستر حفظ شود و با کمال میل علاقه‌مندم که دوسال یا سه سال دیگر، باز هم صدای ارکستر را بشنوم. کاراگینتینا در پایان گفت: رهبر ارکستر پیشانی و شاخصه‌ی اولیه ارکستر است. ثبات و دائمی بودن یک رهبر در طولانی مدت بسیار موثر است. البته که حضور رهبران مهمان در کنار ارکستر هم در پیشرفت ارکستر بسیار موثر است. هر ارکستر با ثبات رهبر دائمش و رهبران مهمانش می‌تواند به بلوغ برسد.
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 تیر 1397 - 13:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.