برنامه یاد بعضی نفرات
 
با اعلام تاريخ كنسرت تهران، نشست خبري آلبوم «يادهاي پراكنده» برگزار شد
صبا علیزاده: يكي از دلايلي كه به سمت موسيقي الكترونيك كشيده‌ شدم اساتيدي مثل شهناز، بهاري و كسايي بودند
موسیقی ما - عصر جمعه 25 آبان‌ ماه نشست خبري و مراسم رونمايي آلبوم «يادهاي پراكنده» به آهنگسازي صبا عليزاده در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

در ابتداي اين نشست كه با حضور آهنگساز اثر و ساير عوامل آن برگزار شد، سه ويدئو با عنوان «بن‌بست لادن، پلاك 5»، «مرثيه‌اي براي آب» و «خونين شهر» به همراه دو قطعه با عنوان «سلام بر خاك» و «رويا» براي اهالي رسانه پخش شدند و پس از آن صبا عليزاده درباره محور كلي اولين آلبوم مستقلش گفت:«قطعات اين آلبوم همانند 10 تابلو در كنار هم چيده‌شده‌اند. اگرچه ممكن است هر يك از اين تابلوها به لحاظ رنگ و فرم با ديگري كنتراست داشته باشند اما تقريباً در تمامي‌آنها از ساز كمانچه استفاده شده كه ساز تخصصي من است. بنابرين تلفيق بين كمانچه و موسيقي الكترونيك در اين قطعات همبستگي كلي اثر را بوجود آورده است.»

عليزاده در ادامه نشست در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران مبني براينكه با پيشينه موسيقي ايراني‌اي كه دارد،آيا حالا تغيير سبكي داده است و يا موسيقي الكترونيك و اصيل ايراني توأمان در ذهنش حركت مي‌كنند، گفت:« اين اولين آلبومي است كه از من منتشر مي‌شود و پيش از اين بيشتر روي اجراي زنده خصوصا با ساز كمانچه تمركز داشتم اما خودم لحن نوازندگي كمانچه‌نوازان قديم را دوست دارم و سعي مي‌كنم از اثر‌پذيري آنها الهامات زيادي  بگيرم اما اتفاقاً يكي از دلايلي كه به سمت موسيقي الكترونيك كشيده‌ شدم اساتيدي مثل شهناز، بهاري و كسايي بودند.چرا كه از وقتي افكت Delay (ديلي) در راديو مورد استفاده قرار گرفت، اين موسيقيدانان از آن در رپرتوار خود بهره گرفتند. تفسير شخصي من اين است كه آنها مي‌خواستند خصلتي را كه در معماري ايراني و طاقي‌‌هايش وجود دارد، در تكنوازي‌هايشان تداعي كنند. اين كنجكاوي از همين فرايند الكتروآكوستيك براي من بوجود آمد. كم‌كم با موسيقي الكترونيك آشنا شدم و از آن به بعد سعي كردم آگاهي‌ام را نسبت به هر دو وجه موسيقي در زندگي‌ام بيشتر كنم.بنابراين جرقه هاي اصلي اتفاقا از ساز استاد بهاري در ذهن من زده شد.»
او در پاسخ به شيوه آهنگسازي در ساخت هر يك از قطعات اين آلبوم گفت:« شيوه ساخت هر يك از اين قطعات متفاوت بوده است. مثلا در قطعه «بن‌بست لادن» تمامي خطوط الكترونيك ساخته شد و بعد از آن كمانچه روي آن اجرا و ضبط شداما در «سلام بر خاك» ابتدا قسمت‌هاي كمانچه ضبط شد و بعد خطوط الكترونيك را اضافه كردم.»
صبا عليزاده در توضيحات تكميلي درباره آلبوم تازه‌اش افزود:«اين آلبوم تجربه زيسته من در چند سال اخير است به خصوص از زماني كه شاخه موسيقي تجربي (اكسپريمنتال) به جهان موسيقايي من اضافه شد و هر يك از اين قطعات در يك برهه‌ تاريخي ساخته و ضبط شدند. به عنوان مثال قطعه «سلام بر خاك» براي يك فعاليت محيط زيستي ساخته شده بود. در واقع مي‌توان گفت اين موسيقي‌ها،عكس‌هاي صوتي هستند كه من در اين دوره آنها را گرفته‌‌ام و پردازش كرده‌ام.»

او علاوه بر اين به تأثير نگاه مدرن پدرش در ساخت موسيقي نيز اشاره كرد و گفت:«من شانس زندگی با پدر و مادری را داشتم که اهل موسیقی بودند و از طریق مادرم به آرشیو خوبی هم دسترسی داشتيم. علاوه بر اين من به همراه برادرم نيما در اجرا و ضبط اغلب موسيقي فيلم‌هاي پدرم حضور داشتيم و در آن فضا بزرگ شديم. وقتي درباره حسين عليزاده صحبت مي‌كنيم بايد بگويم بر خلاف آن چه تصور می‌شود که او بواسطه ساز تار نگاه سنتی به موسیقی دارد، باید بگویم پدرم از معدود كساني است كه در عصر حاضر در ايران مي‌توان به او لقب موسيقيدان معاصر داد اين عنوان در آثاري مثل تركمن، راز نو و عصيان كاملا قابل شناسايي است. من هم در چنين فضايي پرورش يافتم و قطعا تأثير مستقيم روي من گذاشته است.»

در ادامه اين نشست خبري، بهزاد شهروان كه كار ساخت ويدئوي «بن‌بست لادن» را برعهده داشته است، درباره همكاري‌اش با صبا عليزاده و ايده كلي ويدئوي اين قطعه گفت:« فضاسازي كه براي اين ويدئو شكل گرفته براساس تكنيك عكاسي و تري‌دي اسكنينگ بوده است. ما ابتدا شخصيت‌ها را عكاسي كرديم و سپس آنها را به مدل تري‌دي درآورديم و به صورت كانسپت اصلي در ساخت اثر استفاده كرديم. كاراكترهايي كه در فضاي اين ويدئو مي‌بينيم با جزئيات نشان داده نمي‌شوند و به نظر مي‌رسد نمك‌سود و فرسوده شده‌اند.در نهايت شخصيت‌ها شروع به خرد شدن مي‌كنند اما كليت اين فرايند خاطراتي را شكل مي‌دهند كه به شخصيت اصلي داستان مي‌رسند.»

سياوش نقشبندي نيز كه كار ساخت ويدئوي «مرثيه‌اي براي آب» و «خونين شهر» را برعهده داشته است درباره اين قطعات گفت:«چون صبا ديد تصويري دارد و عكاسي را هم به صورت جدي دنبال كرده است كمك زياديبه كار من كرد چون او مفهوم تصوير را به درستي مي‌فهمد. در «مرثيه‌اي براي آب» ما سعي كرديم در فضاي آب انبارهاي متروك، حضور آب را بازسازي كنيم. ويدئوي خونين شهر هم بر مبناي مجموعه عكسهايي است كه صبا گرفته است. اما به عقيده من مهم‌ترين نكته اين آلبوم وجه تصويري موسيقي است كه در سرتاسر كار به چشم مي‌خورد.»

امير مقتدا- گرافيست و طراح جلد آلبوم- نيز درباره اين همكاري گفت:« من خيلي دير به پروسه ساخت هويت كلي اثر م اضافه شدم اما در عين حال سعي كردم هيچ بازخورد تصويري از صبا نگيرم و ذهنيت‌اش را جويا نشوم.ترجيح دادم به مدت يك هفته اين قطعات را بشنوم. در نهايت به خروجي مينيمالي رسيديم كه هر كس مي‌تواند برداشت خودش را از آن داشته باشد. براي خودم اين خطوط بيان كننده‌ي گذران ايام هستند كه برخي از آنها هم زرد هستند چون به هر حال در زندگي هر يك از ما خاطراتي وجود دارند كه هايلايت مي‌شوند.»

نيما جوان-مدير نشر و پخش جوان- نيز درباره شيوه همكاري‌اش با صبا عليزاده افزود:«ناشر اين پروژه «كارگاه نوفه» بود و ما فقط فرآيند پخش آن را برعهده داشتيم. البته نگاه نشر ما نيز رفته رفته دارد به فضاي موسيقي الكترونيك نزديك مي‌شود. علاوه بر اين  بايد بگويم اين همكاري يكي از لذت‌بخش‌ترين همكاري‌هايي بود كه من افتخار حضور در آن را داشتم. صبا عليزاده از جمله هنرمندان قابل احترام ايران است كه هم براي اثرش و هم تك‌تك اعضاي تيم احترام قائل است. اين نكته را به خوبي در رونمايي آلبوم مشاهده خواهيد كرد.»

مراسم رونمايي آلبوم «يادهاي پراكنده» با حضور حسين عليزاده، علي‌اكبر شكارچي، علي بوستان، رامين صديقي، شهرام صارمي، پوريا اخواص، محمد انشايي، رادمان توكلي، نيما عليزاده، هانا كامكار، مازيار يونسي، مجتبي ميرطهماسب، محمد فرنود، احسان صديق، روزبه فدوي، عطا ابتكار، رضا لواساني و ديگر هنرمندان برگزار شد.

گفتني است كنسرت مشترك صبا عليزاده و آندرياس اشپكتل آهنگسازي اهل اتريش، روز پنجشنبه اول آذر ماه 1397 رأس ساعت 20:30 در برج آزادي برگزار خواهد شد و علاقمندان مي‌توانند بليت‌ خود را از سايت «ايران كنسرت» به آدرس www.iranconcert.com  تهيه فرمايند.

ویدیوی سیاوش نقش بندی از این مراسم را اینجا ببنید
 
 
منبع: 
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 26 آبان 1397 - 14:58

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود صبا علیزاده: يكي از دلايلي كه به سمت موسيقي الكترونيك كشيده‌ شدم اساتيدي مثل شهناز، بهاري و كسايي بودند | موسیقی ما