رهبر برجستهی ارکستر در برنامهی شب موسیقی عنوان کرد:
نصیر حیدریان: باید دو ارکستر ملی و دو ارکستر سمفونیک داشته باشیم
موسیقی ما – شب گذشته «نصیر حیدریان» - رهبرِ برجستهی ارکستر موسیقی ملی- در برنامه «شب موسیقی» با اجرای رضا مهدوی دربارهی فراز و فرودهای ارکستر ملی ایران سخن گفت و به این مساله اشاره کرد که در شرایط فعلی بهترین گزینه برای ارکسترهای ایران، رهبران مهمان هستند.
او دربارهی جایگاه رهبری در موسیقی ایران گفت: «متاسفانه در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب کار زیادی در این زمینه انجام نشده است. در واقع هیچگاه بهدرستی تعریف نشده است که رهبر ارکستر کیست و چه کاری انجام میدهد و حتی برخی از موزیسینها نیز در تعریف رهبر ارکستر مشکل دارند؛ البته ما رهبران خیلی خوبی همانند آقای علی رهبری و آقای لوریس چکناواریان داشتهایم که خیلی هم موفق بودهاند.»
به گفتهی «حیدریان» رهبری ارکستر یکی از سختترین رشتههای موسیقی است؛ چراکه فقط با ساز و موسیقی سر و کار ندارد بلکه با نوازندگانی که پشت این سازها مینشینند نیز باید در ارتباط باشد: «یک رهبر ارکستر نه فقط در حوزه موسیقی بلکه باید در زمینههای روانشناسی و انسانشناشی نیز تجربیات زیادی داشته باشد. در شرایط فعلی بهترین گزینه برای ارکسترهای ایران، رهبران مهمان هستند.»
او همچنین به این نکته اشاره کرد که در هنرستانها و دانشگاهها کارهای زیادی انجام شده است، اما در زمینه حضور نوازندهها در ارکسترها هنوز امکان بهتر شدن وجود دارد: «لازم است که در ارکسترها رهبران مهمان زیادی حضور داشته باشند که البته این رهبران نیز باید زیر ذرهبین انتخاب شوند؛ چراکه پتانسیل ما بسیار زیاد است و در هر سفری که به ایران دارم، باورم نمیشود که هنرمندان چنین عملکرد بسیار خوبی دارند. البته رهبر دائم ارکسترها نیز باید کسی باشد که علاوه بر اینکه در زمینه موسیقایی کامل باشد، تجربه انسانی نیز داشته باشد.»
حیدریان همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادغام ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران، خاطرنشان کرد: «من معتقدم باید دو ارکستر ملی و دو ارکستر سمفونیک داشته باشیم. ما نوازندههای خوبی و ظرفیت داشتن چهار ارکستر را داریم. من فکر میکنم برای ارکستر ملی نیز باید به همان اندازه ارکستر سمفونیک ارزش قائل شویم. خوشبختانه در صحبتهای اخیر که با مدیر رودکی داشتیم این موضوع مطرح شد که یک ارکستر از جوانان ۱۵ تا ۲۰ سال تشکیل دهیم که فقط برای نوازندگی ارکستر تعلیم ببینند. همچنین راهاندازی آموزشگاه آکادمیک برای رهبری ارکسترهای ملی و سمفونیک نیز قرار است در دستور کار قرار بگیرد.»
او دربارهی جایگاه رهبری در موسیقی ایران گفت: «متاسفانه در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب کار زیادی در این زمینه انجام نشده است. در واقع هیچگاه بهدرستی تعریف نشده است که رهبر ارکستر کیست و چه کاری انجام میدهد و حتی برخی از موزیسینها نیز در تعریف رهبر ارکستر مشکل دارند؛ البته ما رهبران خیلی خوبی همانند آقای علی رهبری و آقای لوریس چکناواریان داشتهایم که خیلی هم موفق بودهاند.»
به گفتهی «حیدریان» رهبری ارکستر یکی از سختترین رشتههای موسیقی است؛ چراکه فقط با ساز و موسیقی سر و کار ندارد بلکه با نوازندگانی که پشت این سازها مینشینند نیز باید در ارتباط باشد: «یک رهبر ارکستر نه فقط در حوزه موسیقی بلکه باید در زمینههای روانشناسی و انسانشناشی نیز تجربیات زیادی داشته باشد. در شرایط فعلی بهترین گزینه برای ارکسترهای ایران، رهبران مهمان هستند.»
او همچنین به این نکته اشاره کرد که در هنرستانها و دانشگاهها کارهای زیادی انجام شده است، اما در زمینه حضور نوازندهها در ارکسترها هنوز امکان بهتر شدن وجود دارد: «لازم است که در ارکسترها رهبران مهمان زیادی حضور داشته باشند که البته این رهبران نیز باید زیر ذرهبین انتخاب شوند؛ چراکه پتانسیل ما بسیار زیاد است و در هر سفری که به ایران دارم، باورم نمیشود که هنرمندان چنین عملکرد بسیار خوبی دارند. البته رهبر دائم ارکسترها نیز باید کسی باشد که علاوه بر اینکه در زمینه موسیقایی کامل باشد، تجربه انسانی نیز داشته باشد.»
حیدریان همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادغام ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران، خاطرنشان کرد: «من معتقدم باید دو ارکستر ملی و دو ارکستر سمفونیک داشته باشیم. ما نوازندههای خوبی و ظرفیت داشتن چهار ارکستر را داریم. من فکر میکنم برای ارکستر ملی نیز باید به همان اندازه ارکستر سمفونیک ارزش قائل شویم. خوشبختانه در صحبتهای اخیر که با مدیر رودکی داشتیم این موضوع مطرح شد که یک ارکستر از جوانان ۱۵ تا ۲۰ سال تشکیل دهیم که فقط برای نوازندگی ارکستر تعلیم ببینند. همچنین راهاندازی آموزشگاه آکادمیک برای رهبری ارکسترهای ملی و سمفونیک نیز قرار است در دستور کار قرار بگیرد.»
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1398 - 14:26
افزودن یک دیدگاه جدید