برنامه یاد بعضی نفرات
 
در مراسم رونمایی از قطعه «آوردگاه» عنوان شد
اسفندیار قره‌باغی: کار ما در مقابل عظمت شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم بسیار کوچک است
موسیقی ما - اسفندیار قره‌باغی خواننده قطعه «آوردگاه» در مراسم رونمایی از این اثر از حدود پنجاه سال تلاشش در عرصه موسیقی و مشکلات این هنر گفت. «آوردگاه» نام اثری موسیقایی است که برای بزرگداشت مقام شهیدان مدافع حرم به ویژه شهید سردار شعبان نصیری ساخته شده است. این اثر را بنیاد فرهنگی صبح قریب تهیه کرده و روز گذشته سه‌شنبه 13 تیر 1396 در فرهنگسرای امید رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از «آوردگاه» اسفندیار قره باغی خواننده اثر، میلاد عرفان پور شاعر، محمدحسین درابلو آهنگساز، مهدی وکیل پور، امید گلزاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی صبح قریب، خانواده محترم سردار شعبان نصیری و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.
 
  • موسس بنیاد صبح قریب شهید طهرانی‌مقدم بود
در ابتدای این مراسم امید گلزاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی صبح قریب گفت: موسس این بنیاد، شهید تهرانی مقدم پدر موشکی ایران بود. در حال حاضر رییس هیات امنا دکتر محسن رضایی است و ما چند هدف مهم را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده‌ایم که عبارتند از : تبعین گفتمان دفاع مقدس، بحث کارهای جهادی برای رفع محرومیت، فعالیت در زمینه اقتصاد مقاومتی و حضور در عرصه رسانه.

او ادامه داد:‌ اثری که امروز از آن رونمایی می‌شود نامش آوردگاه است. از آنجا که موسیقی از باب هنر برای ما بسیار مهم بود، این اثر را تهیه کردیم و البته با یک کلیپ همراه شده است. در آینده آثاری در زمینه‌های عکس، نقاشی، فیلم و تئاتر را هم با همین رویه و با همین عنوان «آوردگاه» و با موضوع مدافعان حرم تولید خواهیم کرد.
 
میاد عرفان پور شاعر اثر «آوردگاه»، متن شعر را برای حاضران خواند.
 
  • اسرائیل برای کشتن من حمله موشکی کرد
سخنران بعدی این مراسم اسفندیار قره باغی خواننده پیشکسوت موسیقی انقلاب بود. او در صحبت‌هایش گفت: تقدیر برخی چیزها را از قبل رقم می زند. در 1322 در تبریز کودکی به دنیا می‌آید که من هستم. این کودک برخلاف هزاران مُحصل که در مسیر عادی تحصیل می‌کنند به هنرستان موسیقی می‌رود. آواز را انتخاب می‌کند و به خارج می‌رود و دوره‌هایی می‌بیند و به کشور بر می‌گردد. همه این‌کارها را می‌کند، چرا که قرار بوده در سال 1357 باری را بر دوش بکشد. دوستی با مقام معظم رهبری باعث شد که در مسیری قرار گیرم که تا پیش از آن خیلی با آن آشنایی نداشتم. همه این‌ها را تقدیر رقم زده و من هم عمل کرده‌ام.

او ادامه داد: زمانی که دشمن ناجوانمردانه به خاکمان حمله کرد از ماها آدم ساخته شد. من برخلاف 99 درصد کسانی که می ‌واندند یا می‌خوانند صدایم را وقف راهی کردم که به خاطرش در خیابان‌ها کتک خوردیم. گلوله خوردیم. به خاطر من اسراییلی‌ها دست به دامن موشک‌هایشان شدند. چون به فلسطین رفته بودم و در کنار دیوار غزه برای مقاومت سرود خواندم، اسرائیلی‌ها در همان زمان به آن منطقه حمله موشکی کردند و جالب این که شب بعد بچه‌های حزب‌الله تلافی آن حمله را سرشان در آوردند.
 
خواننده سرود «آمریکا آمریکا» گفت: چند سالی است که از تهران به تبریز رفتم و در آنجا زندگی می‌کنم و البته در این سال‌ها هم دور از مسائل نیستم. رسانه هایی مانند صداوسیما یادش رفته که 20 سال پیش چند صد بیگناه در هواپیما شهید شدند. صداوسیما از این شهیدان یادی نمی‌کند اما من در همین هفته‌های گذشته اثری برای این عزیزان خواندم.

او ادامه داد:‌ برای اجرای اثر «آوردگاه» آقای درابلو با من تماس گرفت و این اثر آوردگاه را به من پیشنهاد دادند. من هم قبول کردم و در نهایت ضبط شد. البته کار ما در مقابل عظمت شهیدان دفاع مقدس و شهیدان مدافع حرم بسیار کوچک است.

قره باغی درباره آثاری که تا کنون با موضوع انقلاب خوانده است، گفت: تا کنون حدود 1300 اثر خوانده‌ام. ارزش‌ها به دلایلی در برخی از موقعیت‌ها خودشان را نشان می‌دهند. تا کنون بیش از 2 هزار جوانمان در راه حفاظت از حرم شهید شده‌اند. آنچه ما کردیم در مقابل آنچه شهیدان کردند، قطره‌ای است در مقابل یک اقیانوس. اوایل انقلاب با این که موزیسین بودم تفنگ به دست گرفتم و مسئول ژاندارمری‌های غرب تهران بودم.
 
  • قای فلانی 50 سال زحمت بکشد هم به من نمی‌رسد
او ادامه داد:‌ اگر آقای فلانی 50 سال زحمت بکشد و تحصیلات من را هم داشته باشد و تلاش کند، تازه باز هم من نمی‌شود چون اعتقادات من را ندارد. از سال 1359 تا کنون با حقوق بازنشستگی کار کردم و بسیجی‌وار زندگی کردم و امیدوارم در همین راه هم بروم و افتخاری برای اطرافیانم باشم.
 
  • مقلد مقام معظم رهبری هستم
این خواننده گفت:‌ کار من فرق داشته با آن شواری شهری که قرآن وسط گذاشتند و تصمیم گرفتند با هم بخورند و کسی تکخوری نکند. خداوند مقام معظم رهبری را برای ما نگه‌دارد که سایه‌اش انشاالله بر سر ما باشد. حضرت آقا هر موقع صلاح دانست می‌تواند بگوید موسیقی حرام است ما هم کنار می‌گذاریم. ما مقلد مقام معظم رهبری هستیم و ایشان صاحب اختیار است.
 
  • تهران چهار نوازنده ویلنسل ندارد
در ادامه محمدحسین درابلو آهنگساز اثر «آوردگاه» گفت: ساختن این اثر بسیار دشوار بود. از گام شوشتر برای ساخت این اثر استفاده کردیم. گامی که هم لطافت و هم حماسی بودن شعر را بیان کند. بخش سازی را با نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران ضبط کردیم. برخی سازها را هم در باکو ضبط کردیم چرا که در تهران این سازها را نداشتیم.

درابلو در صحبت‌هایی عجیب و برای توجیج ضبط بخشی از اثر «آوردگاه»‌ در باکو، گفت:  ما باید برخی سازها را با هم و به طور هم‌زمان در استودیو ضبط می‌کردیم. متاسفانه تهران چهار نوازنده ویلنسل درجه یک ندارد که بیایند و هم‌زمان در استودیو ساز بزنند. به همین دلیل مجبور شدیم برویم باکو. نوازندگان ارکستر برای آمدن به استودیو کمتر از 2 میلیون تومان نمی‌گیرند و این رقم‌ها برای ما بسیار زیاد است.

در پایان این مراسم از اثر «آوردگاه» رونمایی و این اثر برای حاضران پخش شد. همچنین از سلمان نصیری فرزند شهید سردار نصیری تقدیر شد. عوامل ساخت اثر «آوردگاه» هم هر کدام جداگانه تقدیر شدند.
 
هچنین قرار است در جریان اختتامیه دومین جشنواره هنری و همایش بین المللی حقوق بشر آمریکایی از اسفندیار قره باغی تقدیر به عمل آید. این برنامه چهارشنبه 14 تیر ساعت 17:30 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود. در این برنامه جمعی از چهره های برجسته سیاسی و فرهنگی و هنری کشور نظیر دکتر محسن رضایی، عزت الله ضرغامی، دکتر عباسعلی کدخدایی، آیت الله میرباقری، پرویز شیخ طادی، ابراهیم حاتمی کیا و جمال شورجه حضور دارند. 
منبع: 
خبرگزاری تسنیم
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1396 - 16:18

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اسفندیار قره‌باغی: کار ما در مقابل عظمت شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم بسیار کوچک است | موسیقی ما