برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست خبری مشترک ارکستر سمفونیک و ارکستر راوانا برگزار شد
جاده های دوستی ایران و ایتالیا در موسیقی
موسیقی ما- مدیربنیاد رودکی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران و ریکاردو موتی رهبر ارکستر راونا در آستانه برگزاری تازه ترین کنسرت این مجموعه با ارکستر سمفونیک تهران جزئیات پروژه «جاده های دوستی» را تشریح کردند.

به گزارش «موسیقی ما»، علی اکبرصفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در نشست خبری کنسرت مشترک ارکستر فستیوال راونا و ارکستر سمفونیک تهران که روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه در تالار وحدت تهران برگزارشد، توضیح داد: پروژه مشترکی که بین ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فستیوال راوانا در ایران و ایتالیا اجرا می شود در نوع خود یکی از اتفاقات کم نظیر و بسیار مهم موسیقی ماست که می تواند علاوه بر جنبه های آموزشی و فنی برای هنرمندان جوان کشورمان دربرگیرنده اتفاقات خوشایندی در حوزه فعالیت های بین المللی باشد. وی افزود: مدیرانی که در فعالیت های فرهنگی دولت تدبیر و امید حضور دارند صاحب ماموریت ویژه ای هستند که ماندگارترین آن درک متقابل و دوستی با ملت هاست که در فضای موجود این هنر است که می تواند به عنوان عنصری قابل فهم برای ملت ها بیانگر بُعدی دیگر از آداب فرهنگی کشورها باشد.

وی ادامه داد: در راس تمامی فعالیت های فرهنگی، این هنر موسیقی است که می تواند بهترین ابزار برای ارتباطات فرهنگی دولت ها باشد و اتفاقی که فردا در کنسرت مشترگ گروه ایرانی و ایتالیایی در تالار وحدت تهران و چند روز بعد در راونا ایتالیا انجام می پذیرد حاصل یک فعالیت ۹ ماه است که با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا انجام گرفته و امروز به نتیجه مطلوبی رسیده که با عنوان «جاده های دوستی» به مخاطبان ایرانی و ایتالیایی عرضه می شود. این پروژه ابتکار آقای ریکاردو موتی است که طی سال های گذشته در هر کشوری با گروه های مختلف موسیقایی برنامه اجرا می کرد. مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی گفت: خوشبختانه طی مذاکره ای که با رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا انجام شد به این نتیجه رسیدیم که با تمام سختی ها اجراهای مشترکی را ابتدا در ایران و اول هفته آینده در شهر راونا کشور ایتالیا برگزار کنیم. به هر حال آقای موتی اکنون در جایگاه ویژه ای قرار گرفته و خیلی ها منتظر بودند که بعد از ۱۹ کشور قبلی کشور آنها میزبان چنین پروژه ای باشد و ما خوشحالیم که به عنوان ایرانی که نمره بیست را به نمره ۱۹ ترجیح می دهد بیستمین میزبان پروژه «جاده های دوستی» باشیم. خوشبختانه با تمهیدات و برنامه ریزی هایی که صورت گرفته این حرکت با استقبال بسیار قابل توجه رسانه های ایرانی و حتی ایتالیایی رو به رو شده به طوری که بنا بر این است اجرای کشور ایتالیا از طریق یکی از شبکه های ملی این کشور به صورت زنده پخش شود.

ریکاردو موتی در ابتدای این نشست با ابراز خوشحالی برای حضورش در ایران گفت: «ایتالیا کشوری است با قدمت تاریخی و ایران هم همین طور و لازم است که این دو کشور با تمدن‌هایی قدیمی، تعامل بیشتری در زمینه فرهنگ و هنر با یکدیگر داشته باشند. موسیقی نه مرز می‌شناسد، نه ملیت، نه قومیت و راهی است برای تعامل فرهنگی و تنها از طریق زبان فرهنگ است که می‌توان به صلح و آرامش رسید.» ریکاردو موتی در مورد اجرای این کنسرت در ایران و ایتالیا هم گفت: «بسیار خوشحالم که نه فقط شهروندان تهرانی که شهروندان ایتالیا هم شاهد این اجرا خواهند بود.» او در مورد آن‌چه در طول تمرین با ارکستر سمفونیک تهران دستگیرش شده است، توضیح داد: «در برخورد اولی که با نوازندگان شما داشتم متوجه شدم شهرداد روحانی بسیار خوب با بچه‌ها کار کرده است به نحوی که شناخت خوبی از موسیقی کلاسیک دارند.» موتی در مورد شناختش از موسیقی ایران هم گفت: «باید به عدم شناختم از موسیقی ایرانی اعتراف کنم. تخصص من موسیقی کلاسیک است و شناختی نسبت به موسیقی ایرانی با سابقه طولانی‌اش ندارم.» این رهبر ارکستر ایتالیایی، درباره ادعای علی رهبری، رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران مبنی بر‌این‎که با ریکاردو موتی چندبار همکاری داشته است، گفت: «همکاری با این رهبر ارکستر ایرانی را به خاطر نمی‌آورم و این را به حساب ضعف حافظه‌ام بگذارید. اگر عکس‌شان را ببینم به خاطر خواهم آورد اما با اسم نه.»

او در مورد رپرتواری که در این اجرای مشترک روی صحنه خواهد رفت هم توضیح داد: «انتخاب ما آثار جوزپه وردی بزرگترین موسیقی‌دان ایتالیایی است؛ چون او روح و جان ایتالیا را به جهان معرفی کرد. وقتی وردی مُرد، یکی از شاعران ما اشاره کرد که وردی در آثارش هم عشق را به دنیا نشان می‌داد و هم درد را.» یکی از فعالیت‌‌های کلیدی موتی که با همکاری فستیوال راونا انجام می‌شود، پروژه «جاده‌های دوستی» است که شامل اجرا در شهرهای مختلفی نظیر بیروت، مسکو، ایروان، استانبول، نیویورک، قاهره، تونس، نایروبی و ... بوده.

موتی در مورد این که چرا برای این اجرای مشترک که در ایتالیا هم روی صحنه خواهد رفت از آثار آهنگسازان کلاسیک ایرانی استفاده نشده است، توضیح داد: «من می‌توانم به ایرانی‌ها یاد بدهم که چطور موسیقی وردی را بزنند ولی نمی‌توانم به ایتالیایی‌ها یاد بدهم که چطور آهنگ آهنگسازان ایرانی را بزنند. ما فقط این برنامه را در ایران اجرا نکرده‌ایم و پیش از این به شهرهای دیگری از جهان هم رفته‌ایم. این دست دوستی ایتالیاست که با اجرای آثار کلاسیک این کشور به سوی دیگر کشورها دراز می‌شود و شاید ایران هم روزی بتواند با اجرای آثارش در کشورهای مختلف دست دوستی‌اش را به سمت جهان دراز کند.» نوازندگان این کنسرت مشترک طی دو روز روی صحنه می‌روند؛

برنامه اول پنجشنبه ۱۵ تیر از ساعت ۱۹ در تالار وحدت اجرا می‌شود و کنسرت دوم، شنبه ۱۷ تیر در شهر راونا اجرا خواهد شد.

عکس ها: خبرگزاری مهر
 
منبع: 
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1396 - 11:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جاده های دوستی ایران و ایتالیا در موسیقی | موسیقی ما