برنامه یاد بعضی نفرات
 
هزارصدا با داوری میلاد کیایی، عبدالجبار کاکایی و محمد معتمدی برگزار شد
از درخشش گروهی از آباده و ابرکوه تا اجرای ردیف‌دان پیشکسوت
موسیقی ما - عصر چهارشنبه اول شهریور، یکی دیگر از برنامه‌های بخش سنتی هزارصدا در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 
تیتراژ ابتدا نشان می‌داد که این برنامه یک برنامه‌ی ویژه است: عکسی از استاد حسین علیزاده که کنارش نوشته شده بود «با یادی از زنده‌یاد داریوش زرگری، این برنامه تقدیم می‌شود به استاد حسین علیزاده، زادروز: اول شهریور». یعنی این برنامه مصادف شده بود با روز تولد یکی از بزرگان تاریخ موسیقی ایران و البته تولد دو بزرگ دیگر موسیق ایران؛ مهدی آذرسینا و زنده‌یاد حسین یوسف‌زمانی. این‌ها را مجری برنامه گفت، وقتی که تیتراژی پخش شد که در آن، اجرای بحرطویل استاد علیزاده با تنبک‌نوازی داریوش زرگری نشان داده می‌شد و تصاویر و فیلم‌هایی از برنامه‌های قبلی هزارصدا نیز به نمای درآمد.
 
قبل از تیتراژ، مجری شعر «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» مهدی اخوان ثالث را به مناسبت چهارم شهریور، سالروز درگذشت ایشان خواند. سپس برای یکی از برنامه‌های جنبی هزارصدا، گروه موسیقی خالقی به سرپرستی گلنوش صالحی به روی صحنه دعوت شدند. گروهی سیزده نفره که متشکل از هنرآموزان نوجوان آموزشگاه موسیقی پارس به مدیریت ناصر نظر بودند. آنها ابتدا رنگ درویش‌خان و بعد از یکی دو تکنوازی خیلی کوتاه، آهنگ زیبا و محبوب «رزم مشترک» زنده‌یاد پرویز مشکاتیان را اجرا کردند. این ویژه برنامه هم به مناسبت 29 شهریور، سالروز پرواز این بزرگمرد موسیقی ایران طراحی شده بود.
 
پس از آن گروه صفیر به عنوان برنده برنامه قبل هزارصدا به روی صحنه دعوت شدند و برنامه‌ای منسجم و شنیدنی اجرا کردند. فرامرز خسروی (نوازنده تار و آهنگساز)، علیرضا مینویی (سنتور)، کیاوش نادرشاهی (بم تار)، محمدامین سیف (کمانچه)، محمود جعفری (تنبک)، ‌مهدی اصغرپور (آواز) اعضای گروه صفیر بودند.
 
سپس کارشناسان روی صحنه دعوت شدند. بنا بر اعلام مجری برنامه، کسالتی برای کامبیز روشن‌روان به وجود آمده بود که نتوانست در برنامه حضور پیدا کند و بنابراین، نصیری از میلاد کیایی که به عنوان مهمان در برنامه حاضر بود درخواست کرد به عنوان داور بخش آهنگسازی حضور پیدا کند. به این ترتیب عبدالجبار کاکایی، محمدمعتمدی و میلاد کیایی داوری برنامه را بر عهده گرفتند.
 
پس از سخنان اولیه کارشناسان، گروه « فراق» به عنوان اولین گروه برای اجرا در بخش مسابقه روی صحنه آمد. شریف میرشریفی (سنتور)، کیانوش پور حسین (تنبک)، رضا کریمی (کمانچه)، محمدعلی الهی پویا (تار)، و حسین خوشنویس (آواز) اعضای این گروه بودند.
 
خواننده این گروه در بخش آواز شعری با این مطلع را خواند: «در سینه عشق شاه چون بر گدا رود؟/ ای بغض در فراق محمل کجا رود؟/ اشکم امان نداد راهی کنم تو را/ بی روی ماه یار دل در عزا رود». به عقیده عبدالجبار کاکایی، میرشریفی مدگردانی‌های خوبی داشت اما ضعف مفرط شعر باعث شد که آوازش شنیده نشود. کاکایی این غزل را شایسته این ندانست که روی آن، این آواز خوانده شود. مخصوصاً که شعری که در بخش  تصنیف مورد استفاده قرار گرفت یکی از زیباترین غزل‌های سعدی و کل ادبیات فارسی بود: «هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم/ نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم» کارشناسان دیگر برنامه هم این نکته را بیان کردند، هرچند کار گروهی و کوک خواننده را نسبتاً قابل قبول دانستند.
 
پس از این اجرا، از اولین ملودیکایی که کوک ایرانی شده رونمایی شد. این ملودیکا را «علی دوللو» نوازنده پیانو، دف و ویولن ساخته است. در این بخش دکتر «میثم خاتمی‌نیا» دکترای ادبیات و استاد دانشگاه تهران و نوازنده نابینای پیانو در مورد این ملودیکا توضیح داد و به عنوان نمونه با این ملودیکا قطعه «الهه ناز» را نواخت. سپس فاضل جمشیدی هم به دوللو بابت این ابداع تبریک گفت. علی دوللو خلبان و نویسنده بیش از ده عنوان کتاب است و آرشیوی صوتی تصویری از تاریخ موسیقی ایرانی را هم در اختیار دارد.
 
پس از این بخش، فیلم کوتاهی از اپرای خیام پخش شد که در این فیلم بهروز غریب‌پور در مورد آن توضیحاتی می‌داد و بخشی از آواز محمد معتمدی که خواننده نقش خیام در این اپرا بود نیز پخش شد. پس از پخش این فیلم، محمد معتمدی که علاوه بر نقش خیام، نقش‌های حافظ، سعدی و مولوی را هم در اپراهای دیگر غریب‌پور خوانده، به درخواست و پرسش آرش نصیری، درباره آوازخوانی در اپرا و تجربه همکاری در این پروژه‌ها سخن گفت.
 
پس از این میان‌برنامه‌ها، گروه «چکاد» برای اجرا دعوت شد که اعضای آن از شهرستان‌های آباده و ابرکوه بودند و اجرای درخشانی به نمایش گذاشتند. این گروه که نهم و دهم همین ماه در ابرکوه کنسرت دارد، بخشی از رپرتوار کنسرتش را در این برنامه اجرا کرد که مورد تشویق و تحسین کارشناسان و تماشاگران قرار گرفت. محمد محسنی (سرپرست و نوازنده عود)، جابر برزگر (آواز)،  حسین صالحی (سنتور)، محمدرضا لطفی (نی)، محمد گلشاییان (تار)، علی کریمی (تمبک) و رضا صبوری (بم تار) اعضای این گروه بودند.
 
«جابر برزگر» خواننده خوش‌صدای این گروه در بخش آواز شعر «من از تو روی نپیچم گرم بیازاری/ که خوش بود ز عزیزان تحمل خواری» سعدی را اجرا کرد و تصنیف این گروه هم روی این شعر استاد ابتهاج ساخته شده بود: «ای عاشقان پیمانه‌ها پر خون کنید/ وز خون دل چون لاله‌ها رخساره‌ها گلگون کنید»
 
پس از این اجرا استاد محمدرئوف قنبری و رضا مهدوی به روی صحنه دعوت شدند تا به عنوان میهمان برنامه برای حضار ساز و آواز کنند. آنها پیش از این و در برنامه بزرگداشت استاد زنده‌یاد رجبعلی امیری فلاح هم همکاری و اجرا داشتند و در این روز هم، یک اجرای اصیل و دلنشین را تقدیم علاقمندان موسیقی جدی دستگاهی ایران کردند.
 
پس از این اجرا گروه‌ها و کارشناسان به روی صحنه دعوت شدند تا پس از سخنان اولیه محمد معتمدی، عبدالجبار کاکایی سخن بگوید و در نهایت گروه «چکاد» را به عنوان گروه برتر این برنامه معرفی کند.
 
فاضل جمشیدی، سیدعباس سجادی و مهران مهتدی از جمله میهمانان این برنامه بودند.
 
هزارصدا برنامه‌ای برای معرفی گروه‌ها و چهره‌های تازه موسیقی ایران است و در دو بخش سنتی (اولین چهارشنبه هر ماه) و پاپ (سومین پنجشنبه هر ماه) برگزار می‌شود.
 
بنا بر اعلام مدیر و مجری این برنامه «آرش نصیری»، برنامه بعدی هزارصدا در بخش پاپ است و از آنجایی که مصادف با چهارمین سال برگزاری و آغاز پنجمین سال هزارصدا است ، به صورت ویژه‌ای برگزار خواهد شد. زمان این برنامه هم ساعت 15 پنج شنبه بیست و سوم شهریور خواهد بود.
 
اجرای محمد رئوف قنبری و رضا مهدوی در هزارصدا
دانلود
اجرای گروه چکاد در هزارصدا
دانلود
تیتراژ هزارصدای سنتی 1 شهریور 1396
دانلود
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهریور 1396 - 17:35

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از درخشش گروهی از آباده و ابرکوه تا اجرای ردیف‌دان پیشکسوت | موسیقی ما