برنامه یاد بعضی نفرات
 
با حضور معاون هنری ارشاد و مدیر کل دفتر موسیقی از استاد پیشکسوت موسیقی مقامی تجلیل شد
عثمان محمدپرست: برای خدا ساز زدم
موسیقی ما- اولین هفته موسیقی خراسان با تجلیل از مقام هنری استاد «عثمان محمدپرست» -نوازنده‌ی پیشکسوت موسیقی مقامی- در‌حالی برگزار شد که این استادِ برجسته که دینِ بزرگی به گردن موسیقی نواحی ایران دارد و بخشِ مهمی از شناسنامه‌ و هویتِ فرهنگی ایران است؛ در این سال‌ها چنان مورد بی‌مهری قرار گرفته که از این اتفاق هیجان‌‌زده بود و گفت: « اینکه یک فرد تهرانی به مرز افغانستان بیاید تا هنر آن منطقه را به تهران بیاورد قابل تقدیر است.» او اما حرف‌های دیگری هم زد؛ اینکه برخلاف آنچه برخی می‌گویند که موسیقی حرام است؛ اما او همیشه برای خدا ساز زده است و از همین طریق 920 مدرسه ساخته است.

او در این سال‌ها مهر زیاد دیده است از مردمانِ منظقه‌ی خودش و نامهربانی هم و در این میان تنها «موسیقی» است که دغدغه‌اش است و می‌گوید: «در همین موسیقی شعرهایی از حافظ، سعدی خوانده می‌شود، شعرهایی درباره پیامبر و امیرالمونین که با موسیقی است که جلا می‌گیرد. من موسیقی را برای دلِ  خودم می‌زدم؛ اما توقع من خیلی بیشتر از این ها بود و از این بابت هم گله مند هستم چرا که اگر مورد حمایت بیشتر قرار می گرفتم قطعا به جایگاه‌های بالاتری می رسیدم.»‌ این استاد موسیقی نواحی در این سال‌ها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده است؛ برای همین هم هست که حالا آرزو می‌کند که جوانان هیچ وقت مورد کم لطفی قرار نگیرند و با حمایت مسئولان به پیشرفت های شگرفی دست پیدا کنند
.
در این مراسم «سید محمد مجتبی حسینی» -معاون هنری وزیر ارشاد- و «فرزاد طالبی» -مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد- هم حضور داشتند و «جلالیان» -رییس هیات مدیره باشگاه هواداران هنر ایران- با قدردانی از حضور محمدپرست در این برنامه بیان کرد: «متاسفانه در معرفی موسیقی نواحی کم کاری شده و جوانان ما بزرگان این موسیقی را نمی شناسند اما ما اطمینان داریم که در صورت معرفی درست این موسیقی و استادان فعال این عرصه، جوانان نیز از آن استقبال خوبی می‌کنند. ما به دلیل دغدغه شخصی خود و بدون هیچ حمایت از سوی ارگان های دولتی در حال انجام فعالیت هستیم و نگاهمان به هیچ وجه اقتصادی نبوده و به عشق برگزاری مراسمی این چنین با حضور استادانی چون استاد محمد پرست و مسئولان کشورمان قدم در این راه گذاشتیم.»

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که به تازگی این مسوؤلیت را پذیرفته است؛ در این مراسم صحبت‌های کوتاهی کرد: «ایران سرزمین بزرگ و پهناور ما در طول قرون و اعصار اهالی بسیاری را در خود پرورش داده است. موسیقی آیینی و نواحی ما نیز شناسنامه شنیداری ملت بزرگ ایران است که در طول تاریخ مانند یک دوی امدادی دست به دست هم داده و تا امروز خودش را رسانده است. ما هر بار این نغمه‌ها را می شنویم، حس می‌کنیم که با پدیده تازه‌ای روبرو هستیم. استاد محمد پرست ۴۷ سال قبل برای نخستین بار موسیقی نواحی را در تهران اجرا کرد و بعد از آن ما بارها اجرای آن موسیقی را توسط ارکستر های بزرگ نوازندگان و گروه های خرد و کلان شنیدیم و هربار مواجه با این نغمه آسمانی نکته تازه ای را به شنونده خودش مغان داد. این موسیقی از فرهنگ و تاریخ ما آمده و شناسنامه شنیداری ماست. امیدوارم جوان های این سرزمین همچنان جوان بخت و روشن ضمیر به حفظ آداب و آثار نیاکان فرزانه ما کمر همت ببندند.»

 اهدای یک تندیس از سوی سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی ارشاد و عوامل اجرایی هفته موسیقی خراسان به محمدپرست، اجرای موسیقی نواحی توسط گروه «ژنده پیل» و پخش یک کلیپ از بخش های دیگر این مراسم بود.
 هفته موسیقی خراسان از ۱۴ تا ۱۸ اسفند ماه به همت موسسه فرهنگی - هنری هواداران هنر ایرانیان و با حضور ۵ گروه موسیقی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
تاریخ انتشار : شنبه 19 اسفند 1396 - 12:39

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود عثمان محمدپرست: برای خدا ساز زدم | موسیقی ما