برنامه یاد بعضی نفرات
 
هشتم آذر با سخن‌رانی اسماعیل تهرانی، محمدجلیل عندلیبی و ساسان فاطمی برگزار می‌شود
آیین سپاس از «مجید کیانی» در فرهنگ‌سرای ارسباران
موسیقی ما - آئین سپاس  «مجید کیانی» نوازنده، مدرس سنتور و پژوهشگر موسیقی ایرانی با حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

این آیین با سخنرانی اسماعیل تهرانی نوازنده و آهنگساز، محمد جلیلی‌ عندلیبی نوازنده و آهنگساز، ساسان فاطمی مدرس و پژوهشگر موسیقی و امیرحامد حسینی پژوهشگر فرهنگی به دبیری شاهرخ سرلک با همکاری انتشارات و موسیقی عارف برگزار می‌شود.

مهدی اصغرپور آوازخوان با همراهی مهدی رستم مظاهری از گروه راویان سنتور با تک نوازی سنتور و گروه موسیقی کوچه باغ به سرپرستی شاهرخ سرلک نوازنده و آهنگساز، داریوش قانع نوازنده نی، مرتضی فتحی نوازنده کمانچه، مه‌گل سارات صحفی نوازنده کمانچه آلتو، فرنوش تدین نوازنده عود، امیرحسین وفایی نوازنده تار، محمدرضا میرحسینی نوازنده تمبک، یاسر مدیرروستا نوازنده بم تار به اجرای موسیقی می‌پردازند.

رونمایی از تمبر یادبود استاد مجید کیانی به پاس سال‌ها خدمات ارزنده این هنرمند برجسته عرصه موسیقی بخش پایانی برنامه است.

مجید کیانی نوازنده، مدرس سنتور و پژوهشگر موسیقی متولد ۱۳۲۰ در تهران، ردیف سنتور ابوالحسن صبا و قطعات علینقی وزیری و روح‌الله خالقی را به مدت چهارسال در هنرستان آزاد موسیقی ملی فراگرفت.

او سپس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران قسمتی از ردیف میرزا عبدالله را نزد داریوش صفوت و نورعلی خان برومند آموخت و برای مدت چهار سال دیگر نزد برومند بقیه ردیف میرزاعبدالله و شیوه سنتورنوازی حبیب سماعی را فراگرفت.

کیانی پس از آن مدت ۲ سال نزد عبدالله دوامی برای آموختن ردیف آوازی و چگونگی اجرای موسیقی ایرانی تحصیل کرد. سپس مدت سه سال در دانشگاه سوربن پاریس نزد تران وانکه و ادیت وبر در رشته اتنوموزیکولوژی تحصیل کرد.

این نوازنده سنتور، ردیف‌دان و مدرس موسیقی سال ۱۳۵۸ در حالی که از سوی دولت فرانسه اقامت و بورس تحصیلی دریافت کرده بود، همراه با اعضای خانواده‌اش به ایران بازگشت و تاکنون در ایران مانده ‌است.
 
تدریس موسیقی ردیف در موسسه فرهنگی هنری سروستاه از سال ۱۳۷۲ تاکنون، تدریس موسیقی ردیف در مکتب خانه میرزا عبدالله مدیریت گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹، تدریس درس ردیف موسیقی ایران در دانشگاه تهران به مدت ۲۳ سال، مدیریت مرکز حفظ و پژوهش موسیقی ایران، رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر، عضو شورای عالی یونسکو در ایران از فعالیت‌های اجرایی کیانی است.
 
همچنین همنوازی کیانی با محمدرضا لطفی و داریوش فرهنگ‌فر و نیز آلبوم ترجیع‌بند با آواز رامبد صدیف از آثار این هنرمند است که اثر اخیر از جمله آثار ماندگار در تاریخ موسیقی آوازی و بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی ایران به شمار می‌رود.
 
علاقه‌مندان برای حضور در آیین سپاس این استاد می‌توانند جمعه ۸ آذر ساعت ۱۸ به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 آذر 1398 - 13:37

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آیین سپاس از «مجید کیانی» در فرهنگ‌سرای ارسباران | موسیقی ما