برنامه یاد بعضی نفرات
 
جدیدترین اخبار پرواز خسرو آواز ایران را از این صفحه دنبال کنید
پوشش ویژه اخبار و واکنش ها به درگذشت استاد محمدرضا شجریان
موسیقی ما به دنبال اعلام خبر درگذشت استاد «محمدرضا شجریان» جمعی از چهره‌های سرشناس عرصه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی و هنری نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. در این صفحه که به پوشش ویژه اخبار درگذشت استاد محمدرضا شجریان اختصاص دارد آخرین اخبار و واکنش‌ها نسبت به خبر پرواز خسرو آواز ایران را منتشر خواهیم کرد.
  • اخبار پیرامون درگذشت و مراسم تدفین استاد محمدرضا شجریان:
 
17:00 - استاد «محمدرضا شجریان»، موسیقی‌دان و آوازخوان برجسته‌ی موسیقی ایران، عصر امروز (جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۹) در ۸۰ سالگی درگذشت. پس از انتشار شایعات گوناگون در روزهای اخیر، در نهایت لحظاتی پیش «همایون شجریان» این خبر را تأیید کرد. او در صفحه‌ی رسمی‌اش نوشت: «خاک پای مردم ایران به دیدار معشوق پرواز کرد.» در این صفحه بخوانید.
17:43 -  بنا به اعلام بیمارستان جم، پیکر استاد شجریان برای مراسم تطهیر و نماز به بهشت زهرا منتقل شد.
17:45 - دوستداران محمدرضا شجریان در مقابل بیمارستان جم تهران تجمع کرده‌اند.
17:49 -  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: درباره نحوه پیاده‌سازی مقدمات انتقال استاد شجریان به مشهد و تدفین ایشان در حال هماهنگی با تهران هستیم. اطلاعات دقیق را امشب اعلام خواهیم کرد.
18:00 – بنا به وصیت استاد محمدرضا شجریان، پیکر ایشان در آرامگاه فردوسی و در جوار قبر اخوان ثالث به خاک سپرده خواهد شد.
00:00 - هجدهم مهر - همایون شجریان در پست اینستاگرامی اعلام کرد که سحرگاهان فردا بر پیکر استاد محمدرضا شجریان نماز اقامه خواهد شد و سپس مراسم تدفین در آرامگاه فردوسی برگزار می شود. متن کامل پیام همایون شجریان را از این صفحه بخوانید.
01:00 - مسعود ریاضی، عضو شورای شهر مشهد، نسبت به برگزاری مراسم تدفین استاد محمدرضا شجریان ابراز نگرانی کرد. از این صفحه بخوانید.
06:00 - مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان با حضور همایون شجریان و جمعی از هنرمندان در بهش زهرا تهران برگزار شد.
09:00 - پیکر استاد محمدرضا شجریان به شهر توس رسید
13:30 - براساس اعلام مژگان شجریان و مقامات فرهنگی شهر مشهد، مراسم تدفین استاد محمدرضا شجریان صبح روز شنبه در آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد.
14:30 - دکتر «سیماسادات لاری» ، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، لحظاتی پیش در مصاحبه زنده با شبکه خبر پس از اعلام جدیدترین آمار مبتلایان و درگذشتگان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت استاد «محمدرضا شجریان» را تسلیت گفت. او در ادامه اعلام کرد:«با توجه به شرایط خاص بیماری و خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا از تمامی شاگردان و هنرمندان و دوستداران استاد محمدرضا شجریان درخواست می‌کنیم در مراسم تشییع و تدفین ایشان نهایت اهتمام و دقت را برای رعایت مسائل بهداشتی داشته باشند تا مشکلی برای هیچکدام از هموطنان پیش نیاید.»
 
  • پیام های تسلیت و واکنش ها نسبت به درگذشت استاد محمدرضا شجریان:

 کیهان کلهر: جان از تنِ آواز رفت. 

سهراب پورناظری: ایران یتیم شد.

علیرضا قربانی:  
«تو که نازنده بالا دلربایی
تو که بی سرمه چشمون سرمه سایی
تو که مشکین دو گیسو در قفایی
به مو گویی که سرگردون چرایی
استاد شجریان عزیز همیشه در قلب‌مان باقی خواهی ماند.»

لوریس چکناواریان: درگذشت افتخار موسیقی و آواز ایران استاد محمدرضا شجریان را به خانواده‌ی ایشان و همه‌ی مردم ایران تسلیت می‌گویم. روحش شاد و یادش گرامی

مژگان شجریان: صدای تاریخ، پناه مردم ایران‌زمین رفت.

آوا مشکاتیان شما مردم بزرگوار ایران چون ما، صاحب این عزایید.

تهمورس پورناظری:«هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق. از شمار دو چشم یک تن کم، وز شمار خرد هزاران بیش. شجریان دارایی همه مردمان این سرزمین است؛ چون رستم و دماوند. 

صبا علیزاده:مرغ سحر پرکشید. 

سینا سرلک: استادِ بزرگوارم محمّدرضا شجريان در مِهر به دنيا آمد ، سراسر مِهر بود و در مِهر پَر كشيد به سوىِ جاودانگى تسليت ميگم به خاندانِ محترمِ شجريان ، فرزندانِ عزيز و مهربانِ استاد و مردُمِ هـنردوستِ ايران زمين

امیر اثنی عشری: بدرود استاد

سامان احتشامی: به جهان تسليت ميگم... صداى جهان خاموش شد...براى دل ايران و مردمش متاسفم... استاد محمد رضا شجريان روحتان شاد... عظمت و توانائى موسيقى هم از بين ما رفت...حتما مثالتان نخواهد آمد. حالا حالاها مانده است كه بفهميم چه گوهرى را از دست داده ايم... متاسفم...فقط بايد فرياد زد.

روزبه بمانی: پدرم شما رو عاشقانه دوست داشت.میگفت موسیقی رو با صدای شما شناخته و آرزو میکرد روزی شعری از من رو با صدای شما بشنوه که قطعاً این حسرت همیشه با او خواهد ماند ولی من بعد از آهنگ ماندگار زبان آتش حس کردم کلامم رو با صدای شما شنیدم فکر میکنم در این آهنگ خیلی‌ها همین احساس منو داشتن. امشب درون بهشت خدا ربنا بخوان...

صدیق تعریف: درمهر آمد
 با مهر زیست       
و در مهر رفت                        
افسوس و دریغ بسیار بر مرگ استاد محمد رضا شجریان. نبودش با هیچ بودی جبران نمی شود، پیکار با مرگ را تدبیری نیست و چه چاره که هنر را باید در خاک طلب کرد که پر هنران در دل خاکند و ما را چاره ای نیست جز ایستادن به غرامت.
به روز واقعه تابوت ما ز سرو کنید
که می رویم به داغ بلند بالایی

حمید متبسم: نوای دل همه‌ی ما بودی/ صدای رزم مشترک ما شدی/ شمع محفل همه‌ی ما بودی/ درد مشترک ما شدی

سیامک آقایی:استاد رفت...

محمدعلی بهمنی: تسلیت به یکایک عاشقانش. هوزم شور‌و آوایی اگر دارم به‌شوق خواندن مرغ سحر دارم/ بخوان تنها صدا می‌ماند از ما/ فقط آوای ما می‌ماند از ما/ الفبای سکوتی خواندنی نیست/ سکوتِ واژه‌ها می‌ماند از ما

پوریا اخواص: بدرود استاد عزیز

عبدالجبار کاکایی: شعله فکن در قفس ای آه آتشین/ بدرود خسرو خوبان

عباس سجادی:سر به دامانِ کدام عقده‌گشا گریه کنیم.

هوشیار خیام: هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ آن لبخند و آن نگاه گواهی می‌دهند که او زنده است 

پاشا هنجنی: گیتی چو تو را دگر نخواهد دیدن / من در عجبم که بی تو آواز چه خواهد گفتن
 
سعید فرج‌پوری: تسلیت به میهنم ایران و مردمان دردمندش که تاثیر گذارترین و محبوب ترین هنرمند قرن معاصر خویش را از دست داد.

کیخسرو پورناظری: هو/ صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو‌تو فرزند بزاید. تن خاکی خواه نا خواه به مادر زمین بر می گردد اما کارنامه و میراث هنری و فرهنگی و مردمی که بر جای گذاشتید چون خورشید درخشانی است که امید و دلگرمی و روشنایی را در دل های ماتم زده ی مردم میهنت که از آن ها بودی و «خاک پای شان» روشن می دارد. با دریغ و درد کیخسرو

 
جلال‌الدین کزازی: خُنیا، به سوگ می‌نشیند ؛
آواز، با درد و دریغ دمساز، می موید؛
چنگ، درمانده و دلتنگ، گیسو می‌پریشد؛
تار، زار، می گرید؛
نی، جانگزای و جگرسوز، می نالد،
تنبک، دمادم، از غم بر سر می کوبد؛
چرا؟
زیرا بزرگمرد آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان؛ آن خرمّخوی‌ترین خنیایی، که یادش گرامی باد! به مینوی برین شتافته است تا از این پس بهشتیان را، با گلبانگِ پهلوی و مینُوی خویش، بیاَفْساید ( =افسون کند) و دل از آنان برباید و دری از هنرِ جانپرور، بر رویشان، بگشاید.
ای شگفتا شگفت:
 
چرا عمرِ طاووس و دراج کوته؟
چرا زاغ و کرکس زید در درازی؟


پرواز همای: ای که اهنگ وفا را/ای که سرِ عشق ما را ربنا را خوانده‌ای
ساز خاموشِ دلِ دلشدگانی ...
صدایت تا همیشه در صدای ماست ای ارزوی دست نیافتنی من حسرت در آغوش کشیدنت را با خود به گور خواهم برد ... ما نیز دیر یا زود می آییم آنجا اغوشت را به رویم باز کن
مرگ پایانِ زندگ انسان نیست
زندگی در دو راز خلاصه شده است
زندگانی که سال‌هاست مرده‌اند
مردگانی که سال‌هاست زنده‌اند

آزاد میرزاپور: گریه نمی‌دهد امان

نوید افقه: سیاوشانه هر آنچه را در باد خواندی تاریخ دوباره زمزمه می‌کند.

هانا کامکار: خانواده کامکار درگذشت استاد گران‌قدر محمدرضا شجریان را به خانواده و دوستداران ایشان صمیمانه تسلیت می گوید. استاد شجریان، علاوه بر مقام استادی در آواز ایران، نمونه بارز یک هنرمند مردمی بود. یادش همیشه در قلب دوستدارانش مانا خواهد بود.

حسام‌الدین سراج: چندان گريم كه كوچه‌ها گل گردد/ نى رويد وناله‌هاى زار آيد از او. استاد مهرو عشق و آوااز به آسمان دلخواهش پركشيد.
 
احمد علی شجریان: برادر عزیز و مهربانم به سفر جاودانگی رفت. پیام ایشان سپاس به مردمان آریایی و بزرگوار و غیور ایران زمین.

محمد معتمدی: استاد شجریان عزیز به شکوفه‌ها به باران برسان سلام ما را ... سفر به خیر... تسلیت به جامعه‌ی هنری و مردم ایران

کیوان ساکت: از شمار دو چشم یک تن کم، وز شمار خرد هزاران بیش
درگذشت استاد بزرگ آواز و موسیقی ایرانی، استاد محمدرضا شجریان را به همایون عزیز، خانواده ایشان و همه مردم ایران و جامعه ی هنری تسلیت می‌گویم.

علی قمصری: قاصدک ابرهای همه عالم شب و روز، در دلم می‌گریند. ایران ، خاموش شد....

همایون نصیری: زبان قاصر است. تسلیت به همه ایران. تسلیت به همه جهان.

وحید تاج: استاد عزیزم «محمدرضا شجریان نازنین به شکوفه‌ها به باران برسان سلام ما را.

حسین علیشاپور: از کاروان چه ماند جز آتشی به منزل؟ درگذشت استاد «محمدرضا شجریان» را تسلیت عرص می‌کنم. دل آن‌قد سوخته است که کلامی از آن برنمی‌آید.

تینا جامه‌گرمی: او نیست با خودش/ او رفته با صدایش

مهدیه محمدخانی: همین امروز صدایت زدم، پاسخ دادی که نازنین وقت رفتن است / امید دل و جانم رفت
 
نگار خارکن: پروازت به سلامت استاد/ دل همه‌ی ما تنگ است

آریا عظیمی‌نژاد:  کدام دانه فرو رفت در زمین و نرست ... کدام صدای ناب در جهان طنین افکند و ماندگار نشد ...همایون عزیز ... میدانم که خودت اینها را خوب میدانی ولی نبودن پدر را نه ! ... پدر که میرود گویی پشتمان خالی میشود و تکیه گاهمان ویران ... آن هم چنان پدری که چون تویی برای این آب و خاک به میراث گذاشته است .... روحشان غرق نور خداوند است بی شک ! مگر میشود کسی نام خدای خود را با آن صوت دلربا و ملکوتی صدا بزند و او به آن نظر نکند ؟!... خیر نمی شود چون خدایی که من میشناسم فراتر از مرزهای غلط و باورهای کج انسانی است که قوانین آن را کسی جز ما انسانهای ناچیز و پر از گره ننوشته است.
صبوری کار سختی است ولی چیزی که دل را آرام میکند باور مرگ به عنوان گذر از مرز بودن به دگرگونه بودن است. پس به دیدار روی دوست امیدوار باش و
همچنان دور از چشم بخیلان ، مرغ خوش الحان این باغ بی باغبان بمان.
من دوستدار همیشگی خودت و صدایت
 
سحر محمدی: بی‌متولی شدیم. رخ از ما برکشیدی و دامن از دست ما کشیدی؟ نبض ایران محمدرضا شجریان با مهر آمد و با مهر به دیار پیوست.


سالار عقیلی: رفتی و رفتن تو آتش نهاد بر دل. مرغ سحر، بزرگ مرد آواز و موسیقی و فرهنگ ایران ، یادت گرامی ... تسلیت به خانواده محترم استاد شجریان و مردم سرزمینم.

سینا سرلک: استادِ بزرگوارم محمّدرضا شجريان در مِهر به دنيا آمد ، سراسر مِهر بود و در مِهر پَر كشيد به سوىِ جاودانگى. تسليت ميگم به خاندانِ محترمِ شجريان ، فرزندانِ عزيز و مهربانِ استاد و مردُمِ هـنردوستِ ايران زمين.

امید حاجیلی: روح استاد شجریان عزیز و بزرگ در آرامش. خدا به خانواده محترم شجریان و تمامی عزیزان و دوستدارانشون صبر بده.

احسان خواجه امیری: در گذشت استاد محمد رضا شجریان بزرگ را خدمت خانواده محترمشون و تمام ملت ایران تسلیت میگویم
 
رضا یزدانی: تسلیت...
 
محمد اصفهانی: من از تو صبر ندارم که بی تو بنشینم، کسی دگر نتوانم که بر تو بگزینم. استاد، صدای بی نظیر شما با اشعار بی نظیری عجین شده که همواره در ما زندگی می کند. این مفارقت را تسلیت نمی گویم چون «شجریان» مدتهاست که در مقام حضور، متمکن است

 

سپیده خداوردی: صدای تو را همیشه دوست خواهیم داشت. تسلیت به همه ایران ......
صدای تو را دوست دارم‏
صدای تو از “آن” و از جاودان می سراید
صدای تو از لاله زاران که بر باد
صدای تو از نوبهاران که در یاد می آید.‏
صدای تو را، رنگ و بوی صدای تو را دوست دارم‏
 ‏ صدای تو‏ از آن سوی شور ‏
از پشت بیداد می آید،
و جان دل من،
دل و جانم از آن به فریاد می آید
صدای تو اندوه خیام را دارد
در آن دم که چون کهکشان، ابری از ماهتاب و ستاره‏
نوای غزلهای حافظ بر آن،‏
شاد خواران و اندهگزاران، ببارد، بشارد ‏‏صدای تو‏
اندوه شاد صدای تو را دوست دارم‏
مخالف سرای همایون و بیداد!‏
صدای تو در پرده ی دلکش شور زیباست و بر موج زاران دشتی ، ‏
و بر اوجساران ماهور‏ و در هر چه گوشه ست از هر چه پرده ست
حریر صدایت به تحریر، ‏چو بر صیقل برکه‌ها بازی نور زیباست
‏ صدای تو همبفتی از مخمل آب و از طعم آتش‏
صدای تو، چون روح آیینه ی بی خش و بی غش‏
جهان در صدای تو آبی ست‏
و زیر و بم هر چه از اصفهان در صدای تو آبی ست‏
و هر سنت از دیر گاهان و هر بدعت از ناگهان ‏
در صدای تو آبی ست‏
و نو می شود کهنه، وقتی که از پنجره ی حنجره تو‏ گذر می کند‏
و تالار پژواک را در دل و جان تو به صد چلچراغ از برافروختن
چو تالار آیینه، از چار سو شعله ور می کند‏
به هر گاهی از خوش ترین‌های بیگاه‏ ‏صدایت چو قالیچه ای نور ‏می آید
و زین آسمان ترشروی مرا می رباید، مرا می برد دور‏
سوی مخملستان ژرف پگاه آسمان نشابور‏
‏ صدای تو بیداد اندوه در شور شادی
صدای تو فریاد زنجیر و گلبانگ آزادی من‏ صدای تو آبادی من‏
صدای تو هیهای ویرانی من‏ صدای تو معنای ایرانی من‏ صدای تو…‏
‏ ای دوست!‏ ای من!‏ کجایی؟
که از ناکجاها می آیی و از آن مرا می ربایی
و من هیچ، من هیچ تر ‏من نه من
من منم، تا می آیی؟!‏ و سیم نسیم است
اینک که بندد میان تو تا من پل، ای دوست!‏
و موسیقی غربت من نثار صدایت ‏
که در انفجارش، من از اشک خونین
به روی صدایت فشانم گل
ای دوست….!‏
 
روزبه بمانی: پدرم شما رو عاشقانه دوست داشت.میگفت موسیقی رو با صدای شما شناخته و آرزو میکرد روزی شعری از من رو با صدای شما بشنوه که قطعاً این حسرت همیشه با او خواهد ماند ولی من بعد از آهنگ ماندگار زبان آتش حس کردم کلامم رو با صدای شما شنیدم فکر میکنم در این آهنگ خیلی‌ها همین احساس منو داشتن.
امشب درون بهشت خدا ربنا بخوان... بدرود استاد‌
 
فرزاد فرزین: سفر سلامت ماندگار
 
بابک صحرایی: مرگ حریف جاودانگی ات نیست. سفر بخیر...
 
محمدرضا گلزار: روحشون شاد...
 
بهنام بانی: استاد محمدرضا شجریان درگذشت. مرغ سحر ناله سر کن. تسلیت به همه،جامعه موسیقی،هنر و خانواده محترم استاد شجریان،روحش شاد و یادش جاودانه.
 
محسن یگانه: ماندگار در تاریخ تا ابد.
 
حجت اشرف زاده:  بی شك مردمان اعصار و قرون بعد بيشتر از ما از شما يادخواهند كرد و خواهند آموخت و شمارا خواهند شناخت و قدر خواهند دانست.
قامت مرگ بسيار كوتاه تر از قامت شماست.
رهايي تان مبارك استاد واقعي
 
حامد همایون: ساقی بيا ساقي بيا بيا ...
كه عشق صدا ميكند بلند ...
آسماني شدن ستاره درخشان هنر ايران به همه مردم ايران خصوصا خانواده محترم 

سینا جهان آبادی، نازلی بخشایش، مهیار طریحی، غلام‌رضا صادقی و حسین رضایی‌نیا نیز درگذشت این هنرمند را تسلیت گفتند. 
 


دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، در بخشی از پیام تسلیت خود نوشت:«استاد محمدرضا شجریان میراث ارزشمندی از خود به جا گذاشت.» متن کامل پیام رئیس جمهور به این شرح است:«استاد محمدرضا شجریان چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، میراث ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت. روحش شاد و یادش گرامی.»
 
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در بخشی از پیام تسلیتی که به مناسبت درگذشت استاد شجریان منتشر کرده بود نوشت:«درگذشت استاد محمدرضا شجریان ضایعه ملی است.» متن کامل پیام تسلیت معاون اول رئیس جمهور به این شرح است:« اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، هم در متن پیام خود اعلام کرد:« درگذشت هنرمند نامی و چهره شاخص فرهنگ ایران استاد محمدرضا شجریان، ضایعه‌ای ملی است. هر ایرانی و هر کس که در دور و نزدیک این سرزمین به ادب و زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دلبسته است حق دارد که سوگوار فقدان این چهره نام‌ٱور و سخت‌کوش باشد. نام او به یقین در ٱینده نیز همچنان خواهد درخشید چنانکه میراثی گرانقدر در گذشته و حال داشته است. این ضایعه سنگین را به خانواده، دوستان، شاگردان، اهالی فرهنگ و هنر و همه شهروندان ایرانی تسلیت می‌گویم و برای ٱن هنرمند برجسته از خداوند بزرگ ٱمرزش مسالت دارم.»
 
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:«شجریان از نمادهای هویت هنری این سرزمین است.» متن کامل پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این صفحه بخوانید.
 
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
«چندان که گفتم غم با طبیبان
درمان نکردند مسکین غریبان
 
یا رب امان ده تا باز بینند
چشم محبان، روی حبیبان
 
«مرغ سحر» پر کشید...»
 
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور: درگذشت هنرمند محبوب و استاد بی‌بدیل آواز ایران را به ملت شریف و هنردوست کشورمان تسلیت عرض می‌کنم. استاد محمدرضا شجریان از جایگاهی رفیع در سپهر هنر ایران‌زمین برخوردار بود و درگذشت ایشان، ضایعه‌ای جانکاه و غیرقابل جبران است. خاطره جمعی ایرانیان، مشحون از لحظات فراموش‌نشدنی و گرانقدری است که با نغمه‌های دلنشین آن مرحوم رقم خورده است. یاد شجریان در  قلب ایرانیان ماندنی است و نامش تا همیشه در تاریخ این سرزمین خواهد درخشید. از درگاه خداوند متعال برای ایشان آرزوی رحمت و غفران و برای خانواده گرامی‌شان، آرزوی صبر و تسلی خاطر می‌کنم.»

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سروده‌ای از خودش به همراه شعری از خیام را به استاد محمدرضا شجریان تقدیم کرد و پیام تسلیتی متفاوت را منتشر کرد. دکتر نمکی در این پیام نوشت:
 
«جامیست که عقل آفرین می زندش/ صد بوسه مهر بر جبین می زندش
این کوزه گر دهر چنین جام لطیف/ می سازد و باز بر زمین می زندش
 
در برگ ریز بی امان پاییز هزار دستان آوازمان از شاخسار شعر و موسیقی سرزمینمان به آسمان بیکران عشق پرید و رفت تا بی پروا در آستان جانان بر سفره افطار روزه داران ربّنا بخواند و در سحرگاهان با مرغ سحر ناله مستانه سر دهد.
 
رفت ولی در زیر این سقف ساده بسیار نقش و در این گنبد فیروزه ای رنگ، سالها و سالها صدای لطیف مخملیش گوش نواز مشتاقان موسیقی دلنواز این سرزمین خواهد بود.
 
واگویش آنچه از همخواری نازنینش با جانم آمیخته را می گذارم برای روزگاری که حالی خوش تر داشته باشم اما اکنون به این قناعت می کنم که استاد محمد رضا شجریان در عرصه فرهنگ و هنر این سرزمین تکرار ناشدنیست.
 
یکی از سروده هایی که سالها پیش در وصف صدای آسمانیش تقدیمش کردم باز هم نثار روح لطیف و بی بدیلش می کنم.
 
صدایت پرنیان یاسها
در خلوت مهتاب ایوانست
در این شبهای بغض آلود تنهایی
به بام خاطرم، لالایی آرام بارانست
صدایت، عطر شب بوهاست
نجوای پرستوهاست
به روی دامن صحرا
صدای ریزش اکلیل خورشید بهارانست
صدایت نرم
همچون رویش آرام گلهای بیابانست
صدایت گرم
چون شبهای وهم انگیز تابستان کاشانست»
 
علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور: چه ایران سرای امید باشد، چه آن دم که مرغ سحر ناله سر کند و چه آن لحظه‌ی ملکوتی که مؤمنان با او  رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا بگویند؛ نوای آسمانی شجریان، صدای مانای ایرانیان است. ایران تا همیشه با او زمزمه خواهد کرد...
 
سفارت کشور فرانسه در تهران:«محمدرضا شجریان واپسین آوازش را خواند. نغمه‌های خسرو آواز ایران تا ابد در یادمان خواهد ماند. سفارت فرانسه در ایران به خانواده، نزدیکان وی و تمامی ایرانیان از صمیم قلب تسلیت می‌گوید.»


مریلا زارعی: ستاره آسمان هنر ایران زمین ، استاد محمدرضا شجریان ازمیان ما رفت و آسمانی شد.
رفت تا باری دیگر قلب های مردمان این سرزمین کهن ، در فراق صوت این حنجره طلایی به سوگ بنشینند .
امروز ،چه بسیار مردان و زنان داغدار این رنج عظیم، در این روزگار تلخ ،  اشک های خود را برای بدرقه مردی از سلاله خوبان ، روانه کردند تا شاید خاک سرد پیکر این بزرگمرد را آرام و مهربان در آغوش گیرد.
روحشان قرین رحمت الهی
و نوای جاودانه و بی بدیل "ربنا" بدرقه پرواز با شکوهشان باشد.
تسلیت به همه مردم آزاده سرزمینم
تسلیت به همه عاشقان هنر و معرفت
تسلیت به خانواده محترم شجریان
که بی شک هیچ مرهمی برای التیام این زخم نخواهند داشت جز لطف پروردگار و صدای ماندگار استاد.
تنها صداست که می ماند.
 

حجت‌الله ایوبی - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-: سرانجام خسرو آواز قرن، شاهِ بی‌قرین، شد ز نظر غایب و خلقی پی‌اش غمین. سرانجام مرغ سحرِ بنشسته در بستر خاموش شد و فرهنگ ایران سیاهپوش.

 و بی‌گمان می‌ماند در جای‌جای ایران طنین صدای او. این‌جا تمام می‌شود واژه‌ها در وصف آن خسروی فرهنگ.
 
زبان حال اوست که: «ز خاک من اگر گندم برآید/ از آن گر نان پزی مستی فزاید//خمیر و نانبا دیوانه گردد/ تنورش بیت مستانه سراید//میا بی دف به گور من ای برادر/که در بزم خدا غمگین نشاید»
 
درگذشت اسطوره آواز ایران را به همه فارسی‌زبانان جهان و عاشقان فرهنگ و ادب ایرانی به‌ویژه خانواده گرامی‌اش تسلیت می‌گویم.»
 
 
علی ربیعی، سخنگوی دولت:«نماد هنر و استاد آواز دل شجریان از جهان خاکی رخت بر بست. او به راستی مردمی بود و از آن دسته آدمهایی است که در ضمیر جان و دل افراد یک جامعه جای دارند. فقدان این یار دل جامعه را به تمامی فارسی زبانان و دوستدارانش تسلیت می‌گویم.»

اصغر فرهادی: با تمام وجود غمگينم.محبوب قلب‌هاى ایرانیان جهان را ترک كرد. صدای آسمانی‌اش، نام نيك پر احترامش و آزادگى ستایش برانگیزش با وجود بدخواهی دشمنان حقیرش، در تاريخ اين سرزمين براى هميشه درخشان باقى خواهد ماند.
 
مهران مدیری:
«هرگز از مرگ نهراسیده‌ام
اگرچه دستانش از ابتذال، شکننده‌تر بود.
هراسِ من ــ باری ــ همه از مردن در سرزمینی‌ست
که مزدِ گورکن،
از آزادیِ آدمی
افزون باشد ..»

خانه سینما: خانه سینما درگذشت استاد آواز ایران زنده یاد محمدرضا شجریان را به خانواده محترم ایشان، جامعه موسیقی کشور و اعضای محترم جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت عرض می کند.»


بنیاد فرهنگی- هنری رودکی: در حافظه سرشار از موسیقی تالار وحدت، صدای جاودان استاد محمدرضا شجریان، طنینی همیشگی دارد. او ستاره ممتاز آسمان موسیقی سنتی ایران بود و نام و یادش بر تارک هنر این مرز و بوم تا همیشه خواهد درخشید. بنیاد فرهنگی هنری رودکی ضایعه درگذشت استاد شجریان را به جامعه هنری، شاگردان، علاقه مندان و خانواده گرامی ایشان، خصوصا آقای همایون شجریان، تسلیت می گوید؛ از درگاه خداوند متعال برای استاد رحمت و غفران الهی و برای خانواده گرانقدرشان، صبر و تندرستی مسألت داریم.


سیدمحمد طباطبائی حسینی (مدیرعامل پیشکسوتان هنر): اگرچه دیدار استاد شجریان با معبود را نیازی به تسلیت‌گویی نیست اما این چند خط بماند برای ثبت در تاریخ. محمدرضا شجریان مردنی نیست؛ او از حصار تن رهید و همان طور که فرزندش نوشت به دیدار معشوق شتافت. شجریان صدای ماندگار ایران است و از این منظر برای مردم یگانه شد. او را با مرگ میانه‌ای نیست. او در طول زندگی همواره تلاش کرد آزاده باشد و چه خوش که در اربعین معلم و رهبر آزادگان "ارجعی الی ربک" را پاسخ داد. اینجانب ضمن آرزوی صبر برای علاقه‌مندان و خانواده بزرگوار ایشان و نیز عرض تسلیت به هنرمندان پیشکسوت برای استاد محمدرضا شجریان آمرزش الهی خواستارم.


میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری: «بازگشت همه به سوی اوست استاد محمدرضا شجریان، پس از تحمل طولانی‌مدت رنج بیماری، از میان ما رفت. این هنرمند ممتاز و جریان‌ساز، بخشی از حافظه مردم این سرزمین است و آوازهایش حال چندین نسل از مردم ما را جلا داده است. بی‌شک در عالم حقیقت، هنر و هنرمند دیر می‌پاید و زوال نمی‌پذیرد. آنچه مردنی‌ست نگاه‌های دنیایی‌ست که بویی از هنر و دقایق عالم ملکوت نبرده‌اند. این فقدان را به همه اهالی هنر و بخصوص اهالی موسیقی تسلیت می‌گویم و برای آن استاد فرهیخته که در اربعین حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام از میان ما رفت آمرزش الهی و همجواری با خوبان ملکوت را از خداوند مهربان خواستارم.»

علی دایی، پیشکسوت و مربی فوتبال: استاد شجريان تا ابد صدايش ماندگار است او متعهدانه و شكيب و با تأمل فرهنگ ناب ايرانى را در قامت موسيقى به خارج از مرزهاى ايران كشيد اين واقعه دردناك را به همايون عزيز وخانواده محترم استاد وعموم مردم ايران تسليت عرض مى نمايم.


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه:

«بسم الله الرحمن الرحیم

از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگاری که در این گنبد دوار بماند

با کمال تاسف و تاثر‌ مطلع شدم اسطوره بزرگ هنر، موسیقی و آواز ایران زمین و سفیر پر افتخار پارسی گویان جهان، استاد محمد رضا شجریان در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، رخت انا الیه راجعون بر تن کرد، تن خاکی را به خاکیان و جان و دل را به افلاکیان سپرد‌ و از میان ما پرکشید.

برای آنانی که سالها با صدای روحانی این‌ شجره هنر ناب افطار کردند، عمری میهمان مناجات او در سحرگاهان بودند، و همراه همیشگی نغمه های دل انگیزش در خلوت و جلوت، بزم‌ و رزم و ضیافت و سیاحت بودند، محمدرضا شجریان یک نام همواره مانا است.

ضمن عرض تسلیت این مصیبت به همسر، فرزندان و خانواده این هنرمند فقید بویژه جناب همایون شجریان و همچنین دوستداران‌ و علاقمندان ایشان و نیز جامعه هنر و موسیقی، از خداوند رحمان و رحیم مسالت دارم که او را مشمول رحمت خاصه خود و میهمان ضیافت داوودی و نغمه خوانی فردوسیان در سرای باقی بگرداند.

پروردگارا او را رهین الطاف و برکات بی پایان خود بدار.
آمین یا رب العالمین.»


 
رضا عطاران: شجریان عزیز زنده است...
 

 
سفارت جمهوری آذربایجان در تهران: درگذشت ترنم ماندگار ایران موجب تأثر و تأسف عمیق گردید. سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فقدان غم انگیز استاد محمدرضا شجریان را به خانواده محترم، بویژه یادگار دلبندشان همایون شجریان و تمامی ایرانیان هنر دوست تسلیت می‌گوید.
 
نیچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان،: تنها صداست که می‌ماند ... با نهایت اندوه، درگذشت خسرو آواز ایران زمین و اسطوره تکرار ناشدنی موسیقی را به خانواده محترم شجریان، جامعه هنری و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.
 
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در ایران: از خبر درگذشت استاد بزرگ آواز ایران محمدرضا شجریان به شدت متأثر شدیم. از طرف خانواده سازمان ملل متحد در ایران به خانواده شجریان و تمامی طرفداران ایشان در ایران و سراسر جهان تسلیت می گوییم. روحشان قرین آرامش.
 
علی لاریجانی: در گذشت هنرمند بلندآوازه و صاحب سبک کشورمان، استاد شجریان را به ملت عزیز، بخصوص هنرمندان فرهیخته و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. صدای آشنای او از میراث اسلامی، ایرانی در دل‌ها آرام گرفته و به یادگار می‌ماند. یادش گرامی باد. از خداوند رحیم می‌خواهم که این سفرکرده گرامی را به نیکی بپذیرد و مورد غفران خویش قرار دهد.


 
 
این صفحه به روزرسانی می شود...


 
 
 
 
 
 
 
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1399 - 14:27

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پوشش ویژه اخبار و واکنش ها به درگذشت استاد محمدرضا شجریان | موسیقی ما