برنامه یاد بعضی نفرات
 
«رضا کوهستانی» در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفت
پیرِ چنگی عرصه‌ی دوتارنوازی درگذشت
موسیقی ما- «رضا کوهستانی» بخشی و هنرمند ممتاز عرصه موسیقی مقامی شمال خراسان و پیشکسوت موسیقی مقامی در سنِ 84 سالگی درگذشت.

«رضا کوهستانی» متولد سال ۱۳۱۵ در روستای «کوران ترکیه» از توابع قوچان آن روز و شهرستان فاروج امروزی، از هنرمندان سرشناس موسیقی کرمانجی شمال خراسان بود که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را به فعالیت در عرصه موسیقی مقامی مشغول بود. او به تدریج با فعالیت در این رشته به یکی از استادان بنام موسیقی شمال خراسان تبدیل شد که شاگردان بسیاری این هنر را در مکتب او آموختند.

 در همین راستا «حسین فرخنده» -رییس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی- در پیامی آورده است:

«انالله و انا الیه راجعون
موسیقی مقامی خراسان شمالی، یکی از پیران چنگی خود را در عرصه دوتارنوازی از دست داد، استاد «رضا کوهستانی» عمری را وقف اجرای مقامات اصیل و صیانت از آن کرد و در انتقال آن اهتمام ورزید. او که آوا و نوای دلنشینش، انتشار روشنی و لطافت بود.
فقدان این هنرمند گرانقدر را به جامعه هنری بخصوص هنرمندان شهرستان فاروج و خاندان محترم شان، تسلیت می‌گویم و صبر و اجر ایشان را از درگاه خداوند متعال، آرزو می کنم. روحش شاد و قرین رحمت حق باد.»‌

هم اکنون شمار کمی از بخشی های خراسان شمالی هنوز دوتار در دست می نوازند و این افراد که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی رسد در شهرستان های شیروان، اسفراین، رازو جرگلان و بجنورد فعالیت دارند.

موسیقی بخشی های شمال خراسان شامل خراسان شمالی و بخشی از خراسان رضوی، سال ۸۹ در اجلاس بین الدول مجمع یونسکو به عنوان میراث معنوی جهانی به ثبت رسید.
 
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1399 - 12:59

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پیرِ چنگی عرصه‌ی دوتارنوازی درگذشت | موسیقی ما