برنامه یاد بعضی نفرات
 
در شرایط کرونایی و فشارِ اقتصادی، فعالان موسیقی هر روز با مشکلی جدید مواجه‌اند
آموزشگاه‌های موسیقی زیرِ تیغِ مالیات
موسیقی ما- چند روزِ قبل، «محمد معتمدی» - خواننده‌ی شناخته‌شده‌ی موسیقی ایران- خبر داد که به دلیلِ عدم پرداختِ مالیاتِ آموزشگاه موسیقی‌اش (آبی‌رود) حسابِ بانکی‌اش توقیف شده است.

این خواننده‌ی موسیقی ایران ادعا کرد که حقوق مدرسان آموزشگاهش را از حساب مذکور پرداخت می‌کرده است. همین اتفاق سبب شد تا متنی گلایه‌آمیز از سوی این خواننده در اینستاگرامش منتشر شود و بگوید در حالی که بابک زنجانی و افرادی نظیرِ او با بدهی‌های نجومی، هنوز به مرحله‌ی توقیفِ اموال نرسیده‌اند، حکمِ توقیفِ اموال او صادر شده است. او در عین حال بیان کرده است که نمی‌دانم بابت کدام درآمد ولی عنوانش هست بدهی مالیاتی: «همه فعالان عرصه موسیقی می‌دانند که بنده یک هزارم بسیاری از دوستان همکار هم در این مملکت فعالیت و درآمد نداشته‌ام. در این دو سال اخیر هم که تعداد کنسرت‌های ما صفر بوده. گمان نمی‌کنم هیچ‌کدام از آن دوستان چه در مقام تهیه‌کننده و چه در مقام هنرمند تا کنون گذرشان هم به اداره مالیات خورده باشد، چه رسد به اینکه حکم توقیف اموال گرفته باشند.  حالا ببینید من چه بخور بخوری راه انداخته بودم که دولت و اداره مالیات و نظام بانکی همزمان و طی یک عملیات ضربتیِ مبارزه با فساد، این ابر بدهکار بانکی و مالیاتی را قبل از خروج از کشور ضربه فنی کردند. البته این هم اموال شخصی من محسوب نمی‌شد و حساب پرداخت حقوق معلمان آموزشگاه «آبی رود» بود. چقدر حساب‌های بانکی من خالی بوده که رفتند سراغ حقوق معلم‌های آموزشگاه! بخدا من حاضرم الباقی اموالم رو هم به شما ببخشم. فقط آنقدر کم است که باعث شرمندگی خودم خواهد بود! ولی اگر به همین اندک کارتان راه می‌افتد بسم الله! خدا را شکر، حالا با یک روحیه سرشار از امید می‌روم سراغ ادامه کار فرهنگی و تولید اثر در این مملکت. شما هم آماده‌اید؟!»

اما مساله‌ی مالیاتِ آموزشگاه‌های موسیقی تنها مشکلِ او نیست؛ اگرچه صدای اوست که به هر حال در میانِ صاحبانِ گم‌نامِ آموزشگاه‌های هنری به گوش می‌رسد. دو سال پیش بود که تعدادی از مدیران آموزشگاه‌های موسیقی سراسر کشور نامه‌ای به «سید عباس صالحی» (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و «احمد مازنی» که در آن زمان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نوشتند و خواستار اجرای کامل قانون معافیت از مالیات توسط مجموعه‌های مرتبط شدند. این مساله را معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل دفتر موسیقی نیز پیگیری کردند. ماجرا به امیدواری‌هایی رسید به شکلی‌که «امید علی پارسا» رییس سازمان امور مالیاتی کشور نیز قول داد که مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، برطرف شود.

مساله‌ی مالیات آموزشگاه‌های موسیقی در حالی به تازگی سدِ جدیدی برای فعالانِ عرصه‌ی موسیقی است که بر اساس بند «ل» ماده ۱۳۹ فعالیت‌های فرهنگی و هنری مصوبه سال ۱۳۶۶ اصلاحی ۱۳۸۰ آموزشگاه‌های موسیقی معاف از مالیات بودند؛ اما بعد از مدتی این مصونیت برداشته شد؛ آن‌هم در شرایطی که تورم موجود (به‌خصوص روی اجاره‌ی آموزشگاه‌ها) و هم‌چنین افزایشِ آمار فقر در کشور، سود مالی آموزشگاه‌های موسیقی به حداقل رسیده و یا زیان ده شده است و در شرایطِ ناشی از دورانِ کرونا که قریب دو سال است که به طول انجامیده، سبب شده تا اغلب آموزشگاه‌ها تعطیل یا در شرف تعطیلی قرار گیرد.

اما در همان زمان سازمان امور مالیاتی و هم‌چنین نمایندگانِ مجلس شورای اسلامی با این مساله مخالفت کرده و بر این  اعتقاد بودند که فهرست بلندبالای معافیت‌های مالیاتی در کشور ضمن اینکه عدالت مالیاتی را خدشه‌دار می‌کند باعث شده تا در عمل نظام مالیاتی کشور یکی از کارکردهای اصلی خود یعنی بازتوزیع درآمد را به‌درستی انجام ندهد.  بررسی دلایل نظری وضع معافیت مالیاتی در سایر کشورها در کنار واکاوی تجربه سایر کشورها در حوزه اعطای معافیت به فعالیت‌های هنری نشان می‌دهد معافیت‌های قانونی اعطا شده به فعالیت‌های هنری در کشور با منطق اعطای معافیت‌های مالیاتی سازگار نبوده و سه ویژگی هدفمند بودن، مشروط بودن و غیردائمی بودن را ندارد.

بر همین اساس ضمن در نظر گرفتن یک حداقلی از درآمد و اعطای معافیت مالیاتی تا آن سقف (مانند سایر مشاغل و حقوق بگیران)، درآمد حاصل از فعالیت‌های هنری نیز همانند درآمد سایر مشاغل، مشمول پرداخت مالیات قرار گیرد. در واقع کارشناسان بر این اعتقاد هستند که براساس مبانی نظری و تجارب سایر کشورها، حمایت از فعالیت‌های گوناگون به ندرت از مسیر اعطای معافیت مالیاتی آن فعالیت‌ها می‌گذرد و یکی از مهمترین دلایل این مهم آن است که وجود چنین معافیت‌های غیرهدفمندی موجب کاهش شفافیت در هر نوع فعالیتی می‌شود، مساله‌ای که هم اکنون به دلیل دامنه گسترده معافیت‌ها در قانون مالیاتی ایران شاهد آن هستیم. با توجه به آسیب‌های فراوان معافیت‌های مالیاتی، کشورها تلاش کرده‌اند از مسیرهای دیگری به بخش‌هایی که لازم است از آنها حمایت شود، اقدام کنند.  

این در حالی است به تازگی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ با رای موافق به بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده مقرر کردند؛ معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری موضوع بند (ل) ماد(۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفاً تا سقف ۲ میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود.
 
در جریان بررسی این پیشنهاد، زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق برای اولین بار مالیات سلبریتی‌ها را در بودجه پیش‌بینی کرد، آنها براساس قانون هر درآمدی داشتند از پرداخت مالیات معاف بودند، اما ما در لایحه بودجه برای معافیت مالیاتی آنها سقف تعیین کردیم.

پیش از این کمیسیون تلفیق سقف معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری را پنج میلیارد ریال در سال تعیین کرده بود که به پیشنهاد یکی از نمایندگان و تصویب مجلس، سقف معافیت مالیاتی هنرمندان به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.
تاریخ انتشار : جمعه 17 اردیبهشت 1400 - 11:21

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آموزشگاه‌های موسیقی زیرِ تیغِ مالیات | موسیقی ما