برنامه یاد بعضی نفرات
 
آیین اختتامیه‌ی سی و هفتمین جشنواره‌ی موسیقی فجر برگزار شد
محمد مهدی اسماعیلی: حوزه‌ی ارتباطات بین‌المللی حتماً به حضور اهالی موسیقی نیاز دارد
موسیقی ما-  آيین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر عصر امروز جمعه ۲۹ بهمن‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

مراسم اختتامیه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رئیس جشنواره ، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محسن رجب پور رئیس صنف تهیه‌کنندگان موسیقی، اعضای شورای سیاستگذاری، هیئت انتخاب آثار و گروه های و داوران بخش های مختلف جشنواره، محمد سریر، مجید انتظامی و همچنین جمعی از هنرمندان و اهالی موسیقی با رعایت پروتکل های بهداشتی از ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار شد.

در این دوره از جشنواره  برگزیدگان جوایز باربد، ترانه و موسیقی و رسانه معرفی شدند. در ابتدای این مراسم، پس از اجرای سرود ملی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید، ویدئو کلیپی در رثای سردار شهید قاسم سلیمانی با صدای محمد معتمدی و به آهنگسازی بهزاد عبدی و شعری از کاظم بهمنی اجرا شد و پس از آن مجری برنامه، خانم فاطمه آل عباس به روی صحنه آمد و ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن، گفت: بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر کشورمان که کتاب‌ها نوشته‌اند و شعرها سروده‌اند و جملاتی بی‌نظیر گفتند اما زندگی بشر بدون موسیقی چیزی کم دارد. ما قدر هنر هنرمدان موسیقی این سرزمین کهن را می‌دانیم و به پاس احترام و افتخار اساتید بزرگ موسیقی ایران زمین از حاضران درخواست می‌کنم آن‌ها را تشویق کنند.

مجری برنامه در ادامه اشاره کرد: در طول روزهای برگزاری جشنواره، برنامه ویژه‌ای برای تقدیر از فعالان حوزه موسیقی که برای سردار سلیمانی آثاری را ارائه کرده بودند برگزار شد. او در ادامه از گروه سرود فرزندان ایرانی به سرپرستی مهرداد سعیدا  دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند. این گروه که آغازگر مراسم اختتامیه جشنواره بودند، سه سرود خاطره‌انگیز دوران پیروزی انقلاب اسلامی اجرا کردند. در ادامه کلیپی از روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر پخش شد.

سپس کلیپی از پیام‌های محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره سی و هفتم و حسن ریاحی، دبیر جشنواره پخش شد.

محمود سالاری در این پیام ویدئویی گفت: سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر با همت و تلاش همکاران من در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌خصوص زحمات برادر عزیزم، آقای محمد اله‌یاری،  دبیر محترم جشنواره، جناب استاد حسن ریاحی و همچنین تلاش‌های آقای ستایشگر به‌عنوان دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد و من از همه کسانی که با تلاش شبانه‌روزی توانستند این افتخار هنری را به عرصه ظهور برسانند تشکر می‌کنم.
سالاری اظهار داشت: جشنواره موسیقی فجر میراث ماندگاری است که می‌تواند آیینه‌دار تلاش هنرمندان در عرصه موسیقی باشد. امیدواریم در سال آینده شاهد موسیقی اصیل و پیوند خورده با فرهنگ اصیل ایرانی باشیم.

محمد اله‌یاری رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این پیام ویدئویی گفت:‌ گرچه جشنواره موسیقی فجر جشنواره‌ای است که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هر سال مقارن با ایام دهه مبارک فجر، با پشتیبانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، اما همه دست‌اندرکاران آن از هنرمندان حوزه موسیقی هستند و دولت بیشتر نقش حامی این جشنواره را دارد.

اله‌یاری اشاره کرد: امیدوارم این امکان فراهم بیاید که با کمک اساتید و مشورت کارشناسان حوزه موسیقی، در سال‌های آینده شاخه‌های بخش جایزه باربد را افزایش بدهیم و بخش بین‌المللی جشنواره موسیقی فجر نیز تقویت شود.
همچنین حسن ریاحی نیز در این پیام ویدئویی گفت:‌ جایزه باربد امسال طرفداران بسیار زیادی داشت و هنرمندان موسیقی از آن استقبال کردند و آثار زیادی به دبیرخانه رسید. امیداوم بتوان جشنواره را در سال‌های آینده گسترده‌تر برگزار کرد. 
بعد از اتمام پیام‌های تصویری نوبت به پخش ویدئویی از تلاش دست‌اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز بهداشت غرب تهران که در ایام جشنواره جهت انجام امور واکسیناسیون و تست‌های مربوط به کرونا فعالیت داشتند، رسید.

در بخش دیگری از این مراسم، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع، محمد اله یاری رئیس جشنواره، حسن ریاحی دبیر جشنواره و مجید انتظامی آهنگساز پیشکسوت موسیقی، بزرگداشت استاد مرتضی اعیان نوازنده و مدرّس تنبک، استاد آذرنوش صدرسالک، نوازنده و مدرس هارپ و استاد فرج علیپور، نوازنده کمانچه و از چهره‌های سرشناس موسیقی لرستان برگزار شد.
 
«محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه‌ی جشنواره موسیقی فجر گفت: « ما امسال آماده شده بودیم که با حضور حداکثری مخاطبان گرامی جشنواره را برگزار کنیم، اما اتفاقات و سویه جدید کرونا باعث شد که پیش بینی ما انجام نشود. اما موفق شدیم با تعداد کمتر این رویداد را برگزار کنیم و امروز مراسم پایانی فجر موسیقی را برگزار می‌کنیم. این رویداد موفقیت‌های قابل اعتنایی داشته است و بیش از ۱۷۰۰ هنرمند در برپایی جشنواره از ۹ استان و کشورهای خارجی حضور مؤثری داشتند. این همان ظرفیت بالای هنر موسیقی ایران زمین را نشان می‌دهد و این مایه مباهات ماست که هنر موسیقی ما آن‌چنان زبان گیرایی دارد که در تمام دنیا مورد اقبال و پذیرش است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نکته اشاره داشت که ایران در حوزه‌ی ارتباطات بین‌المللی حتماً به حضور اهالی موسیقی نیاز دارد: «لازم است از پیشکسوتان عزیز قدردانی کنم که چراغ راه موسیقی ما هستند. این عزیزان مانند مادری غمخوار و مهربان و پدری دلسوز و فداکار کنار جشنواره بودند. برای ما حضور استادان موسیقی در جشنواره مایه مباهات است و من به همه این عزیزان ادای احترام می‌کنم. جناب آقای ریاحی بسیار لطف داشتند که دبیری جشنواره را پذیرفتند و ما امروز در صف اول، حضور این عزیزان را داریم که در کنار جشنواره موسیقی فجر بودند. ما در حرکت رو به جلو حتماً نیازمند استفاده از تجربه‌های این بزرگان هستیم.»
 
وی افزود: «این جشنواره با نام و یاد شهید وطن، قهرمان ملت ایران و پهلوان جهان اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی شروع شد و این از مواهب جشنواره موسیقی فجر بود. ما برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر باید به نقش هم افزایی نهادهای دیگر نیز توجه داشته باشیم. این در حالی است که توجه به موسیقی نواحی ایران به عنوان یک گنجینه بزرگ ایرانی موقعیت و استعداد بزرگی است که باید روی آن تاکید ویژه‌ای داشته باشیم. این هنر امکان انسجام و بسیج اراده‌ها را فراهم می‌کند. همین اجرای سرودی که امروز فرزندان ایران داشتند چقدر برای ما زیبا بود؟ این هنر جاودان موسیقی است که نسل‌ها را به هم پیوند می‌زند و ما این نعمت را می‌توانیم در موسیقی نواحی هم ببینیم.»
 
اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «من به چند سیاست قطعی و راهبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم اشاره کنم. نکته اول اینکه جمع هنرمندان موسیقی ایرانی از اصیل‌ترین هنرمندان کشورمان هستند که با احترام به فرهنگ ایرانی و آئین‌های دینی نامشان گره خورده است و هیچکس حق ندارد به جریان فرهنگی هنری ما با غیر این نگاه و منظر توجه داشته باشند. اگر یک جایی یک نفر خطایی انجام می‌دهد این را نباید به جامعه هنری ما تسری داد. اینها سرمایه‌های ما هستند و کسی حق ندارد به ادبیات غیرفرهنگی با این عزیزان صحبت کند. اینها در پیشانی فرهنگ ما حضور ما دارند که ما خادم آنها هستیم. نکته دوم تلاش دست‌اندرکاران جشنواره‌های هنری کشور است که در بدترین شرایط و مشکلات کارهای بسیار مهمی را در برگزاری جشنواره انجام دادند که انصاف نیست یک نقطه ضعف به همه بخش‌های این رویدادها و دستاوردها تسری بدهیم. این انصاف نیست. نکته سوم هم اینکه دغدغه‌های جامعه ایمانی ما برای ما بسیار اهمیت دارد و حالا اگر فردی کاری کند که به این باورها توهین شود این هم محکوم است و ما اعلام انزجار می‌کنیم. شاید این موضوع مسئولیت مستقیمی برای ما نداشته باشد اما اگر فردی خطایی مرتکب شود که توهین به سلوک ایمانی ما باشد برای ما محکوم است و اگر دل عزیزان آزرده شده است من عذرخواهی می‌کنم.»
 
وی تاکید کرد: «ریل گذاری جدید فرهنگ و هنر کشور با استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان ما انجام خواهد گرفت. اینها پیشتازان هنر انقلاب اسلامی ما هستند و من یادم نمی‌روند که جامعه هنرمندان در بزنگاه‌های مختلف با چه دلسوزی و فداکاری همراهی ویژه‌ای داشتند. این در حالی است که تربیت نسل جوان برای پرورش استعدادهای هنری در این زمینه مهم‌ترین وظیفه‌ای است که روی آن تاکید داریم.»
 
برگزیدگانِ جایزه‌ی باربد
برگزیدگان بخش رقابتی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر (جایزه باربد) شامگاه روز جمعه بیست و نهم بهمن ماه در مراسم پایانی این رویداد معرفی و تجلیل شدند. در بخش رقابتی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر آلبوم‌هایی که از مهر ماه ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دبیرخانه جشنواره رسید، توسط هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار جشنواره ارزیابی شد و کاندیداهای جایزه باربد معرفی شدند.
محمدرضا ابراهیمی، محمدرضا تفضلی، بهرام دهقانیار، احسان ذبیحی فر، امیرعباس ستایشگر، محمد مهدی سیار، علی صمدپور، محمدعلی مرآتی اعضای هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هستند که کاندیداها و برگزیدگان جایزه باربد را انتخاب کرده‌اند و برگزیدگان جایزه در اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند.
 
اسامی هنرمندان و آثار برگزیده به ترتیب زیر اعلام شده است:
 
* اجرای موسیقی نواحی
 
نامزدهای دریافت جایزه: مهرداد اکبری با اثر «هفت خوان و تنبور»، شاهرخ پناهی فرد با پروژه «سبا»، مجید کلابی با اثر «تالش»
 
در این بخش دیپلم افتخار به مهرداد اکبری با اثر «هفت خوان و تنبور» رسید و جایزه باربد را مجید کلابی با اثر «تالش» از آن خود کرد.
 
* آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی بی کلام
 
نامزدهای دریافت جایزه: آسو کهزاد با پروژه «پروتیوا»، آرش هژیر آزاد با اثر «بازار وکیل»، پاشا هنجنی با اثر «غبار بی سوار»
 
در این بخش دیپلم افتخار آرش هژیر آزاد برای آلبوم «بازار وکیل» ادا شد و جایزه باربد به آسو کهزادی برای آلبوم «پ روتیوا» تعلق گرفت.
 
* آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی ارکسترال - با کلام
 
نامزدهای دریافت جایزه: بهنام ابوالقاسم با اثر «همیشه لحظه باران»، امین همایی با اثر «کجا رفته ای»
 
در این بخش بهنام ابوالقاسم و امین همایی دیپلم افتخار گرفتند و جایزه باربد به هنرمندی تعلق نگرفت.
 
* خوانندگی موسیقی معاصر ایرانی - ارکسترال
 
نامزدهای دریافت جایزه: پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه باران»، حسین علیشاپور برای خوانندگی در آلبوم «چله نشین»
 
در این بخش دیپلم افتخار برای آلبوم «چله نشین» به حسین علیشاپور اهدا شد و جایزه باربد به پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه بارانی» تعلق گرفت.
 
* آهنگسازی کلاسیک غربی
 
نامزدهای دریافت جایزه: امیرحسین الله دادی برای پروژه «آنهای من»، پویان جدید فرد برای اثر «گُمار»، علی رادمان برای اثر «سیلک»، رضا والی برای پروژه «اشتیاق»
 
در این بخش دیپلم افتخار به علی رادمان برای آلبوم «سیلک» اهدا شد و جایزه باربد به رضا والی برای آلبوم «اشتیاق» رسید.
 
* آهنگسازی موسیقی تلفیقی - بی کلام
 
نامزدهای دریافت جایزه: حسام اینانلو برای پروژه «میان»، سروش پورگودرزی برای پروژه «مسخ»، سروش پور گودرزی برای پروژه «دایره»، رضا طریقت و یاشار یاری برای پروژه «مسیر»
 
در این بخش دیپلم افتخار به حسام اینانلو برای آلبوم «میان» اهدا شد اما هیچ اثری حائز شرایط دریافت جایزه باربد شناخته نشد.
 
* اجرای موسیقی دستگاهی بی کلام
 
نامزدهای دریافت جایزه: پدرام جواد زاده برای پروژه «ما، صدا، سنتور»، سامان صادقیان برای پروژه «تاروار»، محمد عشقی و المیرا مردانه برای پروژه «سرو و تزرو»، آرمان مهدیه برای اثر «به موازات بی نهایت»
 
در این بخش دیپلم افتخار به محمد عشقی و المیرا مردانه برای پروژه «سرو و تزرو» رسید؟ جایزه باربد را آرمان مهدیه برای آلبوم «به موازات بی نهایت» از آن خود کرد.
 
* آهنگسازی موسیقی پاپ و تلفیقی - با کلام
 
نامزدهای دریافت جایزه: ارشاد رازانی برای آلبوم «باغ ارم»، گروه پالت برای پروژه «نصف النهار مبدا»، مهدی صومعه برای پروژه «در خیال او»، امین همایی برای پروژه «قبل پاییز، بعدپاییز»
 
در این بخش دیپلم افتخار به امیر همایی برای آلبوم «قبل پاییز، بعد پاییز» و جایزه باربد را گروه «پالت» برای آلبوم «نصف النهار مبدا» دریافت کرد.
 
* خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی
 
نامزدهای دریافت جایزه: مهدی صومعه برای خوانندگی «در خیال او»، «مهدیا علیزاده برای خوانندگی «باغ ارم»، بهزاد عمرانی برای خوانندگی «احتمالا قهرمانی در کار نیست»، امید نعمتی برای خوانندگی «نصف النهار مبدا»
 
در این بخش دیپلم افتخار به بهزاد عمرانی برای آلبوم «احتمالاً قهرمانی در کار نیست» رسید و جایزه باربد به امید نعمتی برای آلبوم «نصف النهارمبدا» اهدا شد.
 
* آهنگسازی موسیقی دستگاهی - با کلام
 
نامزدهای دریافت جایزه: مهدی حاجی قاسمی برای پروژه «کوچه دلگیر تو شد»، امیر شریفی برای پروژه «شرح این هجران»، محمد علی نجف پور برای پروژه «شب چراغ»، توحید وحید برای پروژه «آستان عشق»
 
در این بخش دیپلم افتخار به مهدی حاجی قاسمی برای آلبوم «کوچه دلگیر تو شد» رسید و جایزه باربد به امیر شریفی برای پروژه «شرح این هجران» از آن خود کرد.
 
* خوانندگی موسیقی دستگاهی
 
نامزدهای دریافت جایزه: مهدی امامی برای خوانندگی اثر «شرح این هجران»، سید محسن حسینی برای اثر «در دور دست»، مجتبی عسگری برای پروژه «بوستان سعدی»، علی مومنیان برای پروژه «کوچه دلگیر شد»
 
در این بخش دیپلم افتخار به مهدی امامی برای آلبوم «شرح این هجران» رسید و جایزه باربد را مجتبی عسگری برای آلبوم «بوستان سعدی» از آن خود کرد.
 
* اجرای موسیقی پاپ - بی کلام
 
نامزدهای دریافت جایزه: مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یکشنبه من»، الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای پروژه «رنج»
 
در این بخش دیپلم افتخار به مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یکشنبه من» رسید و جایزه باربد را الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای پروژه «رنج» از آن خود کردند.
 
* اجرای موسیقی کلاسیک
 
در این بخش جایزه باربد به مهرداد غلامی برای آلبوم «قطعاتی برای فلوت» اهدا شد.
 
* بهترین ناشر
 
نامزدهای دریافت جایزه: نشر «جوان» با مدیریت نیما جوان، نشر «ماهور» با مدیریت سید محمد موسوی، نشر «نسیم مهر آوا» با مدیریت محمد غلامی، نشر «نوفه» با مدیریت معین فرزاد
 
در این بخش ضمن تقدیر از نشر «ماهور» دیپلم افتخار به نیما جوان مدیر نشر «موسیقی جوان» اهدا شد و جایزه باربد را معین فرزاد مدیر نشر «نوفه» از آن خود کرد.
 
* راپسودی ایرانی برای سازسولو و ارکستر سمفونیک
 
نامزدهای دریافت جایزه: فرید اسماعیلی ابهری، محسن جوزی، عارف شاهد نواز، پوریا لاچینی
 
در این بخش دیپلم افتخار به فرید اسماعیلی ابهری اهدا شد و جایزه باربد را پوریا لاچینی از آن خود کرد.
 
سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزارشد. این در حالی است که علاوه بر اجرای گونه‌های مختلف موسیقی در تالار مختلف و «جایزه باربد»، «جایزه ترانه»، «جایزه موسیقی و رسانه» و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره بودند.
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 - 13:22

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محمد مهدی اسماعیلی: حوزه‌ی ارتباطات بین‌المللی حتماً به حضور اهالی موسیقی نیاز دارد | موسیقی ما