برنامه یاد بعضی نفرات
 
معاون امور هنری، مدیر کل دفتر موسیقی و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری پیام تسلیت دادند
روایتِ شمایل اسطوره‌گونه‌ی موسیقی ایران
موسیقی ما- موسیقی ایران یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های خود را از دست داد. استاد ابراهیم قنبری‌مهر استاد پیشکسوت سازسازی و شاگرد ابوالحسن صبا روز جمعه بیست و یکم مرداد ماه در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. این هنرمند ۱۰ مردادماه امسال تولد ۹۴ سالگی خود را جشن گرفته بود.
 
مرحوم قنبری مهر که چندی قبل به کرونا مبتلا شده و در منزل تحت درمان قرار گرفته بود  بر اثر کهولت سن و ایست قلبی درگذشت. برهمین اساس تعدادی از مسئولان موسیقی طی پیامی تسلیت خود را ابراز کردند.
 
محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت استاد ابراهیم قنبری مهر هنرمند پیشکسوت عرصه ساز سازی و موسیقی را تسلیت گفت.
 
در متن پیام تسلیت معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین آمده است:
 
«بسمه تعالی
 
کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ ثمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ
 
خبر درگذشت هنرمند برجسته استاد ابراهیم قنبری مهر باعث تاسف و تاثر گردید.
 
بخش عمده‌ای از هویت و تشخص سازها شکل گرفته از اساتید برجسته ای است که با دل و جان خود، شمایل اسطوره گونه موسیقی ایران را پدید آورده‌اند.
 
استاد قنبری مهر یکی از نام‌آورترین هنرمندان در عرصه هنر ساز ندگی ساز بودند که فقدانشان ضایعه‌ای اسفناک برای جامعه موسیقی محسوب می‌شود.
 
اینجانب در گذشت استاد ابراهیم قنبری مهر را به خانواده ایشان تسلیت عرض کرده برای بازماندگان صبوری و شکیبایی و برای آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه الهی آرزو می‌کنم.»
 
 
 
در متن پیام تسلیت محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین آمده است:
 
«بسم الله الرحمن الرحیم
 
انا لله و انا الیه راجعون
 
درگذشت استاد گرانقدر مرحوم ابراهیم قنبری‌مهر، هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی موجب تأثر گردید.
 
نقش استاد قنبری‌مهر در تحولات سازسازی معاصر برجسته است، اما انسانیت و مهربانی این هنرمند ارجمند و شاگرد استاد ابوالحسن صبا، در لابه لای آثارش، تسبیحی نهفته است. در تمام این سال‌ها کسی جز «مهر» از ایشان ندید و حیف که تابش پر فروغ و مهر هنرش به خاموشی رفت.
 
از خداوند منان در ماه عزای حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) برای آن فرهیخته فقید آمرزش و رحمت، و برای بازماندگان به خصوص خانواده محترمش سلامتی و شکیبایی مسالت دارم. روحش شاد و یادش گرامی.»
 
در متنِ پیام امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمده است:
 
موسیقی ایران امروز فقدان استادی را تجربه کرد که نامش با مهر و مهربانی گره خورده و عمر پر ثمرش در خدمات بی‌شمار به موسیقی و هنر ساز سازی این مرز و بوم سپری شده است.
 
ابراهیم قنبری مهر استادی خلاق و توانمند در زمینه ساخت، ابداع و اصلاح سازهای موسیقی ایران بود. او نزد استادان برجسته‌ای از جمله زنده‌یاد ابوالحسن صبا، سورن آراکلیان و اتی ین واتلو رمز و راز ساخت ساز را فرا گرفت.
 
بازسازی و ساخت انواع سازهای ایرانی و ساخت قیچک های آلتو و باس، رباب شهری از جمله فعالیت‌های شایان ایشان بوده است.
 
مشوق ایشان در زمینه ساخت ویلن استاد ابوالحسن صبا بوده و در این مسیر تا آنجا پیش می‌رود که ویلن‌های ساخت دست ایشان از شهرتی جهانی برخوردار می‌شود.
 
این ضایعه بزرگ را به جامعه موسیقی ایران و خانواده ارجمند قنبری مهر تسلیت عرض نموده، برای ایشان علو درجات و شادی روح و برای خاندان ارجمند قنبری مهر صبر و بردباری از درگاه خالق بی همتا خواستارم.
تاریخ انتشار : شنبه 22 مرداد 1401 - 13:56

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود روایتِ شمایل اسطوره‌گونه‌ی موسیقی ایران | موسیقی ما