برنامه یاد بعضی نفرات
 
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:45

پس از یادداشتی که علی اصحابی روز ششم شهریور 89 در اختیار سایت موسیقی ما قرار داد، بار دیگر زمینه ی ایجاد جنجال بر سر مالکیت قطعه ی محبوب «آخه دل من» به وجود آمد. قطعه ای که در سال 87 در نخستین آلبوم رسمی محسن یگانه (نفسهای بی هدف) منتشر شد. در این مطلب سعی بر آن شده که تا حقیقت به نحو مقتضی آشکار گردد و یا زمینه برای روشن شدن حقیقت فراهم شود!

یگانه یا اصحابی؛ مسئله این است !

اواسط سال 84 بود که متن ترانه های قطعات یک خواننده ی جوان ، بر سر زبان ها افتاد که یکی از این ترانه ها، همین «آخه دل من» بود. این قطعه توسط محسن یگانه خوانده شده بود و در آلبومی غیر رسمی به همین نام، در اینترنت پخش و به سرعت همه گیر شد. چند ماه بعد دو قطعه ی «اگه عشق منی» و «آخه دل من» و حدود دو سال بعد در مهرماه 1386 آلبومی با نام «لاف عاشقی» روی سایتها قرار گرفت که خواننده ی آن علی اصحابی بود و بعدها او نیز به شهرت و محبوبیت رسید. در این آلبوم نیز قطعه ای به نام «آخه دل من» با شعر و ملودی مشابه و تنظیم متفاوت وجود داشت. اینجا بود که حرف و حدیثها آغاز شد و این سوال در ذهن مخاطبین به وجود آمد که اگر «آخه دل من» متعلق به علی اصحابی بوده، چرا مدتها پیش از انتشار با صدای او، توسط یگانه خوانده شده و اگر بالعکس، صاحب اثر محسن یگانه بوه است چطور علی اصحابی که قطعات قابل قبولی هم در آلبومش دارد دست به بازخوانی اثر یک خواننده ی دیگر کرده است.

گمانه زنی ها ادامه داشت تا اینکه مدتی بعد محسن یگانه در مصاحبه ای اعلام کرد که علی اصحابی از او بابت این حرکت عذرخواهی کرده است و صاحب «آخه دل من» کسی جز محسن یگانه نیست. پس از این، صحبت خاصی از این تراک نشد و همه قائله را مختومه می دیدند تا اینکه محسن یگانه در پاسخ به سوال یکی از کاربران سایت موسیقی ما، بار دیگر اعلام کرد که «آخه دل من مال خودم است. من حتی زمان سرودن این کار را هنوز به خاطر دارم. شخصی هم که این کار را به نام خودش زده بود عذر خواهی کرد» و کار به انتشار یادداشت علی اصحابی کشید. گفتنی است علی اصحابی حدود یک ماه پیش در مصاحبه ای با یکی از سایتها (گانجا2موزیک) گفته بود: "من دیدم یک سری بیانیه هایی در سایتها آمده که در سال 84 خواننده ای به اسم علی اصحابی کار فلان خواننده را برداشته، در صورتی که اصلاً چنین جوی نبود... مظلومیت ما بیشتر سر همین بود..."

دانلود مصاحبه ی مورد نظر

الیاس شیرزاد نیز در مصاحبه ای با همان سایت، گفته که بالاخره متوجه نشده که ملودی قطعه ی آخه دل من متعلق به کیست! او درباره ی ترانه ی این تراک اظهارنظری نکرده است.

*****

تا اینجا شرح ما وقع بود و حالا نظرات نگارنده این متن را بخوانید:

فرض را بر این می گیریم که علی اصحابی صاحب اصلی قطعه ی «آخه دل من» باشد. چطور در مدت زمان پخش این قطعه با صدای محسن یگانه تا انتشار آن با صدای خودش، هیچ اظهار نظر و اعتراضی نکرد؟

در حالت عادی، با توجه به اینکه قطعه در ابتدا با صدای محسن یگانه پخش شد، این فرض صادق تر است که صاحب «آخه دل من» اوست. اصحابی هیچ جا در مصاحبه هایش بحث این قطعه را پیش نکشیده و تا از وی سوالی نشده، اظهارنظری در این زمینه نکرده است و این در حالی است که اگر او خود را محق می دانست، مسلماً می بایست پیش از اینها اعتراض می کرد.

شخصی به نام شهاب مقدم !

علی اصحابی می گوید: "من این آهنگ را در سال 1384 از شخصی با نام شهاب مقدم که ترانه آن هم سروده خانم نسیم قصیوند بود خریداری کردم."

اصحابی به گونه ای نام شهاب مقدم را می آورد که گویی او را نمی شناسد: (شخصی به نام شهاب مقدم)! در حالی که شهاب مقدم یکی از همکاران دیرینه ی اوست! «شهاب مقدم» در واقع همان «شهاب الدین قصی وند» است که هم در آلبوم غیر رسمی «لاف عاشقی» و هم در آلبوم رسمی «تو راست می گی» با علی اصحابی همکاری کرده است. این فرضیه که «شهاب مقدم» و «شهاب الدین قصی وند» دو فرد متمایز هستند نیز باطل است. چون هم حضور او در هر دو آلبوم اصحابی (البته با دو نام متفاوت) و هم کاور آلبوم «نمیاد» با صدای کیوان داوودی این ادعا را اثبات می کند. در کاور آلبوم «نمیاد» این عبارت به چشم می خورد: " تنظیم: شهاب الدین قصی وند (مقدم) ".

پس شهاب مقدم همان شهاب قصی وند است و علی اصحابی چندان هم با وی غریبه نیست!

یک ترانه و دو ترانه سرا !

نکته ی بعدی اما مهم تر از بقیه است:

اصحابی در یادداشت اخیرش گفته که ترانه سرای آخه دل من، «نسیم قصی وند» است. در حالی که در کاور آلبوم لاف عاشقی نام محسن یگانه به عنوان ترانه سرای دو قطعه ی «اگه عشق منی» و «آخه دل من» ذکر شده است. آلبوم لاف عاشقی 15 مهر 1386 توسط یکی از سایتهای دانلود آهنگ که مدیریت آن بر عهده ی احسان غیبی (که از دوستان علی اصحابی و تنظیم کننده ی قطعه ی «لاف عاشقی» بود) منتشر شد و حتی در توضیحات مربوط به آلبوم هم نام محسن یگانه به عنوان یکی از همکاران اصحابی به چشم می خورد.

* کاور آلبوم لاف عاشقی

* صفحه ی مورد نظر در سایت آهنگهاا

بخشش از کیسه ی خلیفه!

این تضاد باعث خطور این ذهنیت می شود که آنچه علی اصحابی بیان کرده با واقعیت فاصله دارد و تقدیم کردن قطعه به محسن یگانه، مصداق از کیسه ی خلیفه بخشیدن است!

“ در نهایت تنها بخاطر علاقه زیاد ایشان به قطعه "آخه دل من" با رضایت کامل این قطعه را از صمیم قلب به این همکار عزیز تقدیم می‌کنم.”

احتمالاً اصحابی خواسته با این جمله توپ را به زمین یگانه بیاندازد و قائله را ختم به خیر کند.

دو مجوز برای یک ترانه!

و آخرین نکته، تشکیک در این گفته ی علی اصحابی است که: "مجوز اجرای این قطعه را در چندین کنسرت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده بودم. من حتی مجوز انتشار این کار را در آلبوم هم داشتم اما بنا به دلایلی آنرادر اولین آلبوم رسمی‌ام (تو راست میگی) قرار ندادم."

چطور ممکن است قطعه ای دو بار در شورای شعر دفتر موسیقی و با نام دو ترانه سرا مجوز بگیرد؟ ولو برای کنسرت. آن هم قطعه ی مشهوری همچون آخه دل من که پیشانی سفید(!) است. واقعاً آن دلایلی که علی اصحابی برای قرار ندادن آخه دل من در آلبوم تو راست میگی بدان اشاره کرده چیست؟ اگر اصحابی معتقد است حقی دارد، می توانست با قرار دادن آخه دل من در آلبوم رسمی اش به نوعی حقانیتش را ثابت کند. بنابراین ادعای وی مبنی بر کسب مجوز برای آخه دل من هم سوال برانگیز است و در حال حاضر چه بخواهیم چه نخواهیم، محسن یگانه مالک رسمی «آخه دل من » است.

ممکن است این وسط مقصر اصلی همان شهاب قصی وند (مقدم) باشد. با این حال، اینکه علی اصحابی پس از چند سال هنوز به حقیقت ماجرا پی نبرده کمی عجیب است.

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما