برنامه یاد بعضی نفرات
 
تاسفی بزرگ: قبر استاد بنان، در میان قبرهای فله‌‌ای
خبری از بهسازی مقبره استاد بنان نیست؛
تاسفی بزرگ: قبر استاد بنان، در میان قبرهای فله‌‌ای
موسیقی ما - بیداد: سال گذشته در همین روزها بعد از بازدید از مزار هنرمندان بزرگ ایران زمین ، در امامزاده طاهر کرج، به خصوص مزار تخریب شده ستاد غلامحسین بنان ، گزارشی تاسف بار از وضعیت مزار تخریب شده بنان و نحوه نابهنجار نگهداشت قدر و منزلت هنرمندان کشور را نوشتم که با استقبال کم سابقه ای ، به سرعت در بسیاری از وبلاگها و سایتها درج گردید. پس از آن و با تاکید دلسوزان بر این موضوع ، از سوی برخی مسئولین خبر رسید که قبر در حال بازسازی است و حتی از قول خانواده استاد بنان نقل گردید که قرار است قبر مرمت و بازسازی شود. به طوریکه خبرگزاری ایلنا مدعی شد "سنگ قبر زنده ياد غلامحسين بنان كه به تازگي از كشور يونان آورده شده است ، پس از بهسازي برخي بخش هاي امامزاده طاهر، با نظارت دخترش تعويض مي شود. ". در همان سایت نوشته شده بود : پری بنان، دختر مرحوم غلامحسين بنان در خصوص شايعاتي مبني بر تخريب سنگ قبر استاد بنان كه در برخي سايت ها منتشر شده بود، به ايلنا گفت: سنگ قبر و محوطه اي كه پدرم در آنجا دفن شده اند، به هيچ وجه تخريب نشده ، بلكه محوطه آن در حال بازسازي است. من مراقبت سنگقبرها هستم!! پري بنان در اين زمينه به ايلنا گفت: اتفاقا از يك سري از دوستان هم به من زنگ زدند و مي پرسيدند كه آيا سنگ قبرپدرم دزديده شده؟ اما خوشبختانه هيچيك از اين اتفاقات نيافتاده. قبل از اين جايي كه استاد بنان دفن شده بودند، در يك محل گودي قرار داشت و باد وباران، زباله و آب هاي روي زمين را به آنجا مي برد و اصلا امكان تميز كردن آن وجود نداشت. البته يك سري سنگ قبرهاي ديگري هم در امامزاده طاهر اين مشكل را داشتند.وي ادامه داد: به دليل اين مشكلات من و البته دوستان ديگري چندين بار صحبت كرديم و خواستيم كه مشكل اين سنگ قبرها برطرف شود. خوشبختانه مديريت امامزاده قبول كردند و قرار شد كه آن منطقه بهسازي شود و همه قبرها را هم سطح كنند. اتفاقا به تازگي به آنجا سري زده بودم و ديدم كه بسيار منظم اين كار را انجام داده اند. فكر مي كنم تا يك ماه ديگر كار بهسازي اين منطقه از امامزاده به اتمام خواهد رسيد!

     اما چه بهسازی که مفهوم بهسازی را هم فهمیدیم. در ایام عید سالجاری (1390) مجددا از قبر استاد بنان دیدن کردم. بسیار مشتاق بودم که سنگ قبری را که وعده اش را داده اند چگونه است و کلا قبر استاد بنان در وضعیت جدید چه شکلی خواهد داشت؟ در همان حوالی که سال گذشته به صورت اسفناک قبر تخریب شده را با یک بلوک سیمانی مشخص کرده بودند دنبال مزار گشتیم ولی نیافتیم. منطقه تخریب شده سال قبل ، با سنگهایی به صورت فله ای از قبور درگذشتگان ترمیم شده بود .  تا اینکه در جایی که فاصله ای نسبتا زیاد با نقطه ای که سال گذشته ، مشخص کننده قبر بنان بود قبری را یافتیم که بر روی آن مزار استاد بنان نوشته شده بود. با کمال تعجب و تاسف  از سنگ قبری که وعده اش را از کشور یونان داده بودند نیافتیم. قبر بنان در میان همه قبرهای فله ای در نهایت سادگی و بدون مشخصه بارزی تعبیه شده بود. تنها تفاوت قبر بنان با قبور مجاور رنگ صورتی سنگهای آن بود. حتی نوشته روی آن هم چندان مناسب و درخور توجه نبود .

وضعیت مزار استاد بنان در سال گذشته -فروردین ۱۳۸۹

 

وضعیت مزار استاد بنان در سال گذشته -فروردین ۱۳۸۹

      باور نداشتم که این قبر بنان باشد. چرا که قبر سالهای پیش او بهتر و حداقل شکیل تر از قبر فعلی او بود . این قبر اصلا شباهتی به قبر یکی از بزرگترین هنرمندان و خوانندگان تاریخ موسیقی ایران نداشت. اولا مکان قبر معلوم نبود که واقعا مربوط به استاد بنان باشد . چرا که وضعیت تخریب آن در سال گذشته بقدری تاسف بار بود که در صورتی که بلوک سیمانی تعبیه شده بر روی قبر را اگر کسی به جای دیگری حرکت میداد ، دیگر نمی شد تشخیص داد که قبر استاد بنان کجاست ؟  ثانیا این قبر اصلا در شان استاد بنان نبود. آیا تنها فرق قبر استاد بنان با بغل دستی اش باید فقط در رنگ  سنگ قبر باشد؟ فاتحه ای بر مزار بنان خواندم و هنوز گیج و گم از اینکه واقعا این بود وعده های سال گذشته. بسیاری از قبور افراد عادی از قبر بنان بهتر و شایسته تر بود. نمی شد باور کرد که قبر استاد بنان از قبل هم تنزل پیدا کرده است. شائبه عمدی بودن چنین وضعیتی از ذهن دور نیست . سوال اینجاست که چرا از صدای او برای مقاصد مختلف استفاده می شود ولی جایگاهی برای خود او که نه برای مزار او هم قائل نیستند.

منبع: 
وبلاگ بیداد
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 فروردین 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:46

واقعا حیفه.خیلی بده که خدمتی که بعض از هموطنانمون به میهن و ملتمون کردن رو فراموش کنیم.خیلی ناراحت کنندست......

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:46

با ترانه ای جدید از خودم به روزم و منتظر نظرات دوستداران شعر و ترانه
"توی قبیله سکوت صدای من ترانه شد
بغض دلم شکست و باز این دل من روانه شد"

www.hamtaraneh938.blogfa.com

چهارشنبه 3 دی 1393 - 13:49

واضحه که جای بلوک قرارداده شده با مزار فعلی یکی نیست بلوک روبرو ستون اول امامزاده هست در حالی که مزار فعلی روبروی مرکز امامزاده هست . واقعا تاسف خوردم دیروز وقتی از نزدیک دیدم اوازهای بی بدیلش پیشکشتون که قدر هنر و اواز رو نمیدونین ایا فقط برای ای ایران خوندنش در خور عزت و احترام نبود دشمنی با هنر و موسیقی تا چقدر ؟؟؟

پنجشنبه 8 مرداد 1394 - 14:44

واقعا جای تاسف داره اتفاقا همین دیروز سر مزارشون بودم اشکم داشت در میومد سنگ قبر یه سری پولدار چه شکوهی داشت بعد مزار استاد بنان که همه مدیونشونیم وضعش این باشه باورم نمیشد این سنگ قبر استاد باشه:((((

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تاسفی بزرگ: قبر استاد بنان، در میان قبرهای فله‌‌ای | موسیقی ما