برنامه یاد بعضی نفرات
 
به خاطر «نفرين» محسن چاوشي، به من اعتراض مي كردند
گفتگو با «مجتبي كبيري» به بهانه انتشار آلبوم جديد اين خواننده «شب و روز»
به خاطر «نفرين» محسن چاوشي، به من اعتراض مي كردند
موسیقی ما - بهمن بابازاده: پديده «مجتبي كبيري» اوايل دهه 80 بود كه همه گير شد و بازار موسيقي كشور را به سلطه خود در آورد. موج آلبوم «معركه» با صداي اين خواننده در مدت زمان خيلي كمي در سراسر كشور راه افتاد و گوش به گوش چرخید. در آن زمان اتهامات مختلفي هم به اين خواننده زده شد و همين اتهامات باعث شد كه تيراژ اين آلبوم همين طور بيشتر و بيشتر شود. زمان گذشت و دومين البوم اين خواننده به نام «ساز مخالف» با همكاري مريم حيدرزاده روانه بازار شد تا كبيري باز هم با يك اتفاق خوب و جالب سراغ دوستدارانش بيايد. از این آلبوم او هم استقبال خوبی شد. ولي ظهور چهره هاي جديد پاپ باعث شد كبيري در يك دوره چند ساله كم كار تر شود و كمتر خبري از او در رسانه ها منتشر شود. حدود يك ماه پيش بود كه آلبوم جديد اين خواننده به نام «شب و روز» منتشر شد تا كبيری بازگشت خود به بازار موسيقي كشور را بعد از بيش از 5 سال جشن بگيرد. با او درباره همه حاشيه هاي اين سال ها و حرف و حديث هايي كه او كمتر حاضر بوده درباره آنها اظهار نظر كند، گپ زديم.

***

  • قبل از اينكه سوال در مورد آلبوم جديد را شروع كنيم، مي خواهم كمي به عقب برگرديم و در مورد آلبوم «معركه» صحبت كنيم. آلبومي كه در زمان انتشارش سر و صدای زیادی راه انداخت و مجتبي كبيري خيلي زود به چهره اي پر طرفدار در بازار موسيقي كشور تبديل شد.
آلبوم «معركه» اولين آلبوم من بود كه به نوعي استارت كار من در اين وادي هم به حساب مي آمد. در آن زمان رنگ صداهايي كه در بازار موسيقي به گوش مي رسيد، تقریبا به يك يكنواختي رسيده بود. از آنجايي كه مردم ما و مخاطبان موسيقي، تنوع طلبند، آن كار در آن سال توانست خودش را نشان دهد و شنيده شود.

  •  اما در همان زمان همه متفق القول از شباهت نزديك صداي شما با «س . ق» صحبت مي كردند و شما محكوم به تقليد از ايشان شده بوديد.
بله؛ اين ماجرا هم بود. در مورد اقاي امير كريمي و خشايار اعتمادي هم اين مقايسه ها انجام مي شد. ولي به هر حال هر كسي رنگ خاصي در صدایش دارد و نمي تواند آن را كتمان كند. قطعا نبايد اسم اين شباهت رنگ صدا را تقليد گذاشت.

  • اگر الان هر دو آلبوم «معركه» و «شب و روز» را پشت سر هم play كنيم، هيچ كس حتي نمي تواند مدعي شود كه خواننده هر دو آلبوم يك نفر است. به نظر صداي شما نسبت به آن دوره خيلي تغيير كرده.
به هر حال در طول زمان رنگ صداي آدم ها تغيير مي كند. خودم هم خيلي اصرار داشتم كه در طول دوران هنري ام رنگ كارها را متفاوت تر كنم. مي خواستم هر كسي كه كارها را گوش مي كرد، بگويد اين صداي خودش است.

  • ظهور پديده هاي جديد در آن دوره چقدر روی فاصله گرفتن شما از اين فضا، تاثير داشت؟
در آن دوره كه ما آلبوم «معركه» را ساختيم و وارد بازار شد، قبل از انتشار آلبوم «ساز مخالف»، محسن چاوشي ظهور كرده بود و چند قطعه از ايشان منتشر شده بود كه همه اين اشتباه را كردند و قطعاتي مثل «نفرين» كه محسن چاوشي آن را خوانده بود، به من نسبت دادند و فكر كردند كه اين آثار متعلق به من است. حتي كار به جايي رسيده بود كه در برنامه هاي زنده اي كه داشتم، بسياري از مخاطبانم از من گله و اعتراض مي كردند و درباره خواندن «نفرين» از من توضيح مي خواستند. مثلا مي گفتند اين قطعه باعث شده دختر من حالت رواني خاصي بگيرد و ...؛ بعد من كه توضيح مي دادم كه اين اثر متعلق به من نيست و فقط شباهت صداي يك خواننده ديگر به من است، آرام آرام قانع مي شدند. ماجراهاي زيادي پس از انتشار «نفرين» سراغ من آمد كه بهتر است در مورد آن زياد صحبت نكنيم.

  • همكاري شما با مريم حيدرزاده در آلبوم «ساز مخالف» همكاري قابل توجهي بود كه بسيار هم مورد توجه مخاطبان موسيقي قرار گرفت. ولي اين همكاري ادامه پيدا نكرد. چرا؟
ايشان ترانه سراي بسيار با احساسي بوده و هستند و از لحاظ شخصيتي هم مورد تائيد همه اند. اما برخي همکاری هاي خانم حيدر زادده با خواننده ها آن ور آبي باعث شد كه ما اجازه ادامه همكاري با ايشان را نداشته باشيم .

  • بحث ديگري هم كه درباره شما وجود دارد و آن اين است كه به رغم داشتن دو آلبوم موفق، هرگز در بحث اجراي زنده فعال نبوده ايد و خيلي كم به اجراي كنسرت پرداخته ايد. اين روزها بسياري از خواننده ها با دادن يك آلبوم كه فروش 5 هزار تايي هم ندارد، بلافاصله به ارجاي زنده مي پردازند.
البته من فرمايش شما را اصلاح مي كنم. من تا سال 85 ركورد بيشترين اجراي زنده در كشور را داشتم. ولي اينكه چرا از سال 86 به بعد من كم كار شدم بيشتر مربوط به بحث هاي درون گروهي من مي شد. آن زمان زايا سليمان و علي ثابت در گروه من بودند. كار به جايي رسيد كه آنها از هم جدا شدند و هر كدام راه خودشان را رفتند. همين باعث شد برخي مشكلات براي اجراهاي زنده من به وجود بيايد. مردم اين چيزها را نمي دانند و فقط بيرون گود نشسته اند و براي خودشان قضاوت مي كنند. نمي دانند كه يك عده دلال و واسطه كه اسمشان را گذاشته اند موزيسين، در پي تخريب آدم ها در اين وادي هستند. من به دوستان مي گفتم كه بايد با يك موسيقي به روز سراغ مردم رفت و برايشان اجرا گذاشت. ولي دوستان موافق نبودند و همين باعث برخي سوء تفاهم ها شد. البته آنها به مرور به اشتباهاتشان اقرار كردند. ولي ديگر دیر شده بود. در حال حاضر هم در تدارك كنسرت بزرگ شهريور ماه هستم. با يك عده نوازنده و گروه جوان و با انرژي كه نگاه خيلي روشني به آينده با اين گروه دارم.

  • كمي هم در مورد آلبوم جديدتان بگوئيد. پروسه توليد آلبوم از چه زماني شروع شد و چقدر طول كشيد؟
سال 89 استارت توليد كار را زديم. ترانه ها انتخاب شدند و شروع به توليد كار كرديم.

  • قطعه 5 آلبوم هم كه يك كار دو صدائه خوب و قوي است كه مورد توجه هم قرار گرفته.
اين كار خوب و قوي اي از آب در آمد و در حين كار آقاي «آدريان يعقوبي» (آهنگساز كار) پيشنهاد اين همكاري را با «پيمان اهوازي» دادند. قرار شد يكي دو بيت را ايشان در اين كار بخوانند. رنگ صداي ايشان هم نزديك به ناصر عبداللهي بود و اين كمك مي كرد كه كار خيلي بهتر از آب در بيايد. حس خوبي نسبت به ايشان داشتم و نوعي فرصت كاري در اختيار ايشان قرار دادم.

  • از واكنش ها نسبت به آلبوم چه خبر؟
شايد برايتان جالب باشد كه در جامعه موسيقي كشور كار به جايي رسيده كه بعضي ها در فضاي مجازي آدم اجير مي كنند تا عليه من و امثال من جريان سازي كنند. مثلا در سايتي ديدم كه در بخش نظرات نوشته اند: « آلبوم را شنيدم. بعد كلي خنديدم!». خوب اين قبيل نظرها از سوي چه كساني گفته مي شود؟ باور كنيد برخي از فعالان اين حوزه خيلي راحت در نشست هاي خودماني پرده از اين فعاليت هاي شان بر مي دارند و مي گويند كه مثلا آنقدر پول مي دهيم كه يك تيم در جهت تخريب يك خواننده در فضاي مجازي پيش بروند. اين حركت ها به كليت موسيقي ضربه مي زند.
منبع: 
تاریخ انتشار : شنبه 3 تیر 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آلبوم قشنگی بود. تبریک.
موفق باشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

موسیقیه ما هم نبض مخاطبینش دیستش اومد ااااا
میدونه وقتی اسم محسن چاوشی رو که تو سایت میاره مخاطبین یه شور و اشتیاق دیگه ای برای دنبال کردن بحث دارن بخاطر همین حتی اگر کوچکترین بحثی ممکنه که در خبر باشه و یه جورایی بشه به محسن چاوشی ربطش داد همونو بزرگش میکنه میزاره برای تیتر خبر !!!!!!!!!

آفرین بر محسن چاوشی که حتی اسمش باعث شور و شوق میشه !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

گر الان هر دو آلبوم «معرکه» و «شب و روز» را پشت سر هم play کنیم، هیچ کس حتی نمی تواند مدعی شود که خواننده هر دو آلبوم یک نفر است. به نظر صدای شما نسبت به آن دوره خیلی تغییر کرده.
دقیقا اگه این سوال و از محسن چاوشی هم بپرسید مثلا بگید اگه الان البوم "کفتر چاهی" و "همین اخرین البوم پرچم سفید" پشت سره هم پلی کنیم هیچ کسی اصلا نمی تونه تشخیص بده این دوتا البوم از یه خوانندست.
بلاخره این ویژگی مشترک خوانندهایی هست که کارشون رو با تقلید شروع کردن که اسمشونو ورد زبون ها جاری کنن ربطی به رنگ صدا هم نداره.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

با سلام و احترام
واقعآ متاسفم برای همچین تیتری
هر سو استفاده ای می خواین از نام محسن چاووشی می کنین

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

ki be kinge musice iran eteraz kardeeeeeeee?????????????????

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

البومش که خداییش خیلی ضعیف بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

اینکه به اشتباه "نفرین" را به مجتبی کبیری نسبت می‌دادند خیلی مایه‌ی مباهات ایشان باید باشد.
قطعه‌ی نفرین یکی از جدی‌ترین کارهای محسن چاوشی و یکی از بهترین قطعات دهه‌ی هشتاد است که جریان سازی و تاثیرگذاری‌اش و اقبال مخاطبین نسبت به آن قابل تفسیر و مطالعه است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

بهتره قبول کنیم مجتبی کبیری فقط به خاطر آهنگای اولیه ی محسن چاووشی معروف شد ... چون اولش همه فک میکردن این آهنگارو مجتبی کبیری خونده.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

oon moghe ke kabiri album dad chavoshi koja bood ke in harfaro mizanid.ye zare mantegh dashte bashin

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

شما احتمالا آهنگ های محسن چاوشی رو گوش نکردید مخصوصا اجرای زنده آهنگ زخم زبون رو . وگرنه اینجوری حرف نمی زدید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

کبیری 4 تا آلبوم داره
بعد ساز مخالف، سال 88 آلبوم نیم نگاه رو منتشر کرد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

به نظر من صدای چاووشی و کبیری صدای ثابت نیستند و هر 2 کاملا تقلید هستند و سند حرفام تو هر البوم چاووشی یه صدا یه بار نازک مثل البوم اول و البوم آخری همین طور کبیری 2 البوم اول کجا 2 البوم آخر کجا این همه تفاوت صدا فقط تقلیده البته کبیری تکنیک خوندن داره و صداش خیلی پخته تر از چاووشیه. مردم صداهای مثل اصفهانی دوست دارند مثل احسان خواجه امیری که شبیه اصفهانیه - صداهای خش دوست دارند مثل چاووشی - شهرام شکوهی و... صدا کلفت هر کی مثل ناصر عبدالهی باشه مردم دوس دارند یا صدا نازک هر کی که جیغ باشه مثل مرد اول کاور ایران.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

موسیقی ما می دونم یه کم طولانی صحبت کردم.اما بذار تو این همه پاسخ های بی ربط، یه کم به خود موضوع بپردازیم:

من از اولین طرفدارای محسن چاووشی بودم.نفرین رو هم همون روزای اول که اومده بود شنیدم. آلبوم معرکه هم همزمان با همین آهنگ بود.اما به طور قطع و 100% هیچ شباهتی بین این دو صدا وجود نداشت و نداره!

آلبوم "شب و روز" واقعاً فوق العاده بود. قطعه های دل کندن و تنهایی بی نظیر هستند. مجتبی کبیری همیشه از تکرار به دور بوده و امروز هم یک اثر جدید در یک فضای کاملاً جدید خلق کرده. من وقتی اولین بار این آلبوم رو شنیدم جداً شگفت زده شدم از این همه خلاقیتی که توی آلبوم بکار رفته.شاید بد نباشه در مورد بعضی قطعات اون چیزی رو که حس کردم بگم:

دل کندن:
امکان نداره این قطعه رو گوش کنید و آروم بشینید.نمی تونم بخوبی توصیفش کنم.اما همین قدر بگم که اوج لذت شنیدن یه آهنگ و تمام خلاقیت تنظیم کننده رو میتونید تو این قطعه ببینید. توی قطعه ی دل کندن، در پایان قطعه و در دقیقه 2.45 فکر می کنید آهنگ تموم شده اما دوباره با یه موج جدید شروع میشه و تکه ی پایانی رو می زنه.عالی بود.وقتی تموم میشه مطمئن باشید بدون اینکه به سراغ آهنگ بعدی برید، باز هم تکرارش می کنید.

تو قطعه تنهایی، نحوه شروع آهنگ بسیار زیباست و تکمیل کننده ی قطعه ی دل کندنه و بسیار بجاست. از همون اول که میگه: پرم از تنهایی، کوهی از آتیشم، عکستو می بینم، تا یه کم خالی شم... جذب آهنگ میشی و بعد صدای پیمان اهوازی رو می شنویم و از این هارمونی جالب لذت می بریم.. و بعد مجتبی میگه: پرم از تنهایی( یک مصرع جا میفیته) و بعد میگه عکستو می بینم... عالی بود.

قطعه شب و روز هم در نوع خودش جالبه چون کمتر پیش اومده کسی با این ریتم خاص بخونه: با تو رویاااااااااااا رو همه دنیااااااااروووووووووووو هرجا که باشممممممم می سازم واسه تو... اما خب متوسط بود.

نکته جالب توجه تو این آلبوم، قطعه دنیاست. تنظیم آهنگ کاملاً غیر معموله و اصلاً طوری ساخته شده که جدا از ریتم خواننده ست. تنظیم رو اگه خوب بخوام توصیف کنم، میشه گفت: سرکش! یه جور ریتم خاص که برای خودش میره و اون نیست که خودش رو با تو هماهنگ میکنه. تو باید خودت رو با جریانش پیش ببری.واقعاً می تونم بگم تا به حال چنین آهنگی رو به این صورت خاص در آلبوم های پاپ منتشر شده( بجز آلبوم ماندگار ناصر) پیدا نمی کنید!

بهونه: شعر بسیار زیابیی داره.تنظیمش هم قابل قبوله و آهنگیه که همیشه قابل شنیدنه. متوسط به بالا.

هوای دیدن: سبک کارهای قدیمی مجتبی کبیریه و خیلی به کارهای آلبوم نیم نگاه شباهت داره.آهنگی با انرژی و مناسب روزای بارونی و خیس...

لیلی: این آهنگ عامه پسندترین آهنگ آلبومه و حتی اگه از تمام قطعه های آلبوم بدتون بیاد نمی تونید این قطعه رو دوست نداشته باشید: سلام لیلی هر روزم چقدر دلتنگ چشماتم چقدر دلواپس تنهایی پر رنگ چشماتم...

در کل این آلبوم متفاوت ترین آلبوم مجتبی کبیریه. سبک خواننده، تنظیم ها و شعر ها کاملاً عوض شدند و بسیار خلاقانه و زیباست.شاید قطعات ضعیفی مثل " حرف های بی اجازه" توش باشه، اما حداقل 9 قطعه از این آلبوم نمره بالا می گیره و 3 قطعه تنهایی، دل کندن و دنیا انقدر خوب هستند که بدون توجه به قطعات دیگه، بشه به آلبوم به چشم یک آلبوم موفق و بسیار خوب و متفاوت نگاه کرد.

تبریک میگم به مجتبی کبیری عزیز و آدرین بعقوبی و سایر عوامل تولید آلبوم. مرسیییییییی.

ممنون از سایت موسیقی ما.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

اما مردم نظر تو رو دوس ندارن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

اصن مرد اول کاور ایران بره کنار
محسن چاوشی هم بره کنار

شما یه قطعه درست حسابی بدون فالش بخون ما لذتشو ببریم
باو چقدر ادعا!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

مرد اول کاور رو خوب اومدی ولی محسن چاوشی خودش بارها گفته واسه آغاز هر کاری تقلید لازمه ولی به شرطی هنرمند موفق میشه که راه خودشو جدا کنه....محسن چاوشی راه خودش رو جدا کرد...دیگه بعد از نفرین از خودکشی ممنوع صدای چاوشی خیلی پخته تر شد و راهشو از (س.ق) جدا کرد...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

دقیقا همینه که على میگه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

دوست من بحث بیخودی با کسی من نمیکنم شما برید ترک های بعد البوم متاسفم چاووشی یا واضح تر قبل فیلم ستوری رو گوش کنید کلمه های چاووشی که بیان میکنه معلوم یست چی هست بعدش بیان از فالش خوندن من ایراد بگیرید تازه اون بعد 4 تا آهنگ کلمه رو نمیتونه بیان کنه. ترک ناز میکنی اینترنتی رو پیشنهاد میکنم همه گوش کنن ترک تاز رو میگه نز قبل البوم یه شاخه نیلوفر تک آهنگ داد بیرون بعدش احساسی جواب بدین. البته برام فرقی نمیکنه خواننده کی باشه من نظرمو میدم. حالا ترکهای اون زمان مصفا و هزار تای دیگه هم بماند که بعد 5 سال تازه ترک کیفیت ارجینالش رو داد تو اینترنت

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

یک لحضه فک کردم موسیقی ما اسم گری مور اسلش ریچارد کلایدرمن اورده که اینطوری جبهه میگیرید واقعا خنده داره نظرتون .قطعا خود محسن چاوشی از این نطر شما شرمنده و خجالت زده میشود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

به دو دلیل این مصاحبه رو کاملا مردود اعلام میکنم:

1- اینکه خواننده های کشور یعنی هـــنرمـــندهای کشور. به هیچ وجه نمی تونم قبول کنم که یه هنرمند, هنرمند دیگه ای رو تخریب کنه "گلایه داشته باشه که تو فضای اینترنتی عده ای با قصد تخریب خواننده ای فعالیت میکنن اما خود اون هنرمند تو مصاحبه اش قصد تخریب هنرمند دیگه ای رو داشته باشه"

2- آلبوم نفرین اثر یکی از خواننده ی بزرگ کشورمون هست و در حال مجوز گرفتن بودش که به طور ناخواسته توسط افراد سودجو در فضای اینترنت با کیفیت پایین پخش شد. "البته قصد توهین ندارم" ولی اگه دختری با شنیدن قطعه ی نفرین دچار اختلال روانی شده بهتر بود والدینش پزشک مراجعه میکردن و میفهمیدن که هیچ فرد سالمی با گوش دادن به این قطعه حالت روانی خاصی نمیگیره مگه اینکه از قبل بیماری خاصی داشته باشه. اصلا یه نیگاه عادلانه هم به خودشون مینداختن شاید هم مشکل و از خودشون میدیدن نه از تراک نفرین.

آقایون مدیر این مصاحبه از نظر من کاملا مــردود هست و غیر قابل توجیح. پیشنهاد میکنم به جای تخریب هنرمندهای کشورمون به فکر ارتقای موسیقی کشور باشین.

نظر منم راجع به آلبوم شب و روز مجتبی کبیری کاملا مثبت هست.
با سپاس فراوان: از مخاطبین موسیقی ایران.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آقای کبیری من از طرفدارهای شما هستم
زمانی که شیراز با آقای میری کنسرت داشتید من کلی از برنامه هامو عوض کردم که به این کنسرت برسم
ولی اینجور صحبت کردن شما رو درباره ی محسن چاوشی و کار نفرین که از بهترین کارهای اون زمان بوده رو اصلا نپسندیدم!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

اقای یزدانی لطف کن در مورد سلطان نظر نده...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

شاید حرف شما درست باشه، ولی
مهم نیست جچوری شروع کنی
مهم اینه چجوری ادامه بدی،چجوری بمونی

شنبه 4 مرداد 1393 - 20:13

iهردو خوبن

دوشنبه 9 آذر 1394 - 16:21

مجتبی کبیری صدای واقعی خودش بهتر از صدایی هستش که تو البوم هاش ازش میشنویم چون من از نزدیک اجرای زنده شو دیدم
خواننده ی خوبی میتونه باشه ولی همیشه خودش کاراشو خراب میکنه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود به خاطر «نفرين» محسن چاوشي، به من اعتراض مي كردند | موسیقی ما