برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «ساعتا خوابن» رضا یزدانی – 2
میلاد عدل: رضا یزدانی ماجراجو است!
موسیقی ما – در آلبوم جدید «رضا یزدانی» تنظیم پنج قطعه و آهنگسازی قطعه «نقش اول» اثری از «میلاد عدل» بود. او که سابقه همکاری دیرینه با این خواننده و ارکسترش را دارد در دومین بخش از پرونده سایت «موسیقی ما» برای آلبوم «ساعتا خوابن» به بیان نظرات خود پرداخت:

*برای ما از تنظیم قطعه «نقش اول» بگویید و اینکه چرا آن فضای متفاوت نسبت به کارهای گذشته «رضا یزدانی» را انتخاب کردید؟
به طور کل «رضا یزدانی» در آلبوم های قبلی خود نیز فرمولی داشت که برای ترک اول در نظر می گرفت. در تولید این آلبوم به من گفت که ترانه ای با چنین مشخصات و فضای تقریبا فان وجود دارد. پس از اتود اولیه و با گذشت زمان به این نتیجه رسیدیم که موزیک فیلم های معروفی که از آنها در ترانه نیز نام برده شده است را وارد این تنظیم کنیم.

*اغلب تنظیم های شما در این آلبوم اکتیو و در بعضی موارد نیز نزدیک به شش و هشت است. این اتفاق با طرح یا دلیل خاصی همراه بود؟
دلیل خاصی نداشت و ملودی های رضا یزدانی اینگونه بود و شاید او بهتر بتواند به این سوال جواب دهد.

*البته این قبیل ملودی ها هم برای او ریسک بود.
او معمولا به دنبال تجربه اتفاقات جدید در موسیقی است. اگر به شش و هشتی که در اکثر بندهای متال و راک خارجی هست دقت کرده باشید ما هم سعی کردیم کارها به آن فضاها نزدیک باشد ولی کپی آنها نباشد. تا آنجایی که توانستیم خلاقیت هایی را نیز به کار بردیم تا اینکه متفاوت هم باشند.

*یکی دیگر از تنظیم های شما برای قطعه «کسی از ما جهان آرا نمیشه» بود. می خواهم بدانم با توجه به مضمون خاص ترانه هراس نداشتید که تنظیم شما نیز مورد توجه قرار نگیرد؟
اتفاقا از ابتدا به گونه ای دیگر فکر می کردیم زیرا این ترانه حرف دل خیلی از هم نسل های ما است و چنین دغدغه هایی را در زندگی خود دارند. فکر می کردیم که مورد توجه نسل جوان و افراد هم سن ما قرار بگیرد و در مدتی که از انتشار آلبوم می گذرد نظرات مثبتی را نسبت به آن دریافت کرده ام.

*به نظر ما شما ملودی های رضا یزدانی نسبت به آلبوم های قبلی او چه پیشرفت یا تفاوتی داشت؟
اجازه بدهید به جای پیشرفت از واژه تغییر یا دگرگونی استفاده کنم. او دوست دارد که یک سری تونالیته و گام در وکال خودش داشته باشد و نسبت به همان موارد برای ساخت موزیک اقدام می کند. یک نوع دگرگونی جدیدی از ملودی هایی که قبلا ساخته بود را در این آلبوم شاهد بودیم.

*در مورد سایر قطعات این آلبوم چه نظری دارید؟
از لحاظ غیرفنی باید بگویم که خودم «ساعتا خوابن» را خیلی دوست دارم و جزو پلی لیست من هم هست. از لحاظ فنی در تمامی بخش ها پیشرفت وجود داشت زیرا در این آلبوم برای به کار بردن یک سری از المان ها ، دست ما بازتر بود.

*مهمترین تفاوت ساعتا خوابن نسبت به «خاطرات مبهم» چه بود؟
هیچ وقت نمی توان در موسیقی ، برتری را تعریف کرد. زیرا فاکتورهای زیاد و متنوعی وجود دارد که برای مقایسه دو اثر باید مورد نظر قرار داد. باز هم از لحاظ شخصی پاسخ این سوال شما را بیان می کنم و از نظر سبک این آلبوم را بیشتر دوست دارم. یعنی فضای راک تر و سنگین تری داشت که من اینگونه دوست دارم.

*نقطه ضعف آن چه بود؟
مهمترین نقطه ضعف آلبوم ساعتا خوابن این است که نسبت به آلبوم بعدی که قرار است منتشر شود ضعیف تر است! زیرا برنامه های گسترده ای برای آن اثر داریم که در مراحل اولیه تولید قرار دارد و قطعا باز هم شاهد تفاوت های گسترده خواهیم بود.

*آلبوم آینده چه فضایی خواهد داشت که این نظر را عنوان می کنید؟
اجازه بدهید که مدتی از انتشار آلبوم ساعتا خوابن بگذرد تا چند ماه آینده خود رضا یزدانی در این زمینه نظر دهد. ولی اتفاقات خوبی در حال شکل گیری است.

*اینکه رضا یزدانی در هر آلبوم سعی می کند نسبت به آثار گذشته اش متفاوت عمل کند خوب است؟
زیرا همیشه از سوی طرفدارانش با انتقاد مواجه می شود. رضا یزدانی ماجراجو است! یعنی یکی از فاکتورهای شخصیتی او ماجراجویی است و من این مساله را دوست دارم. دوست دارد که هر نوع فضایی را تجربه کند. مثل موسیقی گروه «porcupine tree» که خودشان مدعی نیستند و نمی شود اسم خاصی روی موسیقی و سبک آنها گذاشت. به نظر من هم رضا یزدانی چنین کاری را در ایران انجام داده است و هرکاری که دوست دارد را انجام می دهد و اسم و سبک خاصی برای خودش قائل نیست. این امر به اعتقاد من جذاب است و حتی یک نوع ریسک است و جسارت می خواهد.

*طی سال های اخیر بیشتر اسم «میلاد عدل» در کنار گروه و آثار رضا یزدانی دیده شده است. آیا با خواننده دیگری هم همکاری خواهید داشت؟
من خیلی مشکل پسند هستم و دوست دارم کاری که دوست دارم را انجام دهم. تا این اواخر زمینه همکاری با هنرمندان دیگر ایجاد نشده بود ولی در آلبوم اول «محمدرضا علیمردانی» و آلبوم «رضا سورتیجی» کارهای آهنگسازی و تنظیم خواهم داشت. مشغول کار بر روی یک آلبوم اینسترومنتال هستم که امیدوارم تا سال آینده منتشر شود و یک پروژه شخصی است.

*قصد ورود به دنیای خوانندگی را ندارید؟
دغدغه اصلی من نیست زیرا موسیقی حرف های زیادی برای گفتن دارد. به خصوص در کشور ما که زیاد به این مقوله پرداخته نشده است و دوست دارم قدمی برای شنیده شدن بیشتر موسیقی اینسترومنتال در ایران بردارم.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 12:07

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 16:16

نسبت به دو آلبوم قبل ضعیف بود.

جمعه 16 اسفند 1392 - 12:07

موسيقي رضا خاصه و بايد ازش حمايت بشه من به شخصه با چند كار در اين آلبوم دارم زندگي مي كنم
اميدوارم رضا يزداني به خاطر محبوبيت بيشتر بين تين ايجها يا پول بيشتر از مسيرش منحرف نشه
رضا مي تونه يك فريدون فروغي يا فرهاد ديگه باشه براي اين ممكلت

جمعه 16 اسفند 1392 - 20:47

میلاد عدل، نابغه ی موسیقی ایرانه. بدون شک :)

شنبه 17 اسفند 1392 - 08:14

بدون شك تنظيم هاي ايشان جزو كارهاي پيچيده و راك در آلبوم به حساب ميآيند و اميدوارم كارهاي رضا يزداني بيشتر به سمت راك و سبك هاي مرتبط با آن گرايش پيدا كند. براي نمونه تنظيم industrial rock قطعه تهران گردي نوآوري بود.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود میلاد عدل: رضا یزدانی ماجراجو است! | موسیقی ما