برنامه یاد بعضی نفرات
 
در ایران نه نقد داریم و نه منتقد
سید علیرضا میرعلی‌نقی در گفت‌و‌گو با سایت موسیقی ما:
در ایران نه نقد داریم و نه منتقد
موسیقی ما - سید علیرضا میرعلی‌نقی؛ نویسنده و مورخ موسیقی ایران گفت: نقد موسیقی در ایران جایگاهی ندارد و در این زمینه نمی‌توان خوشبین بود و توقعی داشت. سید علیرضا میر علی‌نقی؛ نویسنده و مورخ موسیقی ایران در گفت‌و‌گو با سایت موسیقی ما درباره وضعیت نقد موسیقی در کشورمان اظهار داشت: نقد در جامعه‌ای جواب می‌دهد که آن جامعه عقلانیت داشته باشد در حالی که جامعه ایرانی روز به روز از عقلانیت فاصله می‌گیرد که موسیقی نیز بخشی از تبعات آن است.

وی افزود: در واقع می‌توان گفت نقد متعلق به جامعه‌ای است که میراثی از خردورزی در آن باشد.

میرعلی‌نقی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه بسیاری از نویسندکان حوزه موسیقی نام منتقد را برای خود انتخاب می‌کنند، تاکید کرد: بنده هم ممکن است در یک برنامه تلویزیونی پرمخاطب خودم را یک فرد کار‌شناس و توانا معرفی کنم، می‌توانم خودم را یک مجری توانا نشان بدهم و ادعای پوچ و توخالی داشته باشم اما این مهم نیست بلکه آنچه مهم است عملکرد ما در جامعه حقیقی است.

وی ادامه داد: کسی را برای ادعای دروغین محاکمه نمی‌کنند و به همین دلیل خیلی‌ها مدعی داشتن خیلی چیز‌ها را می‌کنند که منتقد بودن یکی از آنهاست. ولی کسانی که باید بدانند، می‌دانند. خیلی‌ها نام خود را منتقد موسیقی گذاشته‌اند و خیلی‌ها هم خود را کار‌شناس معرفی می‌کنند حتی همدیگر را دکتر خطاب می‌کنند. این در حالی است که ما اساسا در ایران چیزی به نام نقد نداریم که منتقد داشته باشیم. کسی نیست که یک نقد درست و حسابی نوشته باشد. منتقد کسی است که انتقاد کردن منبع در آمدش باشد و بر اساس نیازهای جامعه و مطبوعات و هنر نقد بنویسد. در ضمن ما در ایران کسی را نمی‌شناسیم که منتقد باشد و چهار جلد کتاب در حوزه انتقادی خود خوانده باشد. همه فقط ادعا می‌کنند و پزش را می‌دهند.

میرعلی‌نقی با بیان اینکه در جامعه موسیقی افراد ظرفیت انتقاد را ندارند، ادامه داد: متاسفانه در زمینه نقد در ایران فرهنگسازی نشده است. در ایران شما نمی‌توانید برخلاف میل یک بقال حرفی بزنید چون فردای روزگار یک آدمکش را می‌فرستد سراغت و به فکر جبران است. در چنین جامعه‌ای نمی‌شود حرف زد و انتقاد کرد. وقتی نمی‌توانی حرفی بزنی نقد برای چه؟ کسانی در جامعه ما خود را منتقد موسیقی می‌دانند که هیچ از این مقوله نمی‌دانند در حالی که هر کس که می‌خواهد در این زمینه بنویسد لااقل باید در سال چهار کتاب در این زمینه بخواند. متاسفم که عده‌ای این قدر نسبت به امور مربوط به خود بی‌مسولیت‌اند و درباره موضوعی که در آن فعالیت می‌کنند نه تحقیق می‌کنند و نه مطالعه دارند. بنابراین نمی‌توان درباره نقد در کشور ایران اظهار نظر کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 03:45

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 22 اسفند 1392 - 19:14

کاملا موافقم حالا شاید تو حوضه های دیگه وضعیت بهتر باشه اما تو موسیقی واقعا ماجرا همینه.

جمعه 23 اسفند 1392 - 22:33

من فکرمیکنم جامعه ی هنری قبل ازنیاز به نقد ومنتقد نیاز به فرهنگ سازی برای نقد داره. ....

جمعه 23 اسفند 1392 - 23:19

خانم بزرگوار در این جمله که نوشته اید حوزه درست است نه حوضه.مانند کاربردش در جمله: حوضه های آب ریز کشور به شش دسته تقسیم می شود.
نمی دانم درس نقد موسیقی در دانشگاه تدریس می شود؟

شنبه 24 اسفند 1392 - 15:54

ممنون آقای میرعلی‌نقی ، به راستی که چنین است.

یکشنبه 25 اسفند 1392 - 07:42

آقاي مير علي نقي خيلي مطمين حرف ميزنيد و فكر ميكنيد خودتان كجا إيستاده ايد و فقط خودتان را نقاد مىدانيد. در جلسه هاي رونمايي و نقدها شمارا بارها ديده ايم و حرف قابل توجهي نزده ايد !!!! پس چرا ديگران را تخطيه مىكنيد؟! مدتهاست از جامعه موسيقي دوريد و در جريان سيل خروشان نسل نو نيستيد حتا آن تقويم خوبتان را هم از دست داديد و نقدهاي زيادي بر خودتان وارد است.

دوشنبه 26 اسفند 1392 - 20:45

خانم رها این حرفای آقای میرعلی نقی میتونه شروع یه بحث مفیدباشه....پس اگه نقطه نظری دارین بهتره با آرامش بیشتری وبدون موضع گیری باشه تابتونیم توی یه محیط آروم حرفا روبزنیم وبه نتیجه برسیم....شما باحرفای این آقا مخالفی....قبول. ...الان اینکه نقد ونقاد نداریم مهم نیست.....مهم چه باید کرده....حالا که این مشکل هست چیکارکنیم؟؟؟

چهارشنبه 6 فروردین 1393 - 09:58

جناب ميرعلي نقي فردي هنرمند ، توانمند ، وبا استعداد ويژه هستند اما گويا قدر خودشان و استعدادشان را جدي نميگيرند. حرفهايشان درست است اما بدليل كمكاريهاي خودشان دارند عرصه را ازدست مىدهند ،مثلا همين تقويم موسيقي كه ديگران آمدند و بطرزي نا مناسب اصالتش را بهم ريختند و نام كتاب هم بر آن نهادند...!! مقوله نقد هم همينطور است ، عده اي از نبود حضور ايشان ميايند و فضا را مخدوش مىكنند ، پس جاي انتقاد و اعتراض استاد ميرعلينقي باقي نخواهد ماند.

چهارشنبه 17 دی 1393 - 00:12

سيد بزرگوار منتقدي كه بترسد سرنوشتي بهتر از اين نخواهد داشت. شما در اين مدت حتي نيامدي از آن تقويمي كه خودت بنا گذاشتي و چند سال به نام خودت منتشر كردي دفاع كني و اونوقت ديگران را تخطيه نكن

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود در ایران نه نقد داریم و نه منتقد | موسیقی ما