برنامه یاد بعضی نفرات
 
آغاز دور جدید تورهای کیهان کلهر در اروپا و امریکا؛
کلهر و رویایی که به واقعیت نزدیک است
موسیقی ما - کیهان کلهر برای برگزاری تورهای خود به کشورهای اروپایی و آمریکا سفر می‌کند. این نوازنده چیره دست کمانچه که کار‌شناسان او را جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران می‌دانند در اجراهای متخلفی با اردال ارزنجان، علی بهرامی فرد، ژیوان گاسپاریان و بهروز جمالی به روی صحنه می‌رود تا موسیقی ایران را بیش از پیش به جهانیان معرفی کند.

کلهر در آغاز تور کنسرت‌هایش که شامل چهار اجرای متفاوت خواهد بود، در ۱۷ و ۱۸ می‌(۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) به لهستان سفر می‌کند. او در همکاری‌اش با اردال ارزنجان نوازنده باقلاما به لهستان سفر می‌کند و در ادامه این تور مشترک ۲۱ می‌در بوداپست مجارستان، ۲۲ می‌در پاریس فرانسه، ۲۳ می‌(۲ خرداد) در پاریس فرانسه، با این نوازنده نام آشنای ترک به روی صحنه خواهد رفت.

گفتنی است آلبوم «Kula Kulluk Yakisir Mi» که حاصل آخرین همکاری کیهان کلهر و اردال ارزنجان است پیش از این از سوی منتقدین موسیقی آلمان به عنوان بهترین آلبوم «ورلد موزیک» انتخاب شد. این اثر که شامل ضبط زنده کنسرت کیهان کلهر و اردال ارزنجان در بورسا ترکیه است در بین بهترین آلبوم‌های سال ۲۰۱۳ مجله «سانگ لاینز» نیز قرار گرفته بود.

علی بهرامی فرد نوازنده جوان و آتیه دار سنتور در ادامه تورهای کلهر او را همراهی خواهد کرد تا با هم در روزهای ۱، ۵، ۶و ۷ ژوئن (۱۱، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ خرداد) در گنت بلژیک، یورکشایر، ساوت همپتون و لندن انگلستان به اجرای برنامه بپردازند. بهرامی فرد درباره این اجرا‌ها به موسیقی ما گفت: «در این کنسرت آقای کلهر و بنده دو نوازی خواهیم داشت و مخاطبان بداهه نوازی شاه کمان و سنتور باس را می‌شنودند. این اجرا در ادامه اجراهای چند سال گذشته من و آقای کلهر است و در آن قطعاتی از آلبوم تنها نخواهم ماند هم نواخته می‌شود».

بهرامی فرد در ادامه با اشاره به اجراهای انگلیس افزود: «اجرای ما در شهر لندن اولین فستیوال نشریه معتبر سانگ لاینز در سال ۲۰۱۴ خواهد بود که در آن از هنرمندان آثار برگزیده سال‌های گذشته در ژانر «ورد می‌وزیک» دعوت شده تا به عنوان هنرمندان «تاپ تن» در این فستیوال حضور داشته باشند».

مخاطبان موسیقی در کشورمان به خاطر دارند که آلبوم «تن‌ها خواهم ماند» که کلهر و بهرامی فرد کار خلق آن را به عهده داشتند در سال ۲۰۱۲ در فهرست بر‌ترین آلبوم‌های سال سایت معتبر «آی تیونز» قرار گرفت و توسط نشریه معتبر «سانگ لاینز» نیز به عنوان اثر برگزیده در بداهه نوازی ملل معرفی شده است.

کمانچه نواز نام آشنای کشورمان ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) به نایمخن هلند می‌رود تا در اجرای دیگری با اردال ارزنجان نوای سازش را به کشور گل ببرد. علی بهرامی فرد در این اجرا کلهر و ارزنجان را به عنوان نوازنده مه‌مان همراهی خواهد کرد. بهرامی فرد در مورد این اجرا هم گفت: کنسرت هلند شامل همنوازی بنده، آقای کلهر و ارزنجان در همنوازی سازهای سنتور، کمانچه و باقلاما است. در این اجرا علاوه بر نواختن برخی قطعات آلبوم تا بیکران دور دست (حاصل همکاری کلهر و ارزنجان) قطعات جدیدی هم اجرا می‌شود. در عین حال شالوده این اجرا هم مثل کارهای گذشته بر مبنای بداهه نوازی است و خط سیر اصلی اجرا بر مبنای رپرتوار کردی موسیقی ایران و ترکیه بنا شده است.

کلهر ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) در ایالات متحده و در شهر نیویورک به همراه ژیوان گاسپاریان، موسیقیدان برجسته ارمنی و بهروز جمالی به اجرای برنامه خواهد پرداخت. مخاطبان موسیقی در کشورمان پیش از این شاهد همکاری ژیوان گاسپاریان با حسین علیزاده، دیگر از آهنگسازان به نام ایرانی در آلبوم «به تماشای آب‌های سپید» بودند. کلهر، گاسپاریان و بهروز جمالی در ادامه تورشان همین برنامه را در فستیوال شمال نروژ و ژیوری فرانسه اجرا خواهند کرد. تاریخ این اجرا‌ها به ترتیب ۲۳ و ۲۶ (۲ و ۳ تیر) ژوئن خواهد بود.

آنچه در پایان این گزارش به عنوان یک حسرت برای مخاطب ایرانی معرفی می‌شود حسرتی است که از عدم حضور کلهر در ایران وجود دارد. برگزاری کنسرت‌های کلهر برای موسیقی دوستان ایرانی یک آرزو است. بهرامی فرد با اشاره به اینکه به واسطه حضور فراوان در کنار کلهر و در تماس بودنش با این کمانچه نواز ایرانی تاکید کرد: ایشان هم علاقه‌مند هستند برای مخاطبان اصلی موسیقی اشان یعنی در کشورمان کنسرت برگزار کنند. آقای کلهر به واسطه کنسرت‌های فراوانی که در طول سال اجرا می‌کنند وقت کمی برای حضور در ایران دارند اما علت اصلی عدم حضورشان در ایران این نیست. دلیل اصلی این است که اجرای کنسرت در ایران هنوز با مخاطراتی رو به روست.

سنتور نواز جوان کشورمان در پایان سخنانش با اشاره به اینکه استاد کلهر به منظور اخذ مجوز در ایران مشکلی ندارد افزود: سال گذشته که در حال رایزنی برای حضور در ایران به همراه یکی از گروه‌های شناخته شده خارجی بودند مجوز این اجرا لغو شد. مشکل اینجاست که مجوز کنسرت‌ها گاهی از سوی نهادهای غیر مسئولی لغو می‌شود که هیچ ربطی به ارشاد ندارند. در پایان امیدوارم با برقراری شرایط مساعد ایشان بتوانند با گروه راه ابریشم، اردل ارزنجان و سایر گروه‌های شناخته شده در ایران به اجرای برنامه بپردازند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 فروردین 1393 - 09:13

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 19 فروردین 1393 - 04:45

خخخخخخخخخخ.استاد مسلم ساز ایرانی در ایران کنسرتش لغو میشه!
آقایون ارشادی کلاتونو بذارید بلاترررررر!اونم خیلی بالاتر!!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کلهر و رویایی که به واقعیت نزدیک است | موسیقی ما