برنامه یاد بعضی نفرات
 
آیا زمان تاسیس شبکه موسیقی داخلی فرا رسیده است؟
کلیپ‌های داخلی، موسیقی لس‌آنجلسی را تعطیل می‌کند
[ مجید رئوفی - دبیر سرویس پاپ ]

«آهای قلب رو دیوار»، «اما عشقه که واسه تو بی‌قراره»، «نذار این فاصله بیشتر از این شه»، «هیشکی نمی‌فهمه چه حالی دارم»، «من می‌خوام پیاده شم»، «پر می‌گیریم تا اوج آسمونا»، «خب حرفمو پس می‌گیرم»... اینجا تعدادی از مصراع‌های ترانه‌های مگاهیت را به عنوان یادآوری آوردم. اینها عموماً مصراع اصلی هم نیستند که پس از گذر زمان به جمله قصار تبدیل شده باشند، اما قطعاً کمتر کسی با خواندن این تک‌جمله‌های ناقص، ترانه و ملودی اصلی را به خاطر نمی‌آورد. آن روزها ترانه‌ها هیت و به یک زمزمه عمومی تبدیل می‌شدند و گاه یک خاطره جمعی می‌ساختند. امروز اما «آن روزها» نیست...

تولید به شدت بالا رفته، تعداد خواننده‌ها بسیار زیاد شده، رسانه‌های مَجازی برای انتشار و تکثیر آثار جدید به اندازه کافی -شاید هم بیش از اندازه- در دسترس است، اما کاری «بگیر» نمی‌شود. اپراتورها هم زیادند، دسترسی به موسیقیِ روز هم خیلی راحت‌تر شده. اپراتورها یک کار جدید می‌شنوند و می‌خواهند شبیه‌اش را بسازند و طبیعتاً بازار کپی‌های دستِ‌چندم داغ می‌شود. از سوی دیگر، مخاطب هم که به محصولات بسیار زیادی دسترسی دارد، دیگر هرکاری را با دقت گوش نمی‌کند. اگر همان بار اول، آهنگ یا ترانه یا صدا یا سازبندی کار، «آن»ی داشت و او را گرفت، دوباره هم می‌رود سراغش وگرنه که هیچ.

همه اینها را گفتم تا تأکید کنم این هیت نشدن کارها، دلایل زیادی دارد. اما یکی از مهم‌ترین دلایل‌اش در این عصر و این دوره، نبودِ یک شبکه برای پخش محصولات تصویریِ مُجازِ باکیفیت است. امروز، کار خوب بین انبوه کارهای معمولی گم می‌شود، اگر تصویر نداشته باشد و این تصویر از رسانه‌ای همگانی منتشر نشود.

سرعت اینترنت هم به گونه‌ای نیست که تصاویر در قاب کامپیوتر و لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه، عمومی و فراگیر شوند. یک شبکه لازم است؛ یک شبکه مُجاز که «چرا رفتی» همایون در آن پخش و فراگیر شود و نه در PMC.

فراموش نمی‌کنیم دوره‌ای که MITV مجوز داشت و «شراره» فرزاد فرزین، «چی شده» بابک جهانبخش، «دل دل دیوونه» گروه کارو و خیلی از آثار دیگر خواننده‌های آلبوم اولی، هیت شدند و خیلی از این چهره‌ها هنوز هم محبوبیت‌شان را مدیون آن مدیوم هستند.

همه اینها البته نگاهی است اجمالی از درون جامعه موسیقی به پدیده رسانه تصویری؛ نگاهی که قطعاً به تحلیل نیاز دارد و بحث. اما همه چیز به این نگاه محدود نمی‌شود و باید به موسیقی و تصویر و تأثیرات‌اش از منظر دیگری هم توجه کرد.

از نگاه کلان، ایجاد یک شبکه تلویزیونیِ پخش کلیپ، می‌تواند بازارِ خیلی از رسانه‌های آن‌سوی آبی را کساد کند. امروز خوراک اصلی این شبکه‌ها را محصولات داخل کشور تأمین می‌کنند و زمانی که رسانه‌ای برای پوشش آنها داخل کشور وجود داشته باشد، دیگر چه نیازی است به حضور در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمُجاز؟

چند سالی است که بنا به یک سیاست اصولی و درست، موسیقیِ پاپِ فارسی‌زبان به داخل کشور وابسته شده و حتی اغلب پول‌سازهای سابقِ موسیقی -موسوم به لس‌آنجلسی- تغییر شغل داده‌اند و ستاره‌های موسیقی داخل کشور هستند که سالن‌های بزرگ اروپا و آمریکا را تسخیر می‌کنند. با این اوصاف و در جهت پُر کردن یک خلأ بزرگ که خارج‌نشین‌ها ندارند و دست‌اندرکاران موسیقی داخل کشور با آن رو‌به‌رو هستند، یک نگاه جامع و کلان‌نگر و استراتژیک، قطعاً به تأسیس یک شبکه تلویزیونی پخش موسیقی و کلیپ مُجاز رأی مثبت می‌دهد؛ تصمیمی تأثیرگذار که می‌تواند روند تمرکز به داخل موسیقی فارسی‌زبان را تسریع ببخشد.

نمود این تأثیرگذاری مثبت را پیش‌تر، در اعطای مجوز فعالیت رسمی به کسانی که نام‌شان را زیرزمینی گذاشته بودیم، دیده‌ایم. این درایت و دوراندیشی، هم آنها را به مسیر درست و سالمی هدایت و هم رضایت مخاطب را جلب کرد و هم چرخ‌های صنعت موسیقی را روان‌تر و بهتر به گردش درآورد.

آنچه همه تصمیم‌گیران و مدیران و اهالی هنر بر آن اتفاق نظر دارند، این است که  ساخت کلیپ‌های مطابق عُرفِ مرسوم -البته با تکیه بر تکنولوژی روز- هم تضادی با ایده‌های حاکمیتی ندارد، هم کارآفرین است و هم مخاطب عموماً جوان موسیقی و تصویر را جذب می‌کند. در این امتداد، قدم اول چندی پیش برداشته شد؛ به همت «علی مرادخانی» و «جلال مشفق» جشنواره‌ای برگزار شد به نام «ققنوس» که چهره‌های مهم موسیقی پاپ در آن حضور داشتند و در اولین دوره به آن اعتبار بخشیدند؛ حضوری عملگرایانه که بیش از همه به نفع خود هنرمندان است و علاقه‌مندان‌شان. 

بی‌شک، مدیر استراتژیستی مثل «علی مرداخانی» همراه با همکارانی که کپسول تجربه و توانمندی هستند، در برگزاری جشنواره ققنوس، در مشارکت دادن به همه گروه‌ها و نگاه‌ها در بخش رقابت و هم حضور اعتباربخش چهره‌هایی مثل محمد اصفهانی و علیرضا قزوه و دیگران در جشنواره و همچنین در توجه ویژه به تکنولوژی روز، هوش و درایت و کاربلدی و تجربه‌شان را یک بار دیگر عیان و پایه‌های ایجاد یک شبکه موفق را هم به خوبی پی‌ریزی کردند.

حالا نوبت حمایت تصمیم‌گیران سایرحوزه‌ها و البته هنرمندان و رسانه‌هاست که با واکنشی عملگرایانه، از این تصمیم استراتژیک معاون هنری ارشاد حمایت کنند و این فرصت خوب را ارج نهند و هرچه سریع‌تر زمینه‌های حضور بخش خصوصی معتمد را فراهم کنند تا تلویزیونِ موسیقی راه بیفتد و منشأ خیر برای توسعه فرهنگ و هنر در امتداد امنیت ملی کشور شود. با توجه به صحبت‌های دلگرم‌کننده «بیژن نوباوه» معاون کمیسیون فرهنگی مجلس و حمایت‌های ضمنی بخش دیگری از مسئولان و تصمیم‌سازان، می‌توان امیدوار بود که موسیقی به جایگاه شایسته خود برسد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1393 - 12:27

دیدگاه‌ها

یکشنبه 19 بهمن 1393 - 17:30

آفرين.مطلب پر مغز و دلسوزانه براي موسيقي اين مملكت.ممنون اقاي رئوفي

پنجشنبه 23 بهمن 1393 - 20:54
مهرشاد

هر قدر شبکه ی نسیم و برنامه ی شب کوک به موسیقی کمک کرد...هر قدر شبکه ی 5 و برنامه ی ساعت 25 شب به موسیقی کمک کرد..ایجاد شبکه ی موسیقی هم به موسیقی کمک میکنه...
.
این شبکه هم میشه واسه یه تعداد خواننده که پشتشون آدمایی هستند

2.178.152.204
یکشنبه 19 بهمن 1393 - 20:20

امیدواریم مثل همیشه

دوشنبه 20 بهمن 1393 - 00:05

سايت موسيقي ما مدتي است كه به طرز زيركانه اي تبديل شده به تريبون دولت در عرصه موسيقي. بعد از حمايت محكم و همه جانبه سايت موسيقي ما از آلبومي با تك خواني يك خواننده زن و مديريت افكار عمومي و القاي اين مسله به مخاطب كه اين آلبوم تك خواني نيست حالا درصدد زمينه چيني براي پروژه ي جديد خود است . تاسيس شبكه موسيقي به نام ملت و اما در حقيقت به كام عده اي خاص. آيا واقعا امروز درد جوان اين مملكت موسيقي و ديدن كليپ است؟ جواني كه علاقه مند به موسيقي هست درست ! آيا اولويت مهم تري ندارد؟ با تاسيس شبكه موسيقي جز اينكه نان عده اي محدود كه امروز در عرصه موسيقي فعاليت ميكنند چرب تر از قبل شود چند نفر جوان به كار مشغول ميشوند كه شما از كاآفريني سخن ميگوييد؟ عده اي با جو سازي رسانه اي سعي در مديريت افكار عمومي و همچنين فشار بر مديران جديد رسانه ملي دارند تا به مقاصد خود برسند. البته در اين بين از دلسوزي براي موسيقي ايران و تعطيل كردن موسيقي فاسد لس آنجلسي و كارآفريني (!) هم سخن به ميان مي آورند!!!

چهارشنبه 22 بهمن 1393 - 00:11
Behrang Namdari

وقتی بچه بودم منزلمان در حضرت عبدالعظیم بود و آن وقت ها قطار راه آهن بصورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران-شاه عبدالعظیم بود. من می دیدم که وقتی قطار در ایستگاه ایستاده بود بچه ها دورش جمع می شوند و آن را تماشا می کنند و به زبان حال می گویند:"ببین چه موجود عجیبی است"! معلوم بود که یک احترام و عظمتی برای آن قائل هستند. تا قطار ایستاده بود، با یک نظر تعظیم و تکریم و احترام و اعجاب به آن نگاه می کردند تا کم کم ساعت حرکت قطار می رسید، همین که راه می افتاد بچه ها می دویدند، سنگ بر می داشتند و قطار را مورد حمله قرار می دادند. من تعجب می کردم که اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی که ایستاده یک ریگ کوچک هم به آن نمی زنند و اگر باید برایش اعجاب قائل بود اعجاب بیشتر در وقتی است که حرکت می کند.
این معما برایم بود تا وقتی که بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. دیدم این قانون کلی زندگی ما ایرانیان است که هرکسی و هر چیزی تا وقتی که ساکن است مورد احترام است. تا ساکت است مورد تعظیم و تجلیل است اما همین که به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی کند بلکه سنگ است که بطرف او پرتاب می شود و این نشانه یک جامعه مرده است. ولی یک جامعه زنده فقط برای کسانی احترام قائل است که متکلم هستند نه ساکت. متحرکند نه ساکن. باخبرترند نه بی خبرتر.
«استاد شهید مرتضی مطهری»

91.98.167.188
دوشنبه 20 بهمن 1393 - 09:43

به امید آن روز

دوشنبه 20 بهمن 1393 - 17:15

ب امید موفقیت ما ک حسود نیستیم

دوشنبه 20 بهمن 1393 - 19:13

واقعا مقاله ی خوب و به جایی بود
حرف دل خیلیا رو زدید
خیلی ممنون
امیدوارم که هرچه زودتر به این آرزوی دیرینه جامه ی عمل پوشانده بشه

دوشنبه 20 بهمن 1393 - 22:59

شما فکر می کنید اگر کانالی هم تاسیس بشه که نمیشه , خواننده ها کانال پر سابقه ای مثل پی ام سی رو ول می کنن؟؟
خیلی از اینها اصلا مجوز ندارند که به فکر کانال مجاز باشند.

سه شنبه 21 بهمن 1393 - 00:35

مجید خان رئوفی دلت خوشه ها! من خواننده مجاز سراغ دارم یه کلیپ ساخته و هیچکس جز خودش هم تو کلیپ نبوده ولی به خاطر همون یه کلیپ مجوز فعالیتش رو باطل کردن!
مریخ زندگی میکنی یا خدای نکرده با قصد و غرض مینویسی؟!

سه شنبه 21 بهمن 1393 - 16:04

مگاهیت تر از همه « دلقک » بود که شما از قلم انداختید...!!!!!!!!!!!!!

سه شنبه 21 بهمن 1393 - 19:11

اگه شبکه ای بانام موسیقی راه اندازی شه نبایدفقط کلیپ توی اون پخش شه بایدتوی اون برنامه هایی بامحوریت اموزش موسیقی وشناخت موسیقی خوب ازبدوشناخت سازهاوتکنیک هاوااصطلاحات موسیقی وشناخت چهره های مختلف باشه...همچنین بایدموسیقی محلی هم درنظرگرفته بشه[ البته بازیرنویس فارسی ]چون موسیقی محلی بخشی ازشناسنامه موسیقی ایران است...همچنین اخبارکنسرت هاوجشنواره های موسیقی روبایدپوشش بده...

سه شنبه 21 بهمن 1393 - 20:18

به شدت موافقم ... کاشکی سریع اون روز برسه و عموم مردم با موسیقی مجاز آشنا بشن و اینکه اون ور آبیا برگردن به وطن :)
# سکوت قلبتو بشکنو برگرد / نذار این فاصله بیشتر از این شه ...

سه شنبه 21 بهمن 1393 - 22:07

با تشکر از سایت موسیقی ما.اتفاقا چند روز پیش پیش. دوستان داشتیم این بعثو میکردیم واقعا اگه صدا سیما یه شبکه به موسیقی پاپ و موسیقی سنتی بده عالی میشه خیلی خیلی عالی میشه یعنی کسی دیگه نمیره سمت ماهواره به خدا بیشتر کسانی که میرن ماهواره میگیرن به خاطر...هستش اگه صدا سیما یه شبکه به خوانندهای داخلی بده عالی میشه من قول میدم پور طرفتار ترین شبکه ایران بشه و کسی دیگه سمت ماهواره نره دیگه دلیلی برای سمت ماهواره رفتن نیست.خدا کنه این اتفاق بیفته حتی اقای مهدی یراحی خواننده خوش صدای کشور اون سال تو برنامه ساعت 25 این خواهشو از صدا سیما کرد که خواهش میکنم بهمون یه شبکه بدین امیدوارم این اتفاق خوب بیفته تا هم از خوانندهای داخلی حمایت شه و هم باند فرود برای خوانندهای لسانجلسی و اونور ابی خراب شه..لطفا سایت موسیقی ما شما که تو موزیک هستید و صداتون به جای میرسه این درخواستو به صدا سیمای عزیز و ارشاد بدین ممنون سایتتون عالیه دمتون گرم...خبرتون عالی بود حرف دل مردمو زدید با این مطلب خوب...

چهارشنبه 22 بهمن 1393 - 01:49

با اینکه نوشته بدی نبود ولی مشکلات فراوانی وجود داره یکی از مهم ترینشون عدم نمایش ساز در سیما شما فک میکنید اگه بخوان کلیپ بسازن واقعا همه کلیشه نمیشن؟ باید همه برن بشینن پشت یه میز یه خودکار و چند ورق کاغذ بذارن جلوشونو بگن بخون. صدا و سیما واقعا خیلی بی مصرف شده نمیشه چل دقه برنامه جذاب توش دید سریالای ابکی نبود مسابقات مفرح.اگه شما یه برنامه تو سیما به من نشون دادید که ادمو سرگرم کنه من دیگه اینترنتم نمیام.الان بعنوان مثال برنامه های شبکه سه رو از صبح تا شب ببینید همه کنداکتورش تو یه هفته مث همه.شاید با کمی تغییر .اشپزی بهونه.اخبار ورزشی سمت خدا پیام های بازرگانی.سرود های انقلابی .میان برنامه، گلخانه، سریال همه چیز انجاست. پیام های بازرگانی وسط و بعد فیلم ، اخبار شبانگاهی. بازم پیام و گلخانه.بعدشم هفت.روز بعدم همینا تکرار میشه.

پنجشنبه 23 بهمن 1393 - 10:17

اخه کلیپامونم کلیپ نیست. داستان نداره کلیپ ها . خواننده پشت یه منظره می ایسته و میخونه. این که نشد کیلیپ. باید داستان دار باشه و یه مفهومو برسونه . مثل کلیپ های سیامک عباسی- شادمهر- و .........

پنجشنبه 23 بهمن 1393 - 14:57

کلیپ وقتی کلیپ میشه که داستان داشته باشه نه وقتی خواننده دریاو افق و شمع و گل و پروانه رو نگاه کنه!!!
به نظرم کار احمقانه ایه این خرج چون ما که نمی تونیم بیایم کلیپ های با داستان بسازیم!

پنجشنبه 23 بهمن 1393 - 18:41

حرف شما درست ولی مشکل ایجاست که خیلی از مسولین صدا و سیما و خیلی از مسولین دیگه حتی طرز فکرشون نسبت به موسیقی غلطه اگه غلط نبود این قدر سخت گیری تو نشون داد ساز تو تلویزیون نبود !
هنوزم که هنوزه ممنوعیت نشان دادن ساز تو تلویزیون هست ! که مایه ی ننگه !
هر چیز غیر اخلاقی و جلوه های فساد رو تو سریال ها و تلویزیون ها نشون می دن فقط مشکلشون با ساز زدن یه نوازنده است !
بعد شما حرف از یه شبکه می زنین ؟

جمعه 24 بهمن 1393 - 19:29

اول بگم که تاسیس شبکه ی موسیقی ارزوی من
من عاشق اینم که کلیپ های خواننده ی محبوب خودم رو ببینم اما نمیشه
اما فکر نمیکنم که حالا حالا ها این اتفاق بیفته چون خوش بین نیستم
ما توی این 20 تا شبکه دوتا برنامه ی موسیقی که درست و حسابی باشه که ارزش نام بردن داشته باشه نداریم
اینجا همه چیز توی فعل نمیشه نمیذارن مجوز نمیدیم امکان نداره ون ن ن خلاصه شده
این خانه از پای بست ویران است

جمعه 24 بهمن 1393 - 19:32

اصلا با این موافق نیستم که ما نمیتونیم کلیپ با داستان بسازیم
همین کلیپ اسیری شهرام شکوهی واقعا فوق العاده بود . هم داستان داشت هم فیلم برداری خوبی داشت که برای همین خیلی طرفداراش بهش پیشنهاد دادن کلیپ بیشتری تولید کنه که نمیدونم چرا مخالفت کرد
کلیپ های فوق العاده دیگری هم هست که میتوان به کلیپ های از چی بگم و فریاس ( فریاد یاس ) یاس اشاره کرد و خیلی کلیپ های دیگه
به نظرم ما میتونیم کلیپ خوب بسازیم اما باید اول اوضاع موسیقی ما بهتر بشه
تکلیف مجوز موسیقی رپ مشخص بشه بعد به فکر تاسیس شبکه پخش موسیقی باشیم
چون باید شبکه ی تلویزیونی انواع مختلفی از موزیک رو پخش کنه نه فقط یه بخش رو مثل سنتی یا مثلا پاپ
در ضمن باید به خوانندگان پاپی که الان هم مجوز دارن کمک کرد که به ساخت موزیک ویدیو ترغیب شوند و با یه آرشیو خوب به سراغ افتتاح شبکه پخش موسیقی برویم
با 4 تا کلیپ نمیشه شبکه ساخت . چون پخش کلیپ ها تکراری میشه و مردم خسته میشن
در مورد موزیک لس انجلسی هم خب کار برخی ها واقعا خوبه از لحاظ شعر و تنظیم و با لطف فیلمبرداری بسیار حرفه ای کارشون خیلی خوب دیده میشه . از نظر اهنگ ما هم خیلی شعر های مشهور و معروفی داریم که توانایی رقابت با اونا رو داره ولی از نظر فیلم برداری چون میخوایم ارزون تموم شه و سریع بدیم بیرون و حوصله کار نداریم هنوز خیلی خیلی از اون ور آبی ها پایین تریم

پنجشنبه 7 اسفند 1393 - 06:56

music video hayei ke dakhl iran dorost mishan kheily behtar az oon los angelesi ha hastan. kolan oon haei ke be vatan khedmat kardand va mikonan kar haye behtari tolid mikonan. Afarin be in honar mand hayi ke music e iran o pishraft midani

دوشنبه 18 اسفند 1393 - 00:24

یعنی میشه؟ شبکهموسیقی؟ ساز تو تلوزیون؟؟؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کلیپ‌های داخلی، موسیقی لس‌آنجلسی را تعطیل می‌کند | موسیقی ما