برنامه یاد بعضی نفرات
 
پیشنهادی برای مقابله با رفتارهای سطحی‌نگرانه رایج در صفحات مجازی هنرمندان
#ضدزرد
 
[ دکتر افشین یداللهی - شاعر، ترانه‌سرا و روانپزشک ]

مدت‌هاست که در فضاهای حقیقی و مجازی شاهد رواج فرهنگ سطحی‌نگری در برخورد با مسائل اجتماعی، عاطفی، هنری و... هستیم. تأیید بی‌چون‌وچرا و طرفداری متعصبانه از یک اثر هنری تحت تأثیر نام صاحب اثر، بدون کمترین تلاش برای نقد بی‌طرفانه‌ی آن، یکی از مسائل نگران‌کننده‌ی امروز فرهنگ و هنر ماست که منجر به افت شدید کیفیت آثار شده است؛ چون تولیدکنندگان، خود را پذیرفته شده‌ی بی‌قید و شرط می‌دانند و نگرانِ از دست دادن مخاطبان‌شان به دنبال نقد این آثار نیستند. در ضمن کوششی برای ارتقاء کیفی کارهای خود نمی‌کنند. به همین دلیل، مدت‌هاست شاهد مضمون‌های تکراری و نگاه‌های بسیار سطحی و ساده‌انگارانه به موضوعات و اتفاق‌های مهم هستیم.

به چند عبارت کلیشه‌ای، غیرسازنده و صرفاً احساسی یا تعارف‌آمیز که زیر پست‌های شبکه‌های اجتماعی به وفور می‌بینیم، اشاره می‌کنم:

«مثل همیشه عالی»
«مثل همیشه بی‌نظیر»
«شما فوق‌العاده‌اید»
«عاششششقتم، تو اسطوره‌ی منی»
«فلانی بزرگ»
«ترکوندید استاد!»
«متأسفم برای فلانی که با شما مخالفت می‌کنه»
«ایشون در حدی نیست که در مورد شما اظهار نظر کنه»
«متأسفم برای سینما / موسیقی / شعر این مملکت که فلانی درباره‌ش نظر می‌ده»
«نازی ی ی استااااااد، جیگرتونو!»
«تو غلط می‌کنی درباره‌ی فلانی اظهار نظر بکنی، برات متأسفم، واقعاً که...»
«تو زر نزن! لیاقتت آهنگای فلانیه که گوش بدی نه آهنگای فلانی عزیز، فلانی جون، خودتونو اصلاً ناراحت نکنید ما با شماییم همیشه، بوس بوس»
و...

جالب اینکه هنرمندانِ مخاطبِ این کامنت‌ها از آنها لذت می‌برند و با ادامه‌ی رفتارهای گذشته، به این روند دامن می‌زنند و این حرف‌ها را نشان اعتبار هنری و فرهنگی خود و نفوذ در دل مخاطبین تلقی می‌کنند.

رفتار رایج دیگر، لایک کردن قبل از خواندن یک متن یا شنیدن یک آهنگ است که نه‌تنها مصداقِ علاقه‌ی عمیق نیست، که نشانه‌ی یک هواداری سطحی و غیرمسئولانه در رابطه با یک هنرمند است.

خوب است برای احترام به اندیشه‌ی خود و حقیقی‌تر و مؤثرتر شدن مراوده‌های فضای مجازی، هیچ‌یک از نوشته‌ها را قبل از خواندن کامل و دقیق لایک نکنیم و نظر واقعی، بدون تعارف، نقادانه و محترمانه‌ی خود را در مورد پستی که می‌خوانیم و می‌بینیم، بنویسیم تا از یکدیگر بیاموزم و صاحب اثر نیز ارزیابی واقع‌بينانه‌تری نسبت به کارهایش داشته باشد.

همه‌ی انسان‌ها از جمله هنرمندان برای رشد، نیازمند نقد هستند و برای استفاده از آن، ظرفیت و شهامت شنیدن نقد و توان به کار بستن موارد درست، لازم است.

کسانی که هواداران دوآتشه دور خود جمع می‌کنند، دار و دسته‌ی مجازی راه می‌اندازند، نظر درستِ هیچ نقدکننده‌ای را نمی‌پذیرند و او را توسط هواداران‌شان مورد حمله قرار می‌دهند یا از رفتارهای تند و متعصبانه‌ی هواداران جلوگیری نمی‌کنند یا مخالفی را که محترمانه نظر خود را بیان می‌کند، از صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی خود حذف می‌کنند و محوریت فعالیت‌هایشان خودنمایی و اغراق در رفتارهای مثبت و ظاهراً روشنفکرانه یا رفتارهای خلاف عرف برای جلب توجه است، یکی از عوامل فرهنگ و هنرِ سطحی و پوپولیسم هستند.

پیشنهاد می‌کنم کسانی که به عنوان یک انسان اعم از هنرمند، هنردوست و اهل فرهنگ، در برابر فرهنگ و هنر جامعه احساس مسئولیت می‌کنند، حرکتی را با عنوان #ضدزرد و با نشان دادن واکنش‌های مسئولانه، منطقی و محترمانه و بی‌تعارف در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی و حقیقی شروع کنند تا به تدریج شاهد بهبود حال هنر و فرهنگ‌مان باشیم.

همه‌چیز احتمال زرد شدن دارد: روان‌شناسی، فرهنگ، عرفان، هنر، آداب معاشرت، روشنفکری، رسانه‌ها، مطبوعات، ورزش، رنگ‌های مختلف مثل مشکی، آبی، قرمز و... و حتی همین حرکت #ضدزرد و گاهی این اتفاق آنقدر تدریجی می‌افتد که متوجه پیشرفت آن نمی‌شویم و نکته‌ی آخر این که همه باید رفتار #ضدزرد را ازخودمان شروع کنیم.

با آرزوی دوستی‌های واقعی‌تر.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 تیر 1394 - 00:59

دیدگاه‌ها

شنبه 6 تیر 1394 - 13:02

جاي چنين يادداشتي واقعا خالي بود. با خواندن كامنتهاي خيليها- متاسفانه- در همين سايت و در پاي برخي خبرهاي خوانندگان بخوبي مي توان عمق اين فاجعه فرهنگي اينترنتي را ديد. البته شخصا خود سايت موسيقي ما را هم در اين ميدان دادن و عرصه گشايي براي طرح مسائل ضدفرهنگي و هوچيگري و ترويج لمپنيسم از سوي كاربران مقصر مي دانم.
تعاريف هاي الكي و اغراق آميز بي پايه از كار خواننده ي محبوب و بد و بيراه به خواننده اي كه ربطي به موضوع و حتي سبك همان خواننده ندارد در همان سطور كامنت ها كه لحن و نوع نگارش برخي نوشته ها بدون تعارف نشان از سطح درك و ذهنيات آن فرد دارد.... همينها بخصوص تعاريف الكي و نشنيدن نقد باعث ايجاد ذهنيات غلط در خود همان خواننده مي شود و جلوي رشدش را مي گيرد و دكتر يداللهي بخوبي به تشريح اين مشكل فرهنگي پرداخته اند.

شنبه 6 تیر 1394 - 17:10

من قبلا هم گفته بودم این جور حرکت ها کاملا سازماندهی شده هست چطور اینجا کسی پست نذاشت منظور دوستان اینه که کی بود کی بود ما نبودیم . آنچه معلوم هست این حرکت ها و راه اندازی دار و دسته از قبل سازماندهی شده و کاملا هدف مند به قصد نتیجه گیری از موضوع خاصی انجام می شود

شنبه 6 تیر 1394 - 19:03
حسین چاووشیست

خودت فهمیدی چی گفتی .با این جمله بندیت شخم زدی وسط ادبیات فارسی

144.20.174.228
شنبه 6 تیر 1394 - 20:00
سارا

من که مشخصه چی نوشتم ..شما بیشتر سواد و شخم زدی

233.54.233.22
شنبه 6 تیر 1394 - 19:17

خدا رو شکر ادمایی مثل دکتر یداللهی هستن هنوز... هرچند،هرچند...نرود میخ اهنین در سنگ! ولی واقعا این یادداشت لازم و بجا بود...زنده باشی دکتر:-)

یکشنبه 7 تیر 1394 - 02:10

بیا... نگاهشون کن تو رو خدا!!
دقیقا زیر چنین پستی باز اومدن دارن ب هم تیکه میپرونن!!
واقعا حرفای ب جایی زدن دکتر یداللهی :)

یکشنبه 7 تیر 1394 - 09:16

زنده باد دکتر یدالهی که با شجاعت این موضوع رو عنوان کردند ... هر چند خیلی از خواننده ها از این کامنت ها و تعریف و تمجید های هوادارانشان لذت می برند ولی امیدوارم این گونه کمپین ها اثر کند و سطح فرهنگی مردم را بالاتر ببرد

سه شنبه 9 تیر 1394 - 17:23
Masoud Abbasi

واقعا !
ما هم امیدواریم. . .

7.65.104.16
یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

نقد اگر نقد باشه خوبه ، اما وقتی به سمت تخریب ميره حتما منتقد باید منتظر عواقبش باشه ...

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

مسئله اینه که گاهی اوقات نقد نقد نیست بلکه تخریبه!

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

چه خوبه دمتون گرم رفقا

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

طرفدارای دو آتیشه چاوشی اگر نقد منصفانه باشه تابع اون هستن. جهت اطلاع

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

ای بابا!الان دوباره همون بحث های تکراری و کلیشه ای رو شروع میکنین!بسه دیگه!!کی قراره یاد بگیریم به هوادارای بقیه هنرمندا هم احترام بذاریم؟

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

احسنت

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

چى درسته و سر جاشه كه دنبال اين مسائل ميگرديد ؟ پيج من باز واسه هر انتقادى اما بعضيها توهين و يا انتقاد اشتباه ميگيرند ،

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

خواننده ها تا زمانی که به به وچه چه مینویسی براشون تحویلت میگیرن بعضا لایک هم برات میزنن.... وای به روزی که بنویسی بالای چشمت ابرو سریعا بلاک

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

ما همه ضد زرد هستیم

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

ممنون از آقای دکتر افشین ید الهی بخاطر مطلب خوبشون

یکشنبه 7 تیر 1394 - 12:46

نقد حتی غیر محترمانه اش از تبعات شهرته. هنرمندان و چهره های مشهور شاید کمتر ولی بعضی از طرفدارانشون و باصطلاح fan page هاشون برخورد نامناسبی دارند که نه تنها کمکی نمی کنه بلکه بعضی وقتها کار رو به درگیری های لفظی و نامحترمانه تری می کشونه. در حالی که اگه به یک نقد یا حتی بی احترامی پاسخی داده نشه یا خیلی محترمانه پاسخ داده بشه چه اشکالی داره.

یکشنبه 7 تیر 1394 - 23:35

مثلا همین اقای یگانه،بدون توهین انتقاد منو دید و منو بلاک مرد اینستا، این یعنی نقد پذیری!!

دوشنبه 8 تیر 1394 - 16:13
مهدی

موسیقی ما عزیز لطفا نظرات تفرقه افکن رو تایید نکن که هیچ منبعی واسش وحود نداره و میتونه ساخته ذهن یه ادم باشه

230.155.92.107
دوشنبه 8 تیر 1394 - 17:08
Mehdi Mika

دوست عزیز لطفا نشر اکاذیب نکن! محسن یگانه خیلی وقته که دیگه کامنتارو نمیخونه و جواب کامنتی رو هم نمیده! حتی هواداراشم از این قضیه شاکی هستن! ایشون پست گذاشتنشونم خیلی کم شده حالا فک کن بیاد اون همه نظرو بخونه و بعدش یه نفرو بلاک کنه!اونم نظر بدون توهین! تو همین مدت چندین نفر اومدن بدترین توهین هارو کردن بلاک نشدن اونوقت یه نفر به خاطر نقد بلاک شه؟! شما یا صادقانه حرف نمیزنی یا بلاک کامنت شدی که گاها پیش میاد و بعد یه مدت خیلی کوتاه درست میشه

163.201.34.153
سه شنبه 9 تیر 1394 - 04:44
arshia

نه اقا مهدی!خودشم بلاک نکنی دوستانش زحمتشو میکشن چون روال کارشون همینه!

73.139.7.128
دوشنبه 8 تیر 1394 - 17:03

آقا دمت گرم با این مطلبی که نوشتی! یعنی شیر مادرت حلالت
وقتی اینجور طرفداری هارو میبینم حالم بد میشه جدا
کی میخواد درست بشه خدا میدونه
البته اینم بگم که این رفتارا فقط مختص ایران نیست و مثلا تو سایت بیلبورد اگه برید میبینید که همچین رفتارایی گاها بین مخاطبای موزیک اونورم هست اما اصلا قابل مقایسه با اینجا نیست! اینجا دیگه شورشو درآوردن

دوشنبه 8 تیر 1394 - 23:33

بالاخره یه پست حرف حساب!

خیلی جاها با این لشکر کشی مجازی فن های خواننده ها ادم پی به شخصیت اون خواننده هم میبره که میبینه هیچ واکنشی برای اروم کردن یا جلوگیری از توهین هواداراش نمی کنه
و په بسا لذتم میبره

بعضی ها میرن تو ادای سکوت و صد نفر از هوادارشون میشن زبان این خواننده

پر واضحه که منظور این متن با کی بود محدود به یه خواننده هم نمیشه بخشی از طرفدارای همه خواننده ها جز این گروه میشن ...هوچی های فرهنگی !

سه شنبه 9 تیر 1394 - 04:16

دقیقا دکتر اصفهانی هم در آخرین مصاحبه شون با موسیقی ما به همین موضوع اشاره کردند
واقعا باید فکر چاره بود ... !!

سه شنبه 9 تیر 1394 - 04:54

در درستی حرف ایشون ک حرفی نیست
ولی اکثر اینایی که نظر گذاشتن،ک عاقا دمت گرم خیلی خوب اومدی
کافیه نظراتشون رو تو پست آهنگ های خواننده ی محبوبشون رو نیگاه کنی اونوقتِ ک متوجه میشید همین اینا، یکی از همون یازده تان

تنکیو سو ماچ

پنجشنبه 11 تیر 1394 - 17:55
سارا

حامد جان آخه بعضی از خواننده ها به جز تکنیک هوچی بازی هوادار چیزی برای دفاع از خود ندارن ... بنابراین این تکنیک رو بسیار هنرمندانه به اجرا می زارن که این خودش هوشمندی خاصی می خواد ... هدایت هوچی گری به اصطلاح طرفداران که البته اینکه سر دسته این گروه چه کسی با چه اسم مجازی هست خودش جای سوال داره ... و البته هر دفعه برای رسیدن به هدف مشخص .... که این هدف بستگی به موضوع مورد بحث در پست داره .... البته منظور من مشخصه کدوم خوانندس اسم نمی برم چون همه می دونن ...

148.192.14.34
شنبه 13 تیر 1394 - 14:58
احمد.م

برای پی بردن به دگرگونی شخصیتی جنابعالی همه رو دعوت می کنم به مطلب مربوط به صحبت های جناب مهرجویی راجع به چاووشی . همین که پاسخ های شما رو زیر نظرات من بخونند متوجه می شن که شما (حامد خواجه زاده) جزو یکی از همین کاربرانی هستید که با بی ادبی و نهایت بی فرهنگی به دفاع از خواننده مورد علاقه خود پرداختید

235.190.92.108
سه شنبه 9 تیر 1394 - 17:18

سلام .
طاعات قبول .
دکتر جان سپاس فراوان . من برای حمایت از این مهم ، لینک مطلب رو به خواننده مورد علاقه م و مدیر برنامه هاشونو. . . دایرکت کردم . امیدوارم بخونن و حمایت کنن .
یا علی. . .

چهارشنبه 10 تیر 1394 - 02:50

واقعا بسیار مطلب درستی بود .کو گوش شنوا . .نمیدونم ایده اش از کجا اومده ولی من همیشه به این موضوع فکر کردم. در فضای مجازی خیلی زیاد میتونی رو تفکر یه عده تاثیر بذاری اگر یک شخصیت برجسته باشی یا یک مخاطب ساده.من واقعا این موضوع رو تجربه کردم.واسم جالب بوده .چیزی که ما بهش نیاز داریم به نظر من هنرمندانی با ايدئولوژيهاي مشخص بوده هنرمندان صاحب تفکر و فروتن.که دارای نگاه از بالا به پایین به مخاطب نباشن.و کارهاشون رو فقط با نگاه خودشون ارزیابی نکنن و یک سری پسوند مثل فراگیر، مدرن و...... رو بهش نسبت ندن

چهارشنبه 10 تیر 1394 - 14:02

کامنت گذاشتن هم ملزوم داشتن فرهنگ هستش که متاسفانه در خیلیها دیده نمیشه در شبکه های مجازی موج وسیعی از بی فرهنگی به وفور دیده میشه و به راحتی توهین و تمسخرهای مفتضحانه ای رو شاهد هستیم، اینجا قبل از وجود فرهنگ ابزار میاد چقدر این متنتون منو یاد طرفدارهای یکی از دوستان خواننده انداخت که رفتارهای این به اصطلاح هوادارها نظر منو نسبت به این خواننده هم عوض کرو در حالی که دوسش داشتم تا قبل

پنجشنبه 11 تیر 1394 - 12:00

کاملادرست فرمودید ولی فقط سطح فاجعه روخراش دادید.درواقع عمق فاجعه خیلی زیادتره.منم با اون دوستمون کاملاموافقم گفتن سازماندهی شده است.به نظر منم هر کدام از این خواننده های جنجالی(چون یه تعدادی هستند)یه دارودسته راه انداختن و یه گروه فشار که هم ضربه می زنه و هم نیروهای جدید مستعد رو جذب می کنه.یعنی اینهایی که به سرکوبگری مشغولن یا عضو فعلی گروه فشارن یا بزودی به عضویت درمیان.
نکته جالبی رو بیان کردید که همانا قالبی بودن اظهارات این اشخاصه که شما بعضی رو به درستی نوشتید.مثلا جدیدا باب کردن جومنفی میدی برای فلانی!!!و دیگه وقتی کاملا کم میارن و حالا یه نظر کاملا منطقی از تموم فیلترها میگذره و عمومی شده و کار از کارشون گذشتهء، حرف های حساب رو مغرضانه و توهین به خواننده می نامند!!!کلمه مغرضانه خیلی به چشم می خوره .حالا باز اگر ادامه پیدا کنه و طرف از میدان به در نره بهش برچسب میزنن که مشکل شخصی داری و با فلانی دشمنی شخصی داری!!! از این چیزآ . همین قالبی بودن برچسب هاشون دال بر توخالی بودن این ادمهاست .بعد از طریق برچسب زدن و شرطی کردن مخاطبین اغفالشون میکنن.
دقت کنیم خیلی شبیه فرقه هان و یه عده جذبشون میشن که معمولا گرایش به فرقه پرستی دارن .

ای کاش عزم مسوولین جزم میشد تا با این پدیده شوم مبارزه کنند.راستش خیلی غافلگیرشدم یک نفر پیدا شد اونم یه ترانه سرای فرهیخته و صاحب نام که باب رو باز کنه و انقد غافلگیرشدم که چند روزه میامو میرم تا امروز دیگه چند خط نوشتم.قبلا کاملا ناامید شده بودم.خدا شمارو خیر بده که چراغشو روشن کردید و خوشحالم می بینم یه سری دوستان اگاه دیگه با شما همصدا هستن.موید و موفق باشین.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود #ضدزرد | موسیقی ما