برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتشار آلبوم صوتی «دیور تیمنتو» به همراه پارتیتور
جشنواره‌ موسیقی قصر كریشتین با اثری از احمد پژمان و رهبری هومن خلعتبری افتتاح می‌شود
موسیقی ما -‌ «دیور تیمنتو» اثر «احمد پژمان» -آهنگساز برجسته ایرانی- به زودی همراه پارتیتورهای این اثر توسط انتشارات «خانه‌ی هنر خِرَد» به بازار عرضه خواهد شد. این در حالی است كه فستیوال موسیقی «قصر كریشتین» كه در كشور اتریش برگزار خواهد شد، با قطعه‌ای از این آهنگساز پیشكسوت با نام «پارسی» افتتاح خواهد شد. این قطعه پیش از این با رهبری خود پژمان، توسط «ارکستر ناسیونال فیلارمونیک لندن» ضبط شده بود.

به گزارش سایت «موسیقی ما»، «دیور تیمنتو» (نوعی سوئیتِ سازی با فرمی آزادتر كه در واقع برای گروه سازهای سولیست نوشته می‌شود تا یک ارکستر) چند سال پیش توسط این آهنگساز نوشته شده؛ اما تاكنون نه ضبطی از آن صورت گرفته و نه اجرایی و حالا برای اولین بار است كه توسط نوازندگانی چون علی جعفری‌پویان (ویلن)، سهراب برهمندی (ویلن) و آتنا اشتیاقی (كنترباس) اجرا می‌شود.

«احمد پژمان» در این باره به «موسیقی ما» می‌گوید: «7-6 سال پیش، اركستر زهی پارسیان، از من خواست تا یك قطعه برای آنها بنویسم كه من «دیور تیمنتو» را برایشان نوشتم تا یادگاری از من برای اركستر زهی باشد. این اركستر البته متأسفانه از هم پاشیده شد و بنابراین، قطعه نیز نتوانست به اجرا دربیاید. «دیور تیمنتو» در چهار بخش نوشته شده و برای هر بخش از آن، از موسیقی یكی از مناطق ایران بهره گرفته‌ام.»

پژمان می‌گوید كه از آنجا كه اجرای كامل آن قطعه، هزینه‌ی بسیاری می‌طلبید، حالا از هر گروه از سازها، یك ساز حضور خواهد داشت. برای مثال، به جای 12 ویلن اول، یك ویلن اول به صورت سولو آن را اجرا خواهد كرد: «این قطعه بسیار مشكل است و به همین خاطر قرار شد تا نوازندگان به صورت تنها، پارت‌های خود را اجرا كنند. در واقع از آنجا كه اجرای اركسترال زنده از این اثر نیاز به تمرین داشت، حالا تصمیم گرفته شده تا نوازندگان هر كدام به صورت تنها قطعات خود را به اجرا درآورند. حالا نیمی از این قطعه اجرا شده و امیدواریم تا نیم دیگر آن نیز به زودی به اتمام برسد.»

او اما در پاسخ به این پرسش كه آیا عدم اجرای هم‌زمان نوازندگان، خللی در قطعه وارد نخواهد كرد، پاسخ می‌دهد: «به هر حال ما ناگزیر بودیم تا بر اساس امكاناتی كه در اختیار داشتیم، قطعه را ضبط كنیم.»

آهنگساز پیشكسوت همچنین در این باره كه آیا امكان اجرای این قطعه توسط اركستر سمفونیك تهران وجود خواهد داشت یا نه، می‌گوید: «اركستر سمفونیك تهران تاكنون پیشنهادی برای اجرای قطعه‌ای از من نداده؛ با این وجود هر زمان كه آنها چنین درخواستی داشته باشند، من با كمال میل یك قطعه در اختیارشان خواهم گذاشت.»

این اثر نیز مانند دیگر اثر انتشار یافته توسط انتشارات «خانه‌ی هنر خِرد» با مدیریت «علی صمدپور» همراه با پارتیتورهای پژمان به انتشار درخواهد آمد که آماده سازی پارتیتور برای انتشار این مجموعه توسط «مانی جعفرزاده» صورت گرفته است. جعفرزاده همچنین ناظر ضبط این مجموعه بوده است. صمدپور درباره‌ی دلیل انتشار هم‌زمان پارتیتورها و سی‌دی اثر می‌گوید: «در حال حاضر، پارتیتورهای اندكی را می‌توان در كتاب‌ یا سی‌دی‌فروشی‌ها پیدا كرد؛ به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم تا این آثار را همراه با پارتیتورشان منتشر كنیم كه هم برای آینده باقی بماند و هم برای كسانی كه هم‌اكنون می‌خواهند از آن استفاده كنند. البته به این مسأله آگاهی داریم كه این آثار برای مخاطبان خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.» با این وجود صمدپور تلاش می‌كند تا این آثار را با قیمت‌های معقولی در اختیار مخاطبان قرار دهد.

از سوی دیگر قرار است سوم مردادماه، پانزدهمین فستیوال موسیقی «قصر کریشتِین» با قطعه‌ی «پارسی» احمد پژمان افتتاح شود. رهبری این قطعه را «هومن خلعتبری» بر عهده خواهد داشت. البته در كنار این قطعه، «آداجیو برای ارکستر زهی» -اثر ساموئل باربر- و قطعه‌ی «کارمینا بورانا» اثر کارل اُرف نیز اجرا خواهد شد.

علاوه بر آن منابع خبری از احتمال انتشار آلبوم «عیاران» از این آهنگساز به همت «محمدرضا فیاض» خبر می‌دهند. او این پنج قطعه را 40 سال پیش به سفارش سازمان فولکلور وزارت فرهنگ و هنر وقت ساخت که صرفاً با سازهای ایرانی نواخته می‌شدند. تمام قطعات این آلبوم با سازهای ایرانی مانند کمانچه، قیچک، عود، سنتور، تار، نی، سازهای ضربی و سایر سازهای ایرانی نواخته می‌شود و در ساخت آن از موسیقی ایران باستان الهام گرفته شده است.

احمد پژمان در آکادمی موسیقی وین نزد اساتیدی چون توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل و هانس یلینک به تحصیل آهنگسازی پرداخت. از آثار او در این دوره می‌توان به: «اپرای جشن دهقان»، «اپرای دلاور سهند» و «اپرای سمندر» اشاره کرد که قبل از انقلاب در تالار وحدت اجرا شدند. او در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیلات در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 تیر 1394 - 17:23

دیدگاه‌ها

Mas
سه شنبه 16 تیر 1394 - 22:23

آرزوي موفقيت و سلامتي
MAS

چهارشنبه 17 تیر 1394 - 15:55

خدا استاد پژمان رو برای ما حفظ کنه

چهارشنبه 17 تیر 1394 - 15:55

استاد پژمان مرد بسيار بزرگيه خدا حفظش كنه

چهارشنبه 17 تیر 1394 - 15:55

جای همگی دوستان خالی خواهد بود. اطلاعات بیشتر رو میشه اینجا دنبال کرد. در حال حاضر مشغول تمرینات صحنه‌ای برای اپرای " اکسیر عشق " اثر دونیتزتی هستم.

پنجشنبه 18 تیر 1394 - 13:00

امروز ۱۸ تیرماه تولد استاد احمد پژمان است. تنت به ناز طیبان نیازمند مباد

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جشنواره‌ موسیقی قصر كریشتین با اثری از احمد پژمان و رهبری هومن خلعتبری افتتاح می‌شود | موسیقی ما